sekadar hiasan




Para azhari/ah sekalian, jauhi ikhtilat.
Anda akan gagal dalam imtihan jika terus bermaksiat.
Kalau lulus pun, ilmu tak berkat dan tidak dapat rasa kemanisan ilmu itu.
Selesaikan masalah "ikhtilat" anda dengan berjumpa wakil UBM.
Kami bersedia membantu.

SELAMAT MAJU JAYA DALAM IMTIHAN.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 07 December 2010

Penduduk di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya dijemput mengiringi Menteri Besar Selangor dan pimpinan Pakatan Rakyat untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi membantah kenaikan tarif air oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) pada 5 Disember ini, lapor TVSelangor.

Exco Selangor, Dr Halimah Ali dalam satu sesi dialog berkenaan isu air bersama guru besar di seluruh Selangor hari ini menyeru rakyat Selangor untuk bangkit berjuang bersama-sama pimpinan kerajaan negeri demi mempertahankan hak mereka. "Maka kerajaan negeri Selangor menjemput rakyat, menyuarakan hak rakyat ini kepada mereka yang tidak faham-faham. "Jadi kita semua dijemput bersama-sama dengan Menteri Besar (Tan Sri Khalid Ibrahim) pada jam 12 tengahari di Masjid Negara, kita jalan ramai-ramai, kita selawat," katanya. Kira-kira 25 ribu penduduk Seksyen 24, Shah Alam dijangka menandatangani memorandum yang bakal diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong bagi membantah kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus oleh SYABAS yang dianggap membebankan rakyat di negeri ini.

Pada sesi dialog semalam, Halimah mengingatkan bahawa kerajaan negeri mempunyai matlamat jelas dalam membantu rakyat Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya untuk mempertahankan hak mereka. Katanya kerajaan negeri sedaya upaya mengadakan rundingan bersama syarikat konsesi air di Selangor dalam memastikan rakyat menikamati keperluan asas itu dengan harga yang sewajarnya. "Kerajaan Selangor tidak berminat untuk berpolitik mengenai isu air, tidak berminat untuk menghabiskan masa untuk perkara asas.

"Kerajaan negeri tidak berminat untuk mendapat untung dari air ini tetapi kerajaan negeri berminat untuk memberikan air percuma supaya rakyat di negeri Selangor ini mendapat air yang bersih supaya rakyatnya sihat dan kuat," katanya. Kerajaan Selangor sebelum ini menegaskan lesen pembekalan air yang diberi kepada SYABAS akan ditarik balik jika didapati mengutip balik kos 20 meter padu air yang disubsidikan kerajaan negeri kepada rakyat menerusi Tabung Budi yang dilancarkannya pada Ogos lalu.

ulasan dari saya: rakyat Selangor bukan seperti rakyat negeri lain dibawah pemerintahan UMNO. Rakyat diberi kesedaran dan boleh bertindak untuk menyatakan hasrat mereka.
tahniah kerajaan negeri kerana mendidik rakyat berfikiran terbuka.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 November 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Alhamdulillah, kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi di atas nikmatNYA yang telah mengizinkan satu perjumpaan anak-anak Selangor di dalam sebuah majlis ucaptama YDP BKASM sesi 2010/2011.


Ini merupakan program mega pertama yang diadakan oleh kepimpinan BKASM yang baru. Tahniah diucapkan kepada ustaz Meor yang merupakan pengarah kepada program tersebut.

Kehadiran ahli seramai 300 orang pada sesi malam menunjukkan satu peningkatan komitmen ahli BKASM terhadap program-program yang dianjurkan.



Ada sebahagian yang datang dari jauh, muhafazah tanta, mansurah,
iskandariah dan lain-lain, semata-mata untuk meriahkan lagi majlis pada malam ini. Semoga ukhuwah islamiyah ini terus berkekalan dan komitmen yang jitu dari ahli amat-amat diharapkan demi menjayakan misi dan visi BKASM.

Antara slot yang diadakan adalah wada' bagi graduan yang telah menamatkan pengajian, saya amat terharu kerana adik-adik meraikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah banyak berjasa kepada mereka. Mungkin hadiah dan sijil yang diberikan tidak lah sehebat mana, akan tetapi penghargaan yang lebih utama adalah ucapan "terima kasih" adik-adik kepada mereka yang banyak membantu dan memberi tunjuk ajar sejak mula sampai ke Mesir hingga hari ini.


Inilah perkara yang BKASM berusaha untuk terapkan dikalangan ahli.


Kalau dahulu, adik-adik disambut semasa kedatangan mereka ke Mesir, kini abang-abang dan kakak-kakak pula dirai sebelum pulang ke Malaysia.

Ucapan sempoi dari bekas exco LPP BKASM (saudara najih irsyad).. "Selamat Tinggal"

Saya boleh tafsirkan,, selamat tinggal untuk meneruskan perjuangan menuntut ilmu yang ada di Mesir ini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 November 2010


Pengisian "Dengar dan Patuh".

Mungkin kesibukan yang melanda adhoc pelaksana KPO menyebabkan terlupa untuk sediakan bahan yang diminta oleh pihak pengisi.

Pengisi print sendiri, photostat sendiri, stapler sendiri.
Sedangkan bahan telah diserah seminggu yang lalu sebelum program.

Sepatutnya pelaksana KPO lebih cekap dalam menjalankan kerja-kerja organisasi.

Kesal dengan apa yang berlaku.

Teguran terbuka, agak lebih baik.

Program yang dilaksanakan bukan sekadar memenuhi taqwim tahunan sahaja, sepatutnya perlu melihat impak dari program tersebut.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Sekalung tahniah saya ucapkan kepada pihak PMRAM kerana berjaya mengadakan program Kutub Sittah baru-baru ini.


Pada pandangan saya program ini mesti diteruskan untuk masa-masa akan datang kerana ia amat bermakna buat penuntut ilmu. Saya akui masih terdapat banyak lagi kelamahan dalam program tersebut, akan tetapi biarlah ia menjadi titik permulaan bagi mereka yang mahu mencintai ilmu dan ulama'.

Majlis penangguhan Kutub Sittah siri ke-2 berjalan lancar dan sangat meriah apabila dihadiri sebahagian besar dari ulama' al-azhar.

Antara tetamu yang hadir:-
1- Habib Ali Al-Jufri
2- Syeikh Ibrahim Al-Kattani
3- Syeikh Umar Abdullah Kamil
4- Syeikh Solah (Imam dan Khatib masjid Al-Azhar)
5- Syeikh Redho (Doktor Kuliah Hadith)
6- Syeikh Jamal Faroq
7- Syeikh Saad Saad Jawish
8- Syeikh Usamah Al-Azhari
9- Syeikh Toha Habasyi (Doktor Aqidah Kuliah Usuluddin, Merupakan jurucakap Al-Azhar dalam bidang Aqidah. diuji ALLAH dengan masalah penglihatan)
dan beberapa lagi para masyaikh Al-Azhar. (saya tidak sempat mencatit kesemua nama mereka)



Saya nukilkan beberapa mutiara kalam dari para masyaikh yang selalu memberi nasihat dan peringatan kepada penuntut ilmu, agar terus menuntut ilmu dan bersungguh-sungguh mendapatkannya.

(maaf sekiranya nukilan ini tidak tepat dengan apa yang ingin disampaikan oleh para masyaikh. Ini sekadar pemahaman saya sahaja. Jika ada kesalahan harap dapat dibetulkan.)

Antara ucapan Syeikh Usamah Al-azhari,
Beliau menceritakan sejarah beberapa majlis pembacaan kitab Sohih Bukhari dari zaman ulama' silam sehingga kini. Beliau amat teruja dan gembira dengan program Kuttub Sittah anjuran PMRAM kerana masih ada lagi generasi yang ingin menyambung warisan ilmu ini.


Antara ucapan Syeikh Ibrahim Al-Kattani,
"majlis membaca dan mendengar hadis adalah sunnah yang hampir dilupakan oleh orang islam sekarang. Langkah inisiatif yang dilakukan oleh pihak PMRAM amat baik demi menghidupkan semula sunnah Nabi s.a.w"

Antara ucapan Syeikh Saad Saad Jawish,
"Beliau terpaksa keluar lebih awal dari majlis tersebut, mungkin kerana kesibukan dalam kerja-kerja dakwah beliau. (Semoga ALLAH memberi kekuatan kepada beliau).
Beliau meluahkan rasa bangga dan bersyukur kepada ALLAH di atas perjumpaan yang gilang gemilang kerana dihadiri oleh para ulama' dan wali-wali ALLAH antaranya ahli bait (Habib Ali Al-Jufri) ke majlis ilmu bersama anak-anak melayu dari Malaysia, Indonesia, Brunie dan Singapura. Rasa syukur dan terima kasih juga diucapkan kepada semua penuntut ilmu (peserta kutub sittah) yang menjadi sebab utama pertemuan yang amat bermakna ini."

*bersambung di post akan datang, masa tidak mengizinkan

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 01 November 2010

Suhakam: Hak siswa dicabul di Galas


Kesemua empat pelajar yang ditahan polis dalam kehangatan pilihan raya kecil Galas semalam dibebaskan lewat malam tadi setelah diambil keterangan oleh polis.


Mereka disambut dengan laungan takbir dan "student power" daripada kira-kira seramai 150 orang rakan mereka yang menunggu di luar balai berkenaan. Kesemua empat orang pelajar berkenaan dibebaskan dengan jaminan polis selepas disiasat selama enam jam. Para pelajar berkenaan disiasat berhubung risalah yang diedarkan kepada orang ramai dalam aktiviti mereka, kata pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Md Sha'ani Abdullah. Md Sha'ani berkata, beliau hadir ke balai berkenaan pada jam enam petang semalam untuk membantu pelajar berkenaan.



"Mereka bukan budak sekolah terlanjut umur, kita kena ubah sikap dan pandangan yang ketinggalan zaman. "(Saranan ini) termasuk (kepada) penguasa yang pastikan keamanan," kata Md Sha'ani.
Katanya, hak para pelajar tersebut telah dicabul apabila mereka ditahan sejak tengah hari lagi. "Saya dengar sebab mereka ditahan (dan) saya pun gelak. "Saya tengok risalah itu tidak menyokong mana-mana pihak, tapi bila letakkan dua haiwan politik (calon yang bertanding (dalam risalah), anda main politik," katanya. Kesemua pelajar terbabit perlu melaporkan diri semula kebalai berkenaan pada 14 November depan.


*Mahasiswa universiti tempatan sudah berani bangkit menyuarakan hasrat untuk bersama-sama kepimpinan yang adil dan telus.
*Malang sekali mahasiswa AL-AZHAR yang belajar ISLAM, masih ragu-ragu demi menegakkan kebenaran dan keadilan.


ihsan artikel dan gambar dari malaysiakini.com


Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 31 October 2010
1 komen menbina
categories: | edit post


carta oeganisasi BKASM

Saya mengucapkan tahniah kepada semua pimpinan BKASM bagi sesi ini. Amanah bukan satu perkara yang ringan. Amanah sangat berat untuk dilaksanakan.

Taklif bukan Tashrif.

Selamat Maju Jaya.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Saya selaku warga Malaysia yang berada di Bumi Mesir, mengucapkan "ahlan wa sahlan wa marhaban bikum" kepada Tuan Yang Terutama Dato' Duta ke bumi Mesir. Semoga kehadiran beliau menyuntik semangat pelajar-pelajar untuk lebih tekun berusaha mencapai kecemerlangan.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 30 October 2010

KAHERAH, 25 Oktober – Keputusan Imtihan Qabul untuk kemasukan ke Universiti al-Azhar bagi sesi pengajian 2010/2011 telah pun dikeluarkan oleh pihak Universiti al-Azhar secara rasminya hari ini selepas semakan untuk kali kedua dilakukan atas permintaan pelbagai pihak. Namun keputusan tersebut tidak banyak berlaku perubahan sebagaimana sebelum daripada ini.


“Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) pada hari i
ni sempat membuat analisa penuh keputusan tersebut. Dan apa yang mengejutkan kita pada hari ini ialah bilangan pelajar yang lulus hanyalah 307 orang (41.43%) berbanding jumlah yang gagal iaitu seramai 350 orang (47.23%) daripada jumlah keseluruhan pelajar yang menduduki peperiksaan itu seramai 741 orang. Jumlah tersebut tidak melebihi separuh daripada jumlah keseluruhan pelajar ”.ujar Saudara Abdul Aziz bin Ali, Ketua Badan Pendidikan dan Komunikasi Bahasa PMRAM.

“Dan jika dibandingkan dengan pencapaian pelajar tahun lepas ternyata keputusan pada tahun ini sangat merosot. Pada tahun lepas hanya 5 orang pelajar sahaja yang gagal dalam peperiksaan tersebut “.

Namun begitu kita mengharapkan agar semua pelajar dapat menerima keputusan tersebut dan terus berada
di sini kerana peluang untuk menuntut ilmu masih lagi terbuka luas “, tambah beliau lagi.

Berikut merupakan keputusan penuh yang dikeluarkan di peringkat PMRAM sebagai rujukan kepada pihak-pihak yang berkenaan.

ihsan artikel dari web HEWI PMRAM.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 29 October 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Tahniah kepada PMRAM kerana berjaya menganjurkan program ini. Semoga ALLAH memelihara kesatuan anak-anak Melayu di bawah naungan PMRAM.


Salah seorang dari masyaikh yang membaca kitab bukhari adalah doktor rif'at fauzi. Beliau merupakan guru saya di darul ulum dalam bidang hadith dan tahqiq nusus.

Bagi mereka yang berkesempatan untuk solat subuh di masjid "nuhibbu Rasulallah s.a.w" yang berada berdekatan di rumah beliau, boleh sama-sama mendengar bacaan hadith riyadus solihin.



Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Memori bersama sahabat-sahabat seperjuangan di Mesir. Sudah hampir 6 tahun, kita berada di Mesir, suka duka kita hadapi.

Gambar di airport kaherah, pada tahun 2005. Menyambut sahabat yang kembali dari Malaysia.

Dari kiri, afzan, wan abdullah, najamudin, saya, khairi, dan faliq. Yang last tu bukan ye. tu driver kami. ammu azim.

Buat semua sahabat dari selangor batch 2004, semoga ukhuwah kita berterusan sampai bila-bila. Atas nama islam kita bersatu.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 September 2010


jangan bulan je yang membaca, kita kene baca gak

insALLAH saya akan kongsikan tips membaca berkesan.

Teknik Membaca PQRST

Sistem PQRST adalah suatu teknik membaca yang diperkenalkan oleh Thomas, Ellen Lamar; Robinson dan H. Alan dalam buku mereka yang bertajuk "Improving Reading In Every Class".

Berikut adalah 5 langkah yang menjadi tunjang Teknik Membaca PQRST ini.

(a) Preview (Tinjau)

Preview. TINJAU tajuk-tajuk utama pada keseluruhan buku atau bab tertentu dengan memberi perhatian kepada tajuk-tajuk besar dan kecil padanya. Tujuan utama proses meninjau ini adalah untuk anda mendapatkan gambaran keseluruhan tentang isi-isi penting pada buku atau bab-bab dalam buku itu. Dengan mendapat gambaran segera tentang kandungan buku itu, fikiran anda akan lebih tertumpu kepada isu-isu utama yang dibincang atau diutarakan pada buku tersebut.

(b) Question (Soal)

Question. SOAL diri anda dengan menjadikan tajuk besar dan kecil dalam bab itu sebagai soalannya. Misalnya, tajuk bagi seksyen ini ialah Meningkatkan Mutu Pembacaan. Jadi, bentuk soalan yang boleh anda buat ialah “Bagaimana saya dapat meningkatkan mutu pembacaan saya?” Dengan adanya soalan itu semasa anda membaca, tumpuan fikiran anda akan lebih fokus kepada mencari jawapan atau jawapan-jawapan tentang soalan yang tertumpu pada fikiran anda pada ketika anda membaca.

(c) Read (Baca)

Baca satu seksyen ke satu seksyen untuk mencari jawapan soalan yang anda telah bentuk itu. Sambil MEMBACA bahan bacaan anda, tumpukan perhatian untuk mendapatkan jawapan bagi soalan yang anda telah timbulkan itu. Ini merupakan suatu pembacaan yang aktif. Oleh itu, carilah tempat di mana anda boleh membaca dengan sepenuh tumpuan. Dengan berbuat demikian, anda akan dapat meningkatkan keberkesanan dan impak proses pemahaman serta pengingatan anda terhadap idea-idea utama bahan yang dibaca.

(d) Self-Recitation (Menyebut Kendiri)

MENYEBUT KENDIRI ialah suatu proses di mana anda mencuba ingat fakta-fakta utama bab atau bahan yang anda telah baca. Adalah lebih berkesan jika anda menyebutkan fakta-fakta kepada diri anda secara lisan. Tujuan utamanya ialah untuk mengingat semula apa yang anda telah baca iaitu dengan menggabungkan semua proses (b), (c), dan (d) secara serentak.

(e) Test (Uji)

UJI diri anda setelah anda habis membaca keseluruhan bab. Fikirkan berapa banyakkah idea-idea daripada bab yang baru anda baca itu dapat anda ingati. Pada peringkat inilah anda harus mula menyimpan apa yang telah anda pelajari ke dalam ingatan jangka panjang anda.

Dengan menggunakan Teknik Membaca PQRST, masalah terlalu banyak untuk dibaca akan dapat anda atasi. Teknik Membaca PQRST ini memudah dan mempercepatkan proses pembacaan serta pengingatan anda.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 04 September 2010
0 komen menbina
categories: | edit post




"tvpas09"
melaporkan berkaitan isu ahli parlimen Serdang, Teoh yang dikatakan telah mencemarkan kesucian surau dengan menghadiri satu program tazkirah ramadhan.

Isu yang cukup remeh yang ingin dijadikan buah pukulan kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS.

Saya mendengar ulasan dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berkaitan isu ini. Beliau sangat mudah membidas UMNO dengan menceritakan sirah Nabi s.a.w.

Ketika zaman Nabi s.a.w ada juga orang kafir yang masuk ke dalam masjid bertujuan untuk berjumpa dengan Nabi s.a.w samada untuk menyatakan keislamannya atau lain-lain tujuan. Nabi s.a.w tidak pernah menghalang perkara tersebut.

Satu kisah lagi yang diriwayatkan, ada seorang arab badawi yang jahil telah masuk ke dalam masjid Nabawi kemudian kencing di dalam masjid. Ketika peristiwa itu, Saidina Umar Al-Khattab berasa sangat marah dan bertindak ingin memancung kepala arab tersebut. Sikap Saidina Umar yang terkenal dengan ketegasan dan panas baran jika ada orang yang ingin mempersendakan kesuciaan Islam.

Akan tetapi Nabi s.a.w tidak membenarkan Saidina Umar bertindak sedemikian, dan membiarkan arab badawi itu menghabiskan kencingnya. Lalu Nabi s.a.w meminta semangkuk air bersih untuk membersihkan tempat yang terkena najis dengan tangan Baginda yang mulia.
Masjid Al-Azhar yang terkenal dengan pusat pengajian ilmu Islam menjadi salah satu tempat kunjungan kepada pelancong bukan Islam untuk melihat dan mendekati Islam itu sendiri. Ulama' Azhar membenarkan perkara tersebut dengan menjaga batas-batas yang telah ditetapkan, antaranya menjaga aurat, tidak boleh mengganggu orang Islam beribadat dan menuntut ilmu, tidak dibenarkan masuk ketika waktu solat fardhu sedang ditunaikan dan lain-lain.
Ayat Al-Quran yang menerangkan tentang hal-ehwal orang kafir yang najis bukanlah menjurus kepada peribadi orang itu sendiri (dari sudut pakaian dan tubuh badan mereka). Akan tetapi menjurus kepada anutan yang mereka pegang yang mensyirikkan ALLAH.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 03 September 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Alhamdulillah syukur ke atas nikmat islam dan iman.

Sungguh bertuah ummat nabi s.a.w dapat peluang menikmati bulan ramadhan, bulan penuh kebaikan.
Suasana bulan ramadhan di Mesir sangat berbeza dengan Malaysia. Semua orang islam berlumba-lumba untuk menghabiskan bacaan al-quran 30 juzu’.

Tidak kira sama ada sedang berkenderaan atau duduk-duduk saja. Semuanya memegang al-quran dan membaca dengan penuh khusyuk.

Bukan tujuan saya menulis untuk membanding-bandingkan keadaan dua negara ini ketika Ramadhan.

Apa yang lebih penting, penghayatan bulan Ramadhan sebagai bulan diturunkan Al-Quran Al-Kareem.
Hari ini saya menulis pada 9 Ramadhan 1431, berapa juzu' sudah kita baca sehingga hari ini?

1 juzu', 2 juzu' , 3 juzu' dan seterusnya.

Imam Syafie rahimahullah mampu menghabiskan bacaan Al-Quran lebih dari 30 kali dalam bulan Ramadhan. Subhanallah, Imam mazhab kita, sebagai contoh teladan buat kita semua.

Saya ingin bawa satu ayat al-quran dari surah al-baqarah 138

Ayat ini menceritakan tentang manhaj syariat ALLAH dalam membentuk kehidupan manusia.

ALLAH mencabar kepada sesiapa yang angkuh dan sombong untuk menubuhkan sebuah undang-undang yang lebih hebat dari undang-undang ALLAH.

Hari ini isu yang paling hangat diperkatakan di Malaysia ialah isu pembuangan bayi, zina, rogol dan lain-lain jenayah.

Banyak cadangan dan pindaan undang-undang cuba dilaksanakan, akan tetapi tidak berjaya.

Ada yang mencadangkan buat sekolah hamil, ada yang cadangkan pinda undang-undang, ada yang cadangkan kita jatuhkan hukuman bunuh pada perogol, ada cadangan edar kondom percuma dan lain-lain.

Buat la apa sahaja, semua perkara tersebut tidak mampu selesaikan masalah yang ada. Mungkin hilang satu masalah, timbul pula masalah lain.

Inilah sikap manusia yang degil lagi angkuh. ALLAH dah bagitahu dalam al-quran, cara-cara menyelesaikan masalah ini, tapi masih bodoh sombong. Tak mahu ikut apa yang ALLAH suruh.

Islam agama yang menyeluruh, membawa rahmat pada seluruh alam. Kelemahan ulama' (termasuk saya) untuk menerangkan Islam pada masyarakat Islam dan bukan Islam, menyebabkan Islam dianggap sebagai perkara sampingan sahaja.

Mungkin sebahagian pembaca akan katakan pandangan saya terlalu idealistik untuk laksanakan hukum hudud di Malaysia. Lebih-lebih lagi kerajaan sekarang diperintah oleh pemimpin yang jahil hukum-hakam ALLAH.

Segala kemungkinan itu boleh kita atasi bersama dengan berganding bahu menjatuhkan kerajaan jahiliyah yang ada sekarang.

Malaysia Boleh!

Saya sekadar mampu menulis dan memberikan tazkirah demi menerangkan Islam kepada semua. Tindakan seterusnya adalah bergabung dan bekerjasama dengan gerakan Islam yang jelas untuk laksanakan hukum hudud.

Teringat saya pada kata-kata Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang selaku Presiden Parti Islam Semalaysia (PAS), ""Kami rela kalah kerana melaksanakan Islam. Kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan ALLAH s.w.t. Apalah maknanya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha ALLAH.""

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post


Bulan ogos adalah bulan kelahiranku. Setiap tahun makin bertambah umur saya dan makin dekat menghampiri kematian.

Syukur kerana masih bernyawa hingga hari ini, 26 tahun hidup di dunia ini. Alhamdulillah.

Agak-agak bila pula kematianku?

Hari ini saya dan beberapa teman dari selangor sempat menziarahi saudara faizol yang berada di tanta, mesir.

Perjalanan ke tanta mengambil masa 1 jam 30 minit. Alhamdulillah selamat pergi dan selamat pulang.

Driver arab cukup terkenal dengan cara pemanduaan yang menyeramkan. Saya bimbang jika berlaku sebarang kemalangan. (Semoga ALLAH memelihara kita)

Saya takut mati dalam keadaan kemalangan.
Terlalu awal mati, takut jugak.

Masa hidup yang ada ini, boleh digunakan semaksima mungkin untuk bekerja demi Islam.

Sahabat pejuang sekalian, jangan selalu beri alasan untuk bekerja demi Islam,
takut-takut kita mati, tak sempat nak berjuang untuk Islam.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 07 August 2010


Assalamualaikum,

Para pembaca budiman,

  • Sudah berpuluh-puluh tahun PAS mengajak semua ummat Islam di Malaysia bangkit untuk laksanakan hukum ALLAH. (Hudud, Qisas dan lain-lain lagi)
  • Malaysia sudah jadi negara penuh dengan penzina, perogol dan pembunuh.
  • 57 tahun UMNO dan BN memerintah, tiada sebarang pengurangan angka jenayah.
  • Pelaksanaan undang-undang Malaysia sangat rapuh untuk membenteras jenayah.
  • PAS bercita-cita untuk tegakkan hukum ALLAH, kerana itu sahaja penyelesai kepada masalah yang berlaku.
  • Hari ini keluar di web Malaysiakini, dua orang tokoh politik negara yang berbicara berkenaan undang-undang ke atas pesalah rogol
  1. karpal singh (sila klik untuk baca)
  2. dr mahathir muhammad (sila klik untuk baca)
  • Suatu masa dahulu kedua-dua individu ini cukup lantang bersuara memperlekeh hukum ALLAH.
  1. karpal singh "kalau nak buat negara Islam, langkah mayat saya dulu"
  2. dr mahathir muhammad "kalau nak makan sup tangan, pergilah ke kelantan sebab kerajaan negeri kelantan mahu laksanakan hukum hudud"
  • Sekarang baru nak cadangkan hukum bunuh ke atas perogol.
  • Islam sudah bagitahu dalam Al-quran sejak 1431 tahun yang lalu.
  • Kenapa tidak mahu kembali pada Undang-undang Islam?
  • Saya selaku ahli Parti Islam Semalaysia (PAS) ingin mempertikai beberapa jemaah-jemaah yang mendakwa mendokong gerakan Islam, ISMA, JIM, ABIM, HALUAN, Jemaah Tabligh, Global Ikhwan dsb.
  • Mengapa anda masih tidak mahu bergabung bersama-sama PAS untuk menyatakan hasrat untuk menegakkan Negara Islam?
  • Sekadar bergerak mentarbiyah ahli dan menjalankan khidmat-khidmat masyarakat, adakah sudah memadai untuk menjadikan Malaysia sebagai Negara Islam?
  • Baru ini isu lesen judi yang telah diluluskan oleh Perdana Menteri (Bapak Judi) menjadi bahan bual dan perbincangan dalam usrah-usrah.
  • Saya cukup terkilan apabila mendapat tahu seorang naqib ISMA memberi respon berkenaan isu tersebut.
  • Respon beliau, terhadap isu itu berbunyi begini " Taatilah ALLAH dan Taatilah Rasul dan pemimpin dari kalangan kamu. Pemimpin kita lebih tahu mengapa lesen judi diluluskan. Kita selaku rakyat perlu taat pada pimpinan kita"
  • Saya serah pada pembaca budiman untuk berfikir.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 August 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Baru-baru ini kecoh satu Malaysia, buku koleksi kartun terbitan saudara Zunar diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN). Inilah rupa pemimpin negara kita yang boleh menjai bahan ketawa rakyat, buat malu je

Selaku seorang pemimpin, tampilkan watak yang sewajarnya. Apabila dasar pimpinan tersebut lari dari landasan Islam dan Iman, maka kemuliaan (i'zah) akan hilang dari diri mereka.

Ingat kata-kata saidina Umar Al-Khattab " Kita adalah sebuah kaum yang telah dimuliakan oleh ALLAH dengan Islam, jika kita tidak bawa islam dalam kehidupan, kita akan dihina oleh ALLAH"

Wahai sahabat-sahabat pimpinan, terapkanlah dasar-dasar Islam dalam pembawakan organisasi anda. Walau apa pun aktiviti yang dilakukan, jangan sekali-kali tinggalkan Islam di belakang.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 29 July 2010
1 komen menbina
categories: | edit post


Assalamualikum

Alhamdulillah, setinggi kesyukuran kepada ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan Muhammad bin Abdullah s.a.w.

Bulan Jun dan Julai adalah waktu yang sangat penting bagi pelajar-pelajar yang berada di Mesir. Waktu ini, semua pelajar samada pengajian Islam mahupun perubatan menghadapi musim peperiksaan. Alhamdulillah, syukur!! saya juga berpeluang untuk mengambil peperiksaan Master di Kuliyah Darul Ulum, Cairo University bagi sesi 2009/2010.

Selesai peperiksaan, tiba pula satu masa yang cukup mendebarkan setiap jiwa pelajar iaitu pengumuman natijah peperiksaan. emmm!!! ada yang mengeluh, ada yang melompat gembira....

Buat sahabat-sahabat seperjuanganku di Darul Ulum, saudara Mohd Faizal bin Sabhon (ezo) dan saudara Abdullah bin Hussin, kita sama-sama kuatkan semangat untuk teruskan perjuangan menuntut ilmu. Masih ada peluang untuk berjaya. Saya sentiasa mendoakan kalian agar menjadi ulama' satu masa nanti.

Tulisan saya kali ini tidak fokus pada apa-apa tajuk dan perbincangan. Saya lebih santai untuk menulis dan bercerita. Maklumlah sudah 2 bulan tidak jengah ke laman sendiri. Sudah bersawang agaknya, petang ini saya membersihkan sawang-sawang yang ada agar laman ini bersinar kembali membawa mesej-mesej dakwah dan peringatan untuk kita semua.

Pagi tadi, selesai bersarapan, saya duduk sendirian membelek buku-buku yang tersusun di atas rak. Dari buku catatan peribadi ke buku motivasi kemudian buku gerakan islam dan beberapa lagi buah buku yang saya sudah miliki. Bukan tujuan untuk membuat kajian ilmu, tapi sekadar melihat isi kandungan buku tersebut, manalah tahu terjumpa topik perbincangan yang menarik. Boleh saya ambil manfaat dan kongsikan bersama rakan-rakan.

Saya terpandang ke arah album perkahwinan, saya tersenyum seketika. Saya selak setiap helaian album tersebut, hehehe!!! tertawa kecil. "Aku sudah berkahwin? macam tak percaya".

Alhamdulillah, benarlah janji ALLAH dan Rasul-Nya. Kadang-kadang bila saya renung kembali saat-saat percintaan saya dan zaman bujang, saya dapat lihat bantuan ALLAH itu sangat dekat bagi mereka yang benar-benar yakin.

Saya tidak berhasrat untuk bercerita panjang tentang perkara ini, cukuplah sekadar satu perkongsian buat teman-teman yang masih bujang. Bila kita niat bersungguh-sungguh untuk berkahwin dengan seorang muslimah yang baik, maka ALLAH akan memudahkan jalan ke arah niat tersebut.

Saya ingatkan kepada mereka yang "bercouple" dan bermain-main dengan cinta tanpa tujuan untuk mendirikan rumahtangga, agar bertaqwa kepada ALLAH dan jauhilah larangan ALLAH dan Rasul.

Setiap jiwa yang sihat, pasti ada keinginan untuk bersama dengan pasangannya. Sudah menjadi ketetapan bahawa fitrah kejadian alam ini dijadikan berpasangan. Keinginan tersebut perlulah disalurkan pada jalan yang diredhadi ALLAH.

Ahli-ahli PMRAM telah diajar untuk menggunakan medium Bait Muslim untuk meluahkan hasrat tersebut. Alhamdulillah, inisiatif ini yang sangat berfaedah dan bertepatan dengan syarak.

Pada minggu lepas, isteri saya telah dihubungi oleh seorang ukhti yang berhasrat untuk berbincang dengan pasangannya berkaitan Bait Muslim. Saya mengalu-alukan kehadiran mereka ke rumah kami, walaupun pada hakikatnya agak sibuk dengan kerja-kerja luar.

Kesibukan saya tidak boleh menjadi penghalang untuk membantu pasangan tersebut, kerana mereka memilih jalan yang betul. Kebetulan pada hari tersebut saya hanya sempat tidur selama satu jam sahaja dan terasa sangat letih, tetapi saya kuatkan semangat juga. Sekiranya saya tidak bantu mengadakan liqo' tersebut, mungkin mereka memilih untuk berjumpa di luar tanpa pantauan dari Bait Muslim.

Apa yang saya cuba sampaikan buat sahabat-sahabat khususnya yang masih bujang, gunakanlah medium Bait Muslim untuk meluahkan hasrat. Jangan kita kotori kesucian ilmu dan dakwah yang kita jalankan dengan dosa "couple".

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 28 July 2010
0 komen menbina
categories: | edit post




Syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi sehingga hari ini kita masih merasai 2 nikmat terbesar iaitu iman dan Islam.

Sekian lama saya tidak menyulam bicara di sini. Pasti ramai yang tertanya-tanya sejauhmana perkembangan isu yang saya timbulkan dahulu. Saya ucapkan jutaan terima kasih buat semua pihak yang prihatin dengan isu ini terutama keluarga saya, sahabat2,beberapa pihak yang terlibat dalam pengurusan zakat dan individu yang memberi sokongan moral dan material. Terlalu ramai untuk saya senaraikan.

Semalam saya sudah mendapat slip bank untuk pembayaran yuran pengajian saya bejumlah 2,400 pound sterling bersamaan LE20,000 yang telah dijelaskan oleh pihak pentadbiran Pejabat HEP Selangor. Ucapan terima kasih buat Ustaz Halim dan staf kerana telah mengambil inisiatif untuk mendahulukan pembayaran tersebut meskipun saya belum menerima chek dari Pusat Zakat Selangor(PZS) sehingga kini. Sekurang-kurang saya merasa lega dan dapat lebih fokus untuk menghadapi peperiksaan yang semakin terasa bahangnya.

Usaha yang saya lakukan sebelum ini sekadar bertujuan memastikan pengurusan Zakat Master ini tidak bermasalah dan tergendala. Secara positif, saya amat sukacita atas sikap keterbukaan yang ditunjukkan oleh pihak terlibat termasuk kepimpinan Pakatan Rakyat Negeri Selangor dalam menerima aduan dan teguran daripada rakyat. Malah, kesediaan untuk berkhidmat dan bertindak secara terlus amat dipuji. Tidak dapat dinafikan, tidak ada kepimpinan yang sempurna. Kisah Saidina Umar yang meminta rakyat memberi nasihat dan teguran atas pentadbiran beliau wajar ditauladani.

Sudah menjadi adat, sesuatu perkara akan mendapat lebih perhatian dan tindakan lantaran aduan dan teguran. Semoga kita sama-sama memperbaiki diri dan saling menyempurnakan. Itulah akhlak yang diajar oleh Islam kerana kepimpinan bukanlah tasyrif tetapi taklif.

Saya juga dihubungi beberapa orang sahabat yang berhajat menyambung pengajian Masterdi Mesir tetapi meluahkan kerisauan mereka tentang tajaan yang dijanjikan oleh PZS. Pesanan saya, teruskanlah niat suci tersebut. Insya Allah, Allah akan mempermudahkan dan membantu orang-orang yang menuntut ilmu. Soal rezeki, kos kehidupan dan tajaan pengajian, serahkan kepadNya. Usaha kita, gunakan ruang dan peluang yang ada. Boleh terus berurusan dengan Ustaz Halim untuk permohonan Zakat Master .Mungkin masalah yang saya hadapi ini hanyalah cabaran untuk batch pertama sahaja. Saya yakin pengurusan akan lebih efektif pada tahun-tahun akan datang.

Selamat berjaya kepada semua yang sedang dan bakal menduduki peperiksaan. Buatlah yang terbaik untuk Islam. Never give up!

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 18 May 2010
3 komen menbina
categories: | edit post


mahasiswa bingung


Dalam kesibukan para mahasiswa/wi Malaysia sibuk menghadapi peperiksaan pada mei 2010, macam-macam isu yang berlaku.

Isu yang timbul di ARMA berkaitan perjumpaan antara pegawai JPMK dan penghuni ARMA, yang bersangkut paut tentang undang-undang untuk tinggal di ARMA.

Isu pegawai JPMK memfitnah pengerusi Tanta.

Isu perpindahan pelajar wafidin ke Kaherah.

Isu penangkapan 4 orang pelajar atas tuduhan terlibat dengan ikhwan muslimin.

Selepas ini tak tahu lagi apa isu yang akan timbul...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 April 2010


Tahniah kepada abg daud (abng aku sendiri la) dan 2 orang hero dia dapat. hehe lepas ni kene lebih sabo la dengan syamil dan suhail. Takpe masa sekarg ni nk membesarkn anak2 mmng susah, besok dia dh besar kita pun dah tua, mereka pulak akan bantu kita. Macam la sekarg ni ayah aku dah tua, so kami anak2 dia akan berkhidmat pada dia selagi mampu.

papehal Tahniah bro..

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 17 April 2010
0 komen menbina
categories: | edit post

sapa-sapa nak kitab pdf free sebanyak 100 giga boleh cntct saya.....percume dengan pembelian jamik kabir version 2 dngn harga le 950 daripada harga asal le 1500.

promosi selama 3 bulan sahaja (april mei jun)

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post

Pukul 1 pagi, selesai baca kitab pdf

مبحث الاجتهاد والخلاف، تأليف: محمد بن عبد الوهاب، دار النشر: مطابع الرياض - الرياض، الطبعة: الأولى، تحقيق: الشيخ عبد الرحمن بن محمد السّدحان والشيخ عبد الله بن عبد الرحمن الجبرين
saya di sapa oleh rakan untuk makan tengah malam.

Ini aktiviti orang bujang pukul 12 malam ke atas. Baca buku, layan internet, tgok movie, dah lapar telepon restoran yng ada delivery.

Sekarang ni saya tengah bujang, tinggal beberapa hari lagi saya akan jadi suami semula. hehehe Menikmati zaman bujang.

Ulama' bujang terseksa di dunia tetapi tidak di akhirat.

Tacobee sejenis makanan dari sebuah restoran di mesir ni yang menyediakan ayam goreng dan kentang koreng macam KFC. Harga pun berpatutan Le 10.00 sahaja.

Alhamdulillah kenyang saya malam ni lepas baca kitab. Biasanya perut akan lapar lepas kita bagi tumpuan pada pembacaan, karangan dan sebagainya.

Apa yang saya sembangkan dengan rakan saya us muqri? .....
Ini lah kisahnya http://beritautama-infokini.blogspot.com/2010/04/annual-dinner-2010-bil-mansurah-al.html (klik utk baca lebih lanjut)

Macam2 idea yang kami pikirkan untuk selesaikan masalah tersebut.
1- kita belasah je budak2 BODOH tu (saya kata pada kawan saya, mereka tu dah la BODOH, akhlak pun takde, kalo mereka tak pandai tapi akhlak baik, takpe lagi, kita boleh belajar sama2, tapi budak2 tu memang BODOH, saya ulang BUDAK BODOH)...... kawan saya kata "tak boleh", nnti jadi kes polis, dan PMRAM gk kene tuduh.

2- kita hantar surat, gambar dan bukti2 kat mak bapak diorg...... kawan saya kata "tak boleh", tak guna kalo hantar pun, mak bapak diorg pun sama, tak amik kisah, saya terfikir diorg tu anak zina ke? nauzubillah.. saya tak tuduh, tapi kenape mak bapak diaorg benarkan anak2 mereka berzina??? tak de rase malu ke kalo dalam keturunan mereka ada anak hasil zina.

3- kita report polis, kata kawan saya... "polis mesir........." saya faham2 je la

4- saya pikir apa tindakan kedutaan malaysia atas masalah ini... saya tak tahu sebab saya belum jadi duta malaysia di mesir.

Hampir kebanyakan waktu saya berfikir masalah ini. Bagaimana nk selesaikan masalah ini.

Sudah pasti ini tarbiyah dari ALLAH kepada pendakwah seperti saya dan rakan2, mungkin juga teguran dari ALLAH, kerana terlalu sibuk dengan ilmu, kita terlupa buat dakwah dan persatuan.

ALLAH ampunkan aku.

Saya pun terus makan ayam goreng tu, eh2 dah habis,, nak lagi...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 07 April 2010


Kalimah tayyibah menulis dan mengkaji tentang ijtihad. Dari sudut makna ijtihad itu sudah menggambarkan kesungguhan dalam mengeluarkan hukum syarak. Begitu juga jihad yang memerlukan kekuatan tenaga dan sebagainya demi mengalahkan musuh.

Orang yang bersungguh-sungguh pasti mendapat apa yang dicari. insALLAH.

Ijtihad di zaman sekarang, lebih lagi diperlukan disebabkan keadaan dan persekitaran manusia yang berubah sedangkan hukum pada zaman dahulu berbeza.

النصوص محدودة و الوقائع غير محدودة

bermaksud - nas dari alquran dan sunnah terhad,
sedagkan hal ehwal dan masalah semasa tidak terhad dan sentiasa berlaku.

Ijtihad dalam islam perlu menjadi penyelesaian kepada semua masalah yang berlaku pada zaman ini kerana ISLAM itu sesuai untuk setiap masa dan tempat. Jika tidak, hukum dan undang-undang ciptaan manusia akan mengambil alih tempat sebagai penyelesai masalah.

Tetapi bukan mudah untuk mencapai taraf sebagai mujtahid.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post


Peristiwa kali pertama panggang ayam tepi pantai bersama rakan-rakan dari de cafe. Paling menyeronokkan bila dapat panggang ayam bercampur pasir pantai.

Jalan-jalan kat mesir ni mmng satu pengalaman yang berharga. Nak happy2 pun kene sabar. Sabar dengan driver van yang berlagak macam tahu jalan, tapi hampes, sesat jalan tak nak tanya. Kalo kita bgthu, konfirm kene marah punye.

malas eden nk layan.

Semalam hampir2 berlaku pergaduhan antara org mesir dan rakan2 dari malaysia. Orang mesir ini, orang kampung yang tak pernah terdedah dengan orang luar. So diorang ni pelik bila kita picnic bakar2 ayam dan sebagaimya. Mungkin la diorg nak bagi perisa tambahan pada ayam panggang kami, diorgn tabur2 pasir sikit agar rasenya lebih enak dan rangup.

Sebahagian rakan2 tukang masak yang mendakwa perkara tersebut bertentangan dengan etika pemasakan asia, mereka bangkit menentang arab2 yang ingin mengubah resepi dan citarasa masakan asia.

HAHAHA apa lagi berlaku la tumbuk menumbuk.

jeng jeng, saya menjadi hero untuk meleraikan antara tukang masak asia dan tukang masak mesir. bukan apa, kalo arab belasah kami, konfirm tak balik umah kene rendam dalam laut. so saya ajak la diorg makan tempat lain dan selamatkan ayam panggang tersebut dari di campur dengan resepi baru iaitu pasir.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 April 2010


Alhamdulillah,,,, setiap orang yang baru berkahwin akan merasa satu perubahan dalam jadual harian mereka yang mana mereka perlu lebih berusaha untuk mencari rezeki. Alhamdulillah ALLAH memberi saya satu peluang untuk belajar berniaga dan membuka restoran bersama rakan-rakan lain.

Saya dapat rasakan perbezaan dalam bekerja sebelum dan selepas berkahwin. Saya lebih rasa bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas demi rezki untuk isteri dan anak(coming soon) tercinta.

Setiap kepenatan tersebut akan dikira pahala oleh ALLAH s.w.t. Apa yang saya harapkan agar rezki tersebut halal dan berkat. Walaupun sikit tetapi yang penting keberkatan di sisi ALLAH s.w.t.

Hari ini kami merancang untuk berehat seketika dari kepenatan bekerja. Saya, akmal, afzan dan rakan2 lain dari DE cafe akan ke ain sukhnah. Doakan perjalanan kami selamat pergi dan selamat pulang.

de cafe cuti arini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 05 April 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Kalimah tayyibah berbicara rindu pada isteri tersayang... Hampir 2 bulan berpisah selepas pernikahan tempoh hari, semoga ALLAH memudahkan perjalananmu untuk sampai ke Mesir.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 04 April 2010

stam 2002 6 rendah 1

stam 2003 6 atas 1

Terima Kasih buat umi zaidah dan sdri hidayah yang upload gambar kenangan ni. Banyak kenangan yang kekal dalam memori ini.

sahabat-sahabat muslimin
1. Abdul Hadi bin Awang - tamat pengajian di al-azhar, bertugas di salah sebuah sekolah di perak dan sudah berumahtangga.
2. Abdul Wahid bin Ishak - tamat pengajian di al-azhar, tak dapat dihubungi, terakhir saya sempat berjumpa beliau 2008 di mesir ketika beliau melanjutkan pengajian master di al-azhar.
3. Abd Rahman bin Mohd Tharin - tamat pengajian di al-azhar, menyambung master di cairo university dan sudah berumahtangga.
4. Ahmad Syauqi bin Said - masih meneruskan pengajian di al-azhar tahun akhir, semoga ALLAH mudahkan niat suci beliau.
5. Ahmad Azalee bin Abu Bakar - tamat pengajian di al-azhar, dalam proses menyambung master dan semoga ALLAH memudahkan niat suci beliau.
6. Mohd Nazrul bin Nasir - masih meneruskan pengajian di al-azhar, akan melansungkan perkahwinan pada julai 2010.

sahabat-sahabat muslimat
1. Syarifah khairunnisa' - tamat pengajian di al-azhar
2. rabiatul adawiyah - tamat pengajian di al-azhar

Sahabat muslimat yang lain tidak dapat di hubungi.

Yang teristimewa buat ustazah zaidah yang merupakan guru, ibu dan kawan kami sepanjang 2 tahun di KISAS. Semoga ALLAH membalas jasa kalian semua.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 30 March 2010




Alhamdulilah atas segala nikmat yang ALLAH telah kurniakan pada kita semua. Kita bersyukur dalam dua keadaan samada ketika menerima nikmat atau terhalang dari mendapatkannya.

Manusia akan rasa bersyukur bila mendapat nikmat harta, anak, jawatan dan apa-apa yang mereka boleh rasa dan nampak dengan mata kepala mereka. Ya memang kita semestinya bersyukur atas semua nikmat tersebut.

Wahai manusia! kamu mesti bersyukur juga jika tidak tidak mendapat apa yang kita inginkan, samada harta, kejayaan, kemegahan, wang ringgit dan sebagainya. Ini bukan bermakna kita berhenti berusaha dari mendapatkan harta dan kejayaan dalam pelajaran. Wahai manusia! kamu perlu bersyukur kerana ALLAH Maha Mengetahui jika nikmat tersebut diberikan pada kamu, akan timbul dalam diri kamu sifat bangga dengan diri sendiri dan lupakan ALLAH. Sifat ini adalah tercela dan sebenarnya kamu telah menzalimi diri kamu sendiri. ALLAH sayangkan kamu wahai manusia, maka ALLAH tahan nikmat tersebut agar kamu tidak zalimi diri kamu lagi.

Bersyukur atas nikmat agama......

Wahai pewaris ulama' sekalian, baru sahaja kita saksikan seorang alim, syeikh azhar Syeikh Sayid Tantawi telah kembali ke Rahmatullah. Pemergiaan beliau adalah kehilangan yang terlalu besar buat penuntut-penuntut ilmu agama.

Wahai penuntut ilmu sekalian, kamu masih terlalu muda dan cetek dalam ilmu. Ilmu agama ini terlalu luas dan dalam untuk diterokai.

Wahai kamu! bersyukurlah atas nikmat agama yang telah dikurniakan kepada kamu. ALLAH tidak bagi kamu harta, tapi ALLAH bagi kamu faham bahasa arab, maka kamu boleh setiap kalimah dari kalam ALLAH. Bukankah itu nikmat yang cukup besar.

ALLAH tidak bagi kamu kesenangan di dunia ini, tapi ALLAH bagi kamu kefahaman dalam membaca al-quran dan hadis, kemudian kamu beramal untuk mendapat nikmat syurga dan selamat dari azab qubur dan azab neraka. Inilah nikmat yang lebih menyenangkan hati kamu.

Wahai azhari! ALLAH tidak janjikan kesenangan dan jawatan yang tinggi untuk kamu raih dunia ini, tapi ALLAH bagi kekuatan ingatan bagi kamu menghafaz ayat-ayat al-quran. Kamu baca quran tersebut siang dan malam. setiap huruf dari quran adalah 10 kebaikan. Nikma ini lebih baik dari yang lain.

ALLAH!!!!!!! baru aku sedar nikmat agama..

Kalo ALLAH bagi aku nikmat-nikmat agama, nikmat quran dan nikmat mendalami ilmu agama, aku rasa sudah cukup besar dan hampir terlupa nikmat-nikmat yang lain. Tapi aku manusia yang lemah, perlukan semua perkara tersebut.


Wahai mereka yang telah menerima nikmat tersebut!!! adakah kamu sahaja yang ingin merasa nikmat tersebut? Berilah peluang dan kongsikanlah bersama mereka-mereka yang tidak mendapat nikmat tersebut...

Bagaimana berkongsi?

Wahai ulama' tugas kamu sebarkan islam, tegakkan islam. Tugas kamu bukan belajar sahaja, tugas kamu lebih berat utk sampaikan pada ummat ini. Sedarkan mereka nikmat yang cukup besar ni.

Wahai mereka yang merasa nikmat dunia lebih besar dan agung!!! tidakkah kamu terfikir untuk melihat ALLAH pada hari akhirat nanti? ini adalah nikmat yang tidak ada tolok bandingnya..

ALLAH!!!
berilah aku peluang dan amalan yang istiqamah sehingga dapat wajahMU Yang Maha Mulia

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 27 March 2010


I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
further and further away from you

Ooooo Allah, you brought me home
I thank you with every breath I take

الحمد لله الحمد لله
All praises to Allah


I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud
to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that's when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you

الحمد لله
All praises to Allah

Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank you for bringing me home

الحمد لله
All praises to Allah

الحمد لله

Di saat aku memerlukan pertolongan, aku memanggil nama-MU ya ALLAH!!
Semua manusia ada perasaan, adakala manusia akan gembira, riang, ceria maka terpancar di wajah mereka keriangan tersebut.
Begitu juga bila angin duka, sedih, murung mula menyelubungi hati manusia, mereka tidak bersemangat, lemah dan longlai.
Manusia ciptaan ALLAH.
Manusia perlukan ALLAH setiap keadaan.

Aku manusia lemah, aku terlalu mengharapkan kasih sayang ALLAH, perhatian dari ALLAH.
Bila masalah datang menguji ketebalan iman, aku pasrah pada ALLAH.
ALLAH !!!!!!!!!!!!! aku perlukan-MU.

Marilah wahai kawan-kawan kita cari ALLAH, kita kenali ALLAH.
ALLAH adalah segala-lanya.
Jadikan ALLAH tempat kita mengadu, tempat kita bermanja.

Aku rasa hatiku masih buta untuk mengenal TUHANku, Yang Maha Mencipta daku, Yang Maha Memelihara diriku.

Aku tidak pasti kenapa hati ini terlalu gelisah, gundah gelana.
Aku nak mencari ALLAH.

Maafkanku wahai ALLAH Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.
Ampunkan dosa-dosaku.

Di saat itu, aku pergi mencari ALLAH............

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 19 March 2010
1 komen menbina
categories: | edit post


perjalanan masih panjang, banyak lagi ujian yang perlu dihadapi.
apa yang penting, doa dan harapan dari ALLAH untuk bantu kita terus istiqamah di jalan yang diredhai.
exam yang berbaki 91 hari lagi. persediaan perlu dibuat dari sekarang.
kalo dulu saya suka study last minute, sekarang tak boleh lagi.

doakan smua peljar di mesir ni mencapai kejayaan dan kecemerlangan demi ISLAM.
amin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 16 March 2010

alhamdllah... proses pembikinan bahas sampai penghujungnya.
jangkaan siap sebelum 15 mac 2010 untuk muraja'ah bersama doktor dan rakan sekuliyah.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 08 March 2010

ni gambar kat metro bwh tanah tu..jngan cari saya.semua tu arab
mesir oh mesir...

hari-hari aku yang berlalu di mesir, kenangan yang tak akan aku lupakan. sudah hampir 6 tahun aku menumpang hidup kat mesir ni.

sekarang kuliyah aku makin jauh. setiap perjalanan pergi dan pulang mengambil masa 1 jam. dari hayyu asyir ke ramsis hampir 35-40minit, kemudian dari ramsis ke cairo university naik metro 20 minit. sebanyak 7 stesen aku lalu.

stesen metro anfaq (bawah tanah)
1-mubarak - مبارك
2-attabah - عتبة
3-mohamed nagib - محمد نجيب
4-sadat - أنوار السادات
5-opera - أوبرا
6-dokki - الدقي
7-el-bohos - البحوث
8-cairo univ- جامعة القاهرة



biasa naik bas, tido dalam bas nikmat jugak...hahaha sebab kalo ada org tua, kita tak yah bangun (hampes tul aku,,,tapi aku penat gak)

besok nak jumpe doktor nabil nak tnya tentang proposal assgmngt..
mintak2 la selamat diterima.. penat dah buat!!!

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 01 March 2010


GAGAL! KALAH! PUTUS ASA!

Jangan biarkan diri anda menjadi mangsa yang gagal dalam hidup anda. Orang yang cepat putus asa adalah orang yang gagal. Anda putus asa sekarang, anda akan gagal dan menangis bersendirian masa akan datang.

Apabila kita gagal untuk memahami sesuatu perkara yang kita pelajari, atau tidak dapat apa yang kita cari, bukan bermakna kita telah gagal. Akan tetapi jika kita berhenti berusaha untuk memahami dan mencari apa yang kita hajati itulah sebenarnya kegagalan yang menimpa diri kita.

Tak faham, susah untuk menulis dan pening untuk menghafaz pelajaran adalah lumrah bagi seorang pelajar. Jika anda baca pelajaran anda dan mudah untuk memahaminya, anda bukan lagi duduk di peringkat pelajar, mungkin sudah menjadi pensyarah atau syeikh atau sebagainya. Anda masih bergelar seorang pelajar, so semua perkara tu adalah perkara biasa yang dihadapi oleh setiap pelajar.

Peringkat pembelajaran dari satu peringkat ke peringkat yang lebih tinggi memerlukan usaha yang lebih gigih dan usaha yang berterusan. Putus asa bukan penyelesaiannya.

Al-Imam As-Syatibi menyenaraikan 4 peringkat pembelajaran dalam semua bidang ilmu:-

1) تلقي العلم التقليدي
- menerima ilmu dari para pengajar

2) القدرة على العبارة عن ذلك العلم
- kemampuan untuk menguasai ilmu dan memahaminya dengan betul

3) المعرفة بما يلزم عن ذلك العلم
- menguasai segenap penjuru dari ilmu tersebut dan faham tujuan ilmu tersebut

4) القدرة على دفع إشكاليات ذلك العلم
- kemampuan untuk mempertahankan sebarang keraguan yang ditimbulkan terhadap ilmu tersebut.


"keep trying"

Jika anda pernah gagal pada suatu masa dahulu, jangan biarkan diri anda terus berada dalam kegagalan. Pelbagai cara dan usaha boleh dilakukan untuk mencapai kejayaan. Sekali sahaja anda membuat keputusan untuk berhenti berusaha, anda sudah gagal walaupun anda belum menduduki peperiksaan.

Sebagai seorang pelajar ilmu agama ALLAH, saya telah diamanahkan untuk mendalami ilmu ini dengan sungguh-sungguh. Amanah untuk disampaikan pada ummat islam yang sangat disayangi, sebagaiman Nabi s.a.w menunjukkan kecintaan terhadap ummat ini ketika hampir wafat menemui ALLAH s.w.t.

Setiap kesusahan untuk memahami ilmu, mengahafal dan mengajarnya...semuanya adalah pahala dan ganjaran dari ALLAH s.w.t.

Ya ALLAH berilah kami kekuatan untuk menuntut ilmu agama dan mempertahankan islam...
amin,,


Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 25 February 2010


Dr Muhammad Al-Dasuki salah seorang doktor di kuliyah saya. Beliau mengajar kami dalam bidang "Manhaj Bahas fi Ulum Islamiyah" , konsep kajian dan penyelidikan dalam ilmu islam.

Setiap bidang ilmu islam ada cara dan skill yang tertentu dalam usaha untuk merungkai sebarang permasalahan yang wujud. Contohnya dalam bidang usul fiqh, cara kajian dalam bidang ini agak berbeza dengan bidang ilmu tauhid.

Beliau seorang yang tenang dalam mengajar dan menyampaikan ilmu. Gaya yang bersahaja tetapi mantap dengan hujah bagi setiap pandangan yang dilontarkan kepada kami. Hari ini adalah hari terakhir beliau bersama kami setelah hampir 3 bulan bersama dalam semester pertama dan kami sempat mengkhatamkan kitab karangan beliau sendiri berkaitan subjek yang diajar.

Sebelum pulang tadi, saya dan seorang sahabat, ustaz Abdullah husin sempat menyapa dan bertanyakan beberapa soalan kepada beliau. Alhamdulillah, sifat yang begitu peramah dan murah hati untuk berkongsi ilmu dengan anak-anak murid kesayangan beliau.

Saya bersalaman bersama beliau dan mengucapkan terima kasih atas semua ilmu yang dicurahkan kepada kami dan mendoakan beliau agar diberi kesihatan dan keberkatan hidup di dunia dan akhirat.

Begitulah adab dan tertib sebagai seorang murid yang telah diterapkan oleh kebanyakan para masyaikh dan tok-tok guru di Malaysia. Adab dan akhlak adalah perkara yang penting dalam pengajian kerana ia merupakan punca kepada keberkatan ilmu tersebut.

Teringat saya kata-kata Syeikh Yusri yang baru sahaja pulang dari Malaysia dalam misi dakwah beliau ke asia. Beliau memuji sifat orang melayu yang sangat menghormati para ulama' dan pelajar-pelajar ilmu agama. Beliau juga menyarankan supaya orang Mesir mempelajari adab dan sopan santun dari orang melayu.

Semoga ALLAH memberkati ilmu kita semua, memberkati para guru yang menyampaikan ilmu dan memberikan manfaat terutama kepada diri sendiri dan manfaat jua kepada ummat ini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 24 February 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Alhamdulillah satu pertemuan antara pelajar dan wakil JPMK dapat diadakan pada malam semalam di rumah Selangor hayyu asyir.

Semoga pertemuan berbentuk dialog boleh diadakan lagi pada masa2 akan datang.

terima kasih atas kejersama dari semua pihak yang menjayakan.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 22 February 2010
1 komen menbina
categories: | edit post



Saya membaca artikel yang ditulis oleh ustaz zaharuddin abdrahman berkaitan tajuk tersebut di laman web beliau. Anda boleh baca selanjutnya di blog beliau sendiri http://www.zaharuddin.net/content/view/912/72/

Sungguh saya mengagumi beliau yang merupakan ustaz yang sentiasa bersama masyarakt dalam merungkai persoalan-persoalan agama di rangkain internet. Banyak artikel yang saya ambil manfaat dari beliau. Begitu juga dengan blog isteri beliau. terima kasih atas perkongsian ilmu dan pengalaman anda.

Kali ini saya hanya berbeza sedikit pendapat dengan beliau tentang perarakan maulid nabi. Saya tidak nafikan segala hujah dan pandangan beliau secara total, akan tetapi saya masih beranggapan bahawa perarakan maulid nabi masih perlu diteruskan.

Bagaimana saya boleh katakan begitu?

Perarakan maulid nabi s.a.w yang seringa diadakan saban tahun sudah lapuk dan tidak bermaya lagi. Oleh demikian penambahbaikan dan ubah suai yang lebih rasional perlu ditokok tambah. Oleh kerana kerajaan yang ada sekarang kurang berminat dalam isu2 agama dan menganggap enteng dalam hal-hal berikut, jelas kita lihat perarakan tersebut nampak lekeh dan tak bermaya.

Kalo ustaz mengatakan perarakn maulid nabi perlu dibatalkan kerana kos perbelanjaan, saya syorkan supaya ustaz tulis artikel supaya menyarakan kerajaan untuk membatalkan perarakan sambutan kemerdekaan yang lebih banyak menelan kos perbelanjaan. Sambutan hari kemerdekaan kita tukar kepada ceramah yang akan disampaikan oleh Perdana Menteri Dato seri najib tun razak.

Seterusnya saya berpendapat, perarakan yang berkualiti yang telah diubahsuai ke arah yang lebih islamik boleh menunjukkan kemegahan islam dikalangan masyarakat bukan islam. Saya bercakap dalam konteks sebuah kerajaan yang diperintah oleh mereka yang faham tentang islam.

sekian sahaja pandangan dari saya.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 21 February 2010


Di antara sebab-sebab perselisihan fuqaha' dalam menetukan hukum adalah berikut :-

Pertama - Perbezaan cara bacaan al-quran (qiraat sab'ah) yang masyhur dan mutawatir di kalangan imam-imam qiraat

Kedua - Sebahagian hadis yang sampai kepada sebahagian sahabat r.hum dan ada yang tidak sampai kepada mereka

Ketiga - Syak dalam menentukan kesahihan sesebuah hadis.

Keempat - Perbezaan dalam memahami sesuatu nas dari al-quran dan al-hadis

Kelima - Sesetengah perkataan bahasa arab yang terdapat dalam al-quran dan al-hadis yang memberi dua maksud yang berbeza

Keenam - Percanggahan antara dua dalili.( hakikatnya perkara tersebut tidak berlaku, cuma nas yang datang tersebut dalam waktu dan keadaan yang berbeza sahaja)

Ketujuh - Tidak terdapat sebarang nas yang wujud bagi suatu masalah baru yang mendatang.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 20 February 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Sempena hari yang mulia, penghulu segala hari, hari jumaat yang penuh keberkatan. Ummat islam akan berbondong-bondong menuju ke rumah ALLAH untuk mendirikan solat jumaat (khususnya muslimin).

Semalam saya berkesempatan untuk solat jumaat di salah sebuah masjid di Mesir ini. Tidak ku sangka, khutbah semalam cukup menarik sekali berkisar tentang kemenangan pasukan bola sepak Mesir dalam piala liga Afrika.

Isi kandungan khutbah tersebut menyedarkan sifat manusia yang cepat alpa dengan nikamt kurniaan ALLAH. Khatib menegur sikap rakyat mesir yang berbeza ketika sebelum mendapat nikmat dan selepas memperolehinya. Jelas kelihatan sifat mereka akan merayu-rayu kepada ALLAH sebelum mendapat kemenangan dengan perkataan "ya rab, ya rab, unsurna....." (maksudnya : wahai tuhan kami, bantulah kami untuk memenagi piala ini)

Apabila kemenangan berpihak kepada mereka, tiada lagi sepatah perkataan pujian untuk ALLAH, malah mereka lebih gemar mendabik dada dan mengatakan mereka yang berusaha untuk menang. Mereka menganggap mereka adalah cucu cicit firaun dan terhebat dalam dunia ini.

Saya yang mendengar khutbah tersebut terus terfikir akan "bala" yang menimpa pasukan bola Mesir yang sejak dahulu lagi tidak terpilih untuk memasuki kejohanan bola sepak Piala dunia. Baru-baru ni Mesir telah dikalahkan oleh Algeria dengan mata 0-1.

Tak tahu la jika mereka terpilih untuk masuk piala dunia, pasti lebih teruk lagi "penaykit gila" orang mesir ni.

Kesimpulannya, sifat manusia yang ingat ALLAH ketika susah tetapi bila mendapat nikmat lupa akan ALLAH dan mendakwa mereka yang lakukan semua itu.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 February 2010

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari

Blog Archive