salam kepada para sahabat yang mengenali diri ini, saya dengan rasa berbesar hati untuk menjemput semua sahabat ke majlis perkahwinan saya sepertimana yang tertera pada kad jemputan di atas.

tarikh 20 disember 2009
masa 11 pagi hingga 4 ptg
tempat 33 jalan tangguk 19/36, seksyen 19, 40300, shah alam, selangor

sekian terima kasih

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 12 December 2009
1 komen menbina
categories: | edit post


saya tidak dpt mengikuti isu secara detail, tetapi hangt diperkatakan oleh para blogger mesir...

apa yang difahamkan, isu tersebut turut menjadi bahan percakapan oleh ahli2 parlimen...

bagi mereka yang lakukan kesalahan,,, hidup mereka pasti akan gundh gelana... walaupun mendapat habuan dunia yang bersadur rantai2 api neraka...

selamat bergembira menerima azab ALLAH nanti, tidak di dunia di akhirat nanti,

cakap belit2, pusing sana, pusing sini, nanti kene potong lidah kat akhirat.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 21 November 2009
0 komen menbina
categories: | edit post


mencari kehidupan di celah-celah kota..

salam dari malaysia

baru sampai malaysia seminggu...

november
14 - klia
15 - nilai
16 - alor gajah melaka
17 - ampang
18 - shah alam
19 - putrajaya, wangsamaju
20 - kuala selangor, klang, jeram
21,22 - shah alam
23- putrajaya, kajang, batu tiga
24- shah alam
25 - kuala selangor
26,27 - alor gajah melaka
28 - batu kikir

huh jadual cukup padat...
kemana lagi destinasi aku lepas ni.....


dalam urusan untuk perkahwinan bulan depan

harap kawan2 dapat doakan agar dimudahkan..

tq

abdrahman
ampang
21 nov 09 11.53 mlm

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post


janji taat setia untuk membantu islam

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 09 November 2009
1 komen menbina
categories: | edit post

http://itspengfucker.blogspot.com/

saya link kepada para pendakwah untuk selamatkan sahabt kita ini.
moga ALLAH mengekalkan hidayah dalam diri kita dan memberi hidayah pada mereka..

amin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 07 November 2009


lagu untuk ibu...

sayangi ibu anda....

ketika daku mendengarkan alunan lagu ini, sayu hatiku mengenangkan mu, moga ALLAH menyelamatkan mu di sana, sentiasa mencucuri rahmat ke atas rohmu ibuku sayang

noriah bte seman bte sulaiman... telah menemui cinta agung, cinta ILAHI pada 5 jan 2006.
terkahir aku menatap wajahnya di KLIA 14 september 2004.... aku tidak mungkin lagi berjumpa dengannya di dunia ini.

moga ALLAH satukan kita bersama di syurga-NYA nanti amin......

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 November 2009
0 komen menbina
categories: | edit post


TOLONG BACA SEMUA ARTIKEL YANG SAYA DAPAT NI......

SAYA INGIN BERJUMPA KEDUA-DUA PROFESOR INI

PROFESOR JAMIL DAN PROFESOR HASAN BASRI!!!!

Re: [kolejislam] hari ini dalam sejarah lawak antarabangsa (skip jika tak relevan)

Monday, November 2, 2009 1:12 PM

From:

"hasbri@um.edu.my"

Add sender to Contacts

To:

kolejislam@yahoogroups.com

Salam semua,

ingatan ana kepad alkisan

ingatan ana kepad alkisan apabila membaca tulisan bloggers dari mesir

ni, banyak yang ditulis itu adalah penyelewengan fakta, fitnah,

mengada-ngadakan cerita, membawa cerita, membesarkan cerita, walaupun

tidak dinafikan ada juga yang benar.

Contohnya, isu kain banner yang dilaporkan dicuri oleh pekerja Arab

MSD adalah rekaan, manipulasi, membesarkan dan mengada-adakan cerita.

MSD amat jelas bahawa mereka TIDAK mencuri. bgmana mencuri kerana ia

dilakukan disiang hari, ala ma in minan nas, di hadapan orang ramai,

mencrurikah itu?

kain rentang atau banner itu dipasang di kawasan rumah negeri di mana

ia tertakluk di bawah MSD, takkan mencuri namanya, menurunkan sesuatu

dari kawasannya sendiri.

kemudian dikatakan staff MSD ditahan polis bersama kereta rasmi MSD,

iaitu dgn plet DIPLOMATIK. pelajar2 ni yang bercerita dan yang

mendengar cerita bebal undang2 antarabangsa, polis TIDAK boleh tahan

kereta Diplomat, apalagi nak sentuh atau membawa ke lokap staff MSD.

Yg polis tahan ialah pelajar yang menahan staff MSD itu. dan

alhamdulillah, dgn budi baik pengarah msd, pelajar tersebut

dilepaskan oleh polis!! kan lawak tu, mereka kena tahan, mereka

cerita sebaliknya. ana ada malam tu masa mereka syok bercerita,

kemudian ana bertanya pd mereka, betul ke polis tahan kereta pengarah

MSD? YB Saifudiin Nasation dan Dr Badrul Amin pun tahu pelajar2 tu

buat cerita (kecualilah mereka bebal juga). Mujur DSAI dah tak ada

masa tu, kalau tidak DSAI pun nak digoreng oleh pelajar2 ni!!

so alkisan kena meneliti berita yang dibawa. Ini bukan bermakna ana

setuju dgn tindakan MSD menurunkan kain banner itu. Bagi ana

pendekatan terbaik bukan pergi menurunkan kain rentang itu, tapi

bermesyuarah dan berbincang, pelajar2 ni anak2 dn adik2 kita,

yakinkan kepada mereka bahwa menaikkan kain rentang itu TIDAK BERADAB

dan TIDAK MANIS kerana DSAI dan rombongan dtg malam itu.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 04 November 2009
1 komen menbina
categories: | edit post


Saya tidak mahu ulas panjang berkaitan perbuatan "kurang cerdik" oleh pihak tersebut. Apa kesudahan jika kita terus melayan mereka itu semua.

Terbaru pada hari ini, saya mendapat makluman bahawa, dalam program Majlis Anugerah Kecemerlangan BKAN negeri 9 di ARMA, beliau memaklumkan kelewatan beliau hadir ke majlis tersebut kerana menyelamatkan pelajar yang ditahan oleh pihak keselamatan Mesir kerana membuat rusuhan.

Anda mengubah fakta semata-mata nak jaga nama?
Sebenarnya anda telah memburukan nama yang "cantik".
Namanya "cantik" tetapi perangai kurang "cantik".

6000 orang penuntut mesir (mungkin lebih) sudah tahu tentang perangai mereka itu, malah sangat mengenali peribadi "orang itu". Jelas sekali dengan penilaian manusia yang waras bahawa kesalahan "mereka" terlalu berat.

Wahai "mereka" sedarlah, setiap hari orang marah kepada anda semua. Setiap hari orang akan mengutuk telatah kamu yang "childish". Berebut dengan budak-budak 1) nak nama 2) nak kain rentang 3) main "polis-entri" (permainan budak-budak, kejar perompak) 4) main tipu-tipu dsb.

Wahai "mereka" jika anda menyakiti hati seorang sahaja orang islam, itu sudah cukup menjadikan bebanan dosa anda bertambah-tambah. Adakah anda bersedia tanggung DOSA kerana menyakiti hati 6000 @ 7000 mahasiswa yang ingin menadah kitab dengan para masyaikh.

Wahai "mereka" perbetulkan perbuatan dan perancangan anda bersesuaian dengan taraf dan kemuliaan yang anda telah capai.

Saya merasa simpati melihat "anda" yang tersepit dan menanggung beban perancangan mereka yang berada di langit biru.

Pada pendapat saya, tidak perlu lagi kita panjangkan perkara ini dan selesaikan dengan baik. Siapa yang buat salah, tolong minta maaf kepada mereka yang dizalimi.

Saya tidak suka layan "orang kurang cerdik" kerana akan menjadikan saya juga "kurang cerdik".

-kepada mereka yang bersama PMRAM, mari kita terus bersama PMRAM "MENJULANG THAQAFAH"

Saya berasa bangga, bahawa PMRAM jelas dengan pembawakan mereka, Program Kutub Sittah ini adalah permulaan kegemilangan PMRAM menjulang thaqafah, saya lebih gemar menamakan program tersebut "GRAND TALAQI"

Saya juga ingin bersama membantu dalam menggilap thaqafah ahli PMRAM, saya kini dalam proses mendaftarkan diri ke Kuliah Darul Ulum, Universiti Kaherah dengan biasiswa ZAKAT KERAJAAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR DARUL EHSAN. Proses pembelajaran Master di Darul Ulum lebih berbentuk kepada research dan kajian ilmiyah. Semoga ilmu yang saya dapati dari Darul Ulum boleh dikongsikan bersama para sahabat sekalian satu masa nanti.

Seingat saya pada awal tahun ini, Manhal telah mengajurkan bengkel penulisan ilmiyah, akan tetapi sayangnya, program tersebut telah terhenti di setakat itu sahaja. Saya amat berharap kepada mereka yang terlibat dapat memikirkan cara terbaik untuk meneruskan program tersebut sehingga menghasilkan kajian-kajian ilmiyah terhadap isu-isu semasa.

sekian

abdrahman mohdtharin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 November 2009


profesor jamil bersama pimpinan ISMA mesir


"Terima kasih banyak2 prof!!" inilah ucapan yang saya sempat ungkapkan kepada profesor jamil selepas berjumpa beliau di balai polis hayyu sadis, madinah nasr.

Saya secara peribadi berasa bangga dengan beliau kerana BERANI tampil ke balai polis untuk menyelamatkan anak-anak buah beliau yang tersangkut di balai tersebut.

Tahniah juga kepada beliau kerana MENDIDIK dan MENTARBIYAH orang yang mampu bertindak CEKAP untuk melaksanakan seluruh perintah beliau samada suka atau tidak iaitu driver beliau sendiri dan 2 orang arab upahan beliau walaupun dengan bayaran yang sedikit sahaja.

Perisitiwa pada petang 29 oktober 2009 telah tersebar di telinga-telinga mahasiswa di mesir ini. Kejadian tersebut telah mengejutkan semua orang yang hadir ke program ramah mesra bersama Dato Seri Anwar Ibrahim di dataran hayyu asyir.

Ketika semua orang sedang sibuk menuju ke surau dan masjid untuk tunaikan perintah ALLAH yang besar (solat maghrib) terdapat 3 orang anak-anak DIDIK prof jamil yang menunggu di satu sudut berdekatan tempat kain rentang DESAK digantung. Saya melintasi mereka sambil bertanya kepada diri sendiri "apa kepentingan orang safarah datang pada petang ni, kerana pada malam tersebut adalah program bersama ketua pembangkang????" saya bengong bila fikirkan.

Selang 2 minit, saya pandang semula ke tempat tersebut dan mendapati mereka telah melarikan kain rentang DESAK dan seterusnya menaiki kereta safarah. Sungguh CEKAP sekali mereka menambah dosa mereka terhadap pelajar.

Apa yang berlaku seterusnya?...

Kereta tersebut telah berjaya ditahan di simpang shabrawi, hayyu sabi' oleh beberapa individu yang prihatin terhadap perkara tersebut. Polis yang mengendalikan insiden tersebut pelik, bagaimana kereta safarah MALAYSIA ditahan oleh orang MALAYSIA sendiri dan dituduh mengambil barang kepunyaan Persatuan pelajar. Pakcik polis pun pening.

Hampir 10 minit berkumpul di simpang tersebut, inspektor polis berpangkat tinggi datang untuk menyelesaikan masalah tersebut. Macam-macam tuduhan dilemparkan oleh anak didik prof jamil terhadap persatuan pelajar kerana menulis perkataan-perkataan keji mengutuk dan memburukkan kedutaan MALAYSIA. Tetapi apabila inspektor tersebut meminta untuk menunjukkan kain rentang tersbut, hanya terdapat tandatangan dan nama pelajar-pelajar yang bersama DESAK.

Aduh malunya beliau ketika itu!!! polis hanya sengih sahaja melihat beliau yang bersungguh-sungguh meyakinkan polis terhadap tuduhan yang tak berasas tu.

Inspektor mengarahkan semua yang terlibat untuk pergi ke balai polis berdekatan untuk urusan seterusnya. Sebaik sahaja sampai di balai polis tersebut, kami dapati kereta safarah tadi tiada, kami kecewa kemungkinan beliau telah melarikan diri. Ya ALLAH!!!

Kami menunggu sahaja arahan dari pihak keselamatan untuk selesaikan perkara tersebut. Tiba-tiba hero malaya (prof jamil) muncul dengan BERANI untuk menyelamatkan anak didik beliau yang tersadai di balai polis tersebut. Beliau cuba untuk berbicara dengan inspektor tersebut dengan mengemukan tuduhan yang bukan-bukan, akan tetapi tidak berjaya dan inspektor tersebut menyatakan bahawa persatuan ini dibawah kementerian kemasyarakatan dan beliau tidak ada sebarang kuasa untuk membuat apa-apa tindakan.

Saya yang berdiri betul-betul bersebelahan dengan prof jamil memerhatikan apa sahaja gerak geri dan patah perkataan yang dituturkan oleh beliau. Saya amat BERBANGGA dengan beliau kerana tidak ada sejarah di Mesir ini mana-mana profesor yang menjadi pengarah JPMK mampu merancang dan bertindak sehebat beliau ini.

Sekali lagi saya ucapkan TERIMA KASIH PROF JAMIL!!!.

abdrahman mohdtharin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 31 October 2009

Saya tiru tajuk seorang blogger pengecut yang tak berani tampilkan wataknya sebenar. Blogger dari ISMA yang menuduh PMRAM tidak profesional. Kita semua tidak pasti samada blog tersebut pemiliknya adalah wanita atau lelaki. Kalau anda seorang profesional tampilkan diri anda, bertemu dengan pimpinan PMRAM yang ada untuk luahkan segala rasa tidak puas hati dan cadangan-cadangan anda.


gambar blogger pengecut

Saya tidak berminat untuk ulas lebih panjang berkaitan ISMA dan tuduhan peribadi blogger tersebut.

wasalam

abdrahman mohdtharin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 28 October 2009

Saya seorang yang suka berfikir. Kadang-kadang fikir luar dari lingkungan realistik.. tapi tulisan saya kali ni adalah berkaitan idea yang agak pelik tapi ada kemungkinan boleh bagi manfaat...

Anda nak tahu lebih lanjut.... jom baca lagi kat bawah ni.



Ok, sekarang saya akan ternagkan idea saya yang ingin kongsikan bersama anda semua. Saya cuba fikirkan cara untuk selesaikan masalah gangguan "ringtone" ketika solat.

Zaman canggih sekarang ni, semua orang ada handphone, betul tak?. Masalah timbul dikalangan orang islam yang pergi solat berjemaah dengan membawa handphone mereka dan terlupa untuk menutup atau silent hanphone ketika solat. Pastinya akan mengganggu makmum yang lain untuk solat dengan ringtone yang bermacam-macam jenis versi. Ada yang guna ringtone quran, ada pulak guna lagu yang pelik-pelik, tak lupa jugak bunyi-bunyi binatang. Aduh! pasti akan mengganggu solat anda.

Jika anda sempat berkunjung ke masjid-masjid di mesir ini, banyak peringatan kepada makmum supaya memadamkan handphone masing-masing. Sehingga sampai tahap, terdapat beberapa masjid yang akan mengenakan denda kepada makmum yang tidak mematikan handphone mereka ketika solat.


gambar hiasan

emmm!!!!! saya fikir jika semua masjid buat macam masjid tu... orang jadi malas pulak nak pegi solat..

Apa idea saya????? (terpulang pada anda untuk bersetuju dengan saya atau tidak, ianya sekadar idea dari saya, setakat ini saya belum pernah dengar mana-mana masjid melaksanakan idea yang saya akan terangkan pada anda semua)

Kita cuba reka satu alat yang mampu memutuskan sebarang "connection" dari mana-mana line handphone. Alat tersebut akan dipasang di empat penjuru ruang solat, setiap makmum yang masuk ke kawasan tersebut akan dapati handphone mereka tiada "connection". Maka solat berjemaah dalam ruang solat akan lebih aman tanpa sebarang gangguan ringtone samada makmum tersebut terlupa untuk mematikan hanphonenya atau tidak.

Tambahan lagi, tiada orang yang akan membuat panggilan atau menjawab panggilan dari dalam ruang solat tersebut. Perkara ini bertepatan dengan sunnah nabi yang melarang ummatnya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak berfaedah dalam masjid kerana sedikit sebanyak akan mengganggu makmum lain untuk beribadah.

hehehe itula idea saya.. amcam orait tak?

jom sama-sama kita fikirkan lagi untuk kebaikan ummat islam, kita gunakan segala kecanggihan yang ada untuk kita hambakan pada ALLAH yang MAHA ESA.

sekian utk idea penulis kali ini

abdrahman mohdtharin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 27 October 2009

apa dah jadi dengan blog saya ni.... cipta rekod dunia hampir 2 bulan tidak ada satu post di update...
sedangkan terlalu banyak yang isu hendak diulas berdasarkan pandangan peribadi dan dakwah ilmiyah untuk dikongsi kepada semua pembaca budiman.

"saya sibuk"

alasan sahaja... sibuk bukan halangan untuk mengupdate blog ni.. ada orang lebih sibuk dari saya tapi mampu menulis dengan baik di blog masing-masing.

kalo ada blog tapi tak update sebagaimana yang kita sendiri rancang dalam pembawakan blog kita.. "apa barang?" (ayat bdk2 selangor mksudnya ,, tk guna la)

blog tak update ada kemungkinan blogger tu dah mati... samada mati akal atau mati betul2 hihihihi!!!


sekadar gambar hiasan

buat pengetahuan sahabat.. tidak lama lagi saya akan sempurnakan separuh dari agama saya.. melangkah ke alam perkahwinan ..alam yang penuh dengan cabaran,,, tanggungjawab dan peranan adalah perkara yang saya junjung dalam melayari kehidupan di alam tersebut..

sahabat-sahabat sekalian ,, saya harapkan doa dan nasihat untuk terus memperbaiki diri ini..

abdrahman mohdtharin

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Selamat hari raya kepada semua rakan-rakan, ahli keluarga dan semua yang mengenali diri ini. Ampun dan maaf dipinta atas segala kesalahan yang sengaja atau tidak. Semoga ukhuwah kita terus berkekalan.

Selamat hari raya, maaf zahir batin"

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 September 2009


Hukum menjama'kan solat dan hukum puasa bagi golongan yang bekerja dalam bidang penerbangan (selalu bermusafir)

Jika sekiranya individu tersebut selalu bermusafir, maka haruslah bagi beliau untuk menjama'kan dan mengqasarkan solatnya selagi mana musafir tersebut adalah bertepatan dengan syarak.Keringanan @ "rukhshoh" tetap akan diberi kepada golongan tersebut selagi mana mereka dalam keadaan musafir walaupun dalam keadaan yang lama.
Sahabat-sahabat Nabi s.a.w bermusafir ke benua asia dalam tempoh yang panjang iaitu hampir 8 bulan, mereka menjama' qasarkan solat mereka sepanjang perjalanan tersebut.
Oleh demikian bagi golongan yang bekerja dalam bidang tersebut, mereka boleh mengambil keringanan tersebut dalam melakukan ibadah terhadap ALLAH s.w.t

sumber rujukan : Fatawa Bait Muslim, Dr Ali Jumaah, m/s 12, Dar Imam syatibi,

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 25 September 2009
1 komen menbina
categories: | edit post


hampir sebulan lebih saya tinggalkan blog ini. masa-masa yang berlalu tidak akan kembali lagi. ramadhan 1430 telah tinggalkan kita semua, semoga perjalanan hidup kita akan lebih baik selepas madrasah ramadhan ini.

ingatlah amalan-amalan yang kita lakukan semasa ramadhan itu dapat kita kekal kan sepanjang masa.

"bagaimana kita selepas ramadhan?"

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on

salam buat semua para pembaca budiman,

semoga ramadhan kali ini memberi makna yang besar dalam diri kita semua.

Pengalaman yang saya lalui ketika keluar natijah tahun akhir di kuliah syariah islamiyah, saya amat terkejut kerana natijah saya silap. Masalah timbul apabila subjek yang saya sudah lulus pada tahun lepas telah dicatatkan gagal pada keputusan kali ini. Masalah ini pernah berlaku kepada salah seorng rakan saya. Malangnya dia tidak ada sebarang bukti yang sah tentang keputusannya itu, maka dia terpaksa mengulang setahun lagi untuk memperbaiki keputusan tersebut.

Oleh demikian saya ingin berkongsi dengan sahabat2 pembaca dari mesir sahaja, cara-cara menyelesaikan masalah ini jika sekiranya berlaku kepada diri anda.

Ada beberapa dokumen penting yang anda perlu sediakan dan pastikan dokumen tersebut adalah asli bukan fotostat.

1) kerneh @ kad pelajar tahun lepas sesi pembelajaran tahun 2007/2008
2) kasyfu natijah tahun lepas (keputusan rasmi tahun lepas)

Kedua-dua dokumen tersebut akan menjadi bukti kukuh menyatakan bahawa anda telah lulus subjek tersebut.

Langkah seterusnya sila rujuk di bahagian syu'un tolabah (hal ehwal pelajar) dan tunjukkan keputusan anda tersebut supaya dia dapat memperbaikinya.


keputusan yang ditampal di dinding kuliah.

Jika pihak syu'un (hal ehwal pelajar) tidak melakukan sebarang perubahan, anda perlu merujuk dengan mengemukakan "surat rayuan untuk semakan semula keputusan" kepada amid @ dekan kuliah anda agar beliau mengeluarkan arahan yang sepatutnya.

Proses tersebut memang memakan masa yang agak panjang, hampir seminggu saya berulang-alik ke kuliah untuk selesaikan masalah tersebut. Akhirnya, doktor dari maktab tansiq turun ke kuliah saya untuk melihat sendiri catatan keputusan tahun lepas dan membetulkan keputusan saya. Alhamdulillah saya berjaya tamatkan sesi pembelajran saya di AL-Azhar universiti peringkat ijazah dengan pangkat Jayyid.

Ini semua berkat doa dari ibubapa saya, guru-guru, kawan-kawan, dan semua orang yang membantu saya secara lansung dan tidak lansung. Semoga ALLAH membalas jasa kalian semua.

amin...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 August 2009

Petang semalam saya duduk saja2 depan komputer sambil membelek youtube, dari satu video ke satu video saya buka untuk mendengar kalam ulama'. Antara yang menjadi pilihan saya petang tu adalah Habib Ali al-jufri. Saya suka mendengar ceramah yang disampaikan oleh beliau, walaupun jauh dan hanya rakaman sahaja, tetapi kesan nurani yang saya dapat rasakan sangat mendalam.




saya kongsikan rakaman youtube tersebut.



semoga sama-sama kita dapat mnafaat.

Selepas selesai mendengar, terdetik dalam hati ini ingin berjumpa dengan beliau dan mendengar ceramah belaiu secara "live". Tetapi terfikir, bila masanya? mungkinkah dapat jumpa? adakah peluang untuk saya berkelana ke bumi Yaman untuk berjumpe beliau dan habib2 yang lain?
Tak mengapalah, saya simpan sahaja niat saya tu, moga-moga satu hari nanti ALLAH temukan saya dengan beliau.

tup tup tup....

Ahli bait saya pulang dari asrama selangor.
"rahman! habib ali datang.." kata kawan saya.

"syeikh ali?, bukan ke memang ada program malam ni bersama Syeikh Ali di ACC
(azhar confrence center)" saya membalas.

"bukan la, habib ali al-jufri dari yaman tu, ada majlis maulid dan tazkirah dari beliau di sahah baru (tempat ulama' Yaman berkumpul di mesir)" katanya lagi


wajah yng cukup tenang. jom semaikn cinta pada Rasulullah s.a.w

Terkejut saya bila mendengar perkhabaran tersebut. Lantas saya terus bersiap-siap untuk bekejar ke sana. Ada 3 orang lagi kawan dari asrama akan pergi bersama, kami bertolak dari hayyu asyir pada jam 7.30 ptg.

Setelah menunggu hampir 30 minit bersama alunan selawat dan pujian untuk Baginda s.a.w, tiba-tiba para hadirin berdiri meraikan kehadiran beliau ke dalam majlis tersebut. Manusia berpusu-pusu untuk bersalam dan mencium tangan beliau. Saya tidak berpeluang berbuat demikian kerana terlalu sesak.

Tergamam saya bila berhadapan dengan susuk tubuh keturunan ahli keluarga Nabi s.a.w, dari wajahnya yang berseri-seri, saya rasakan tenang melihat wajah seorang ulama' yang sangat cintakan Rasulullah s.a.w. Setiap ucapan dan ceramah beliau, tidak akan terlepas dari menceritakan perihal Baginda s.a.w.

Tazkirah yang beliau sampaikan cukup ringkas, dan padat. Beliau mengajak kita untuk bersedia menyambut bulan ramadhan ini. Malam-malam di bulan ramadhan ini sangat bermakna dan berharga buat hamba-hamba ALLAH yang sentiasa beribadah dan mengharapkan keredhaan-NYA.

Antara isi kandungan yang beliau sampaikan adalah berkaitan hubungan silaturrahim sesama ummat ISLAM. Bulan ramadhan ini kita jadikan bulan untuk menyemai lagi kasih sayang kita sesama kawan-kawan, ibubapa dan semua mahluk ALLAH. Kita tingkatkan penghayatan kita dengan akhlak Nabi s.a.w dan cuba belajar untuk menjadi orang yang rendah diri.

Selesai sahaja tazkirah ringkas yang memakan masa lebih kurang 20 minit, beliau terus berangkat untuk pulang. Sekali lagi peluang untuk saya bersalaman dengan beliau terlepas. Secara spontan, hati saya tergerak untuk pergi ke tempat letak kereta, mana-mana tahu ada peluang untuk bersemuka sebelum beliau naik kenderaan.

Syukur, alhamdulillah, ALLAH permudahkan saya untuk bertemu dengan beliau, saya sempat bersalaman, mencium tangan dan memeluk beliau tanpa ganguan dari orang lain. Saya merasa tenang dan terlalu gembira. Ya ALLAH, Engkau Maha mendengar rintihan dan permintaan hamba-hambaMU yang kerdil ini.

Sahabat-sahabat budiman, bukan niat saya menceritakan pengalaman saya yang sekelumit ini untuk dibanggakan, tetapi mengambil pengajaran supaya kita semua selalu berdamping dengan ramai ulama'. Kesan nurani ibadah dan ilmu yang ada pada ulama' sangat berharga. Melihat wajah ulama' dan mendengar nasihat-nasihat mereka akan menjadikan kita lebih kuat untuk beribadah, menuntut ilmu dan berjuang menegakkan agama ALLAH ini.

Ya ALLAH berilah daku peluang seterusnya untuk sentiasa bersama ulama'.....ameen

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 21 August 2009
3 komen menbina
categories: | edit post
Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
1 komen menbina
categories: | edit post

Salam buat semua rakyat Malaysia yang berada di perlembahan Nil, bulan ini adalah bulan ogos, bulan kemerdekaan negara kita tercinta.

Saya terbaca sebuah blog pemerhati program-program PMRAM, beliau mendakwa bahawa PMRAM kali ini menghina jalur gemilang. Adakah benar dakwaan saudara kita itu?
klik sini utk baca blog beliau

Saya lampirkan untuk pembaca beberapa keping gambar sekitar program tersebut dan perbandingan dengan sebuah lagi program anjuran UMNO.




GAMBAR A

Ini gambar yang dimaksudkan oleh saudara tersebut. Beliau mendakwa PMRAM seolah-olah menghina dengan meletakkan bendera "terdampar di atas lantai berhampiran tangga di hayyu Asyir"











GAMBAR B

Ini bendera gergasi yang menjadi gimik perasmian pada malam tersebut. Beliau juga mendakwa PMRAM hina jalur gemilang tersebut dengan melilit bendera tersebut di sebatang pokok . -ada gk bndera kat rumah selangor, rumah kerajaan PAKATAN RAKYAT. rumh phg ada logo umno.. bndera pun takde. kui kui kui

















GAMBAR C
Gambar yang sempat saya petik dari sebuah blog UMNO yang mengadakan sambutan kemerdekaan pada tahun lepas. Perhatikan di mana jalur gemilang tersebut diletakkan?












GAMBAR D
Gambar ni lagi jelas, program anjuran UMNO cube perhatikan di mana jalur gemilang tersebut? dan ada berapa jalur gemilang tersebut? ada 10 je?
anda bole kira sendiri..
jalur tersebut menandakan bilngn negeri dalam malaysia.. bendera yang asal ada 14 jalur.

tapi dalam ni ada 10 je. mane lagi 4?
mungkin 4 buah negeri dah jadi negeri pakatan rakyat
selangor, kedah, kelantan, dan pulau pinang
PERAK (kerajaan mahkamah)

Sumber gambar tersebut saya dapatkan dari rakan blogger saya dari pihak UMNO sila kunjungi blog beliau di alamat KLIK SINI
http://umnobaganpinang.blogspot.com/


KESIMPULAN : saya pun tak suke bende yang mengarut-ngarut ni... buang masa, baik tulis artikel ilmiyah.. tak perlu layan sebenarnya. tapi nk bgi kesedaran, jaga mulut dan tulisan anda jngn suke dakwa mendakwa.

satu lagi tak kan dengki dengan PMRAM? kami tkde duit yang banyak berjuta-juta pun nk buat program ni, tapi kami mampu jayakan.. semua ni pengorbanan dari semua ahli yang baik hati.. kami buat untuk hebatkan nama ISLAM sbb PMRAM adalah persatuan mahasiswa ISLAM.

dah dah le tu...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 10 August 2009

Alhamdulillah, pujian kesyukuran pada ALLAH swt yang telah mengizinkan berlangsungnya satu perasmian pembukaan program tahunan PMRAM iaitu EGP 09.

Buat sahabat2 yang berada dari luar negara Mesir mungkin tidak mengenali apakah dia EGP? sila rujuk pada blog khas program ini. EGP 09 PMRAM (klik sini)


Perasmian pembukaan pada malam tadi cukup menggemparkan dataran hayyu asyir, dengan penyertaan dari pelbagai pihak antaranya adik-adik buuth yang mengibarkan jalur gemilang , konvoi motosikal BSA dan ramai lagi untuk menceriakan lagi majlis tersebut. Kehadiran tetamu pada malam tersebut juga menjadikan dataran hayyu asyir seolah-olah telah ditawan oleh orang melayu.

Ucapan Presiden PMRAM yang diselangi dengan laungan MERDEKA !!! sebanyak 3 kali mengingatkan kembali nostalgia kemerdekaan yang telah dikecapi oleh seluruh rakyat Malaysia pada tanggal 31 ogos 1957. Seterusnya ucapan tersebut telah merasmikan program EGP 09 menggantikan perasmi utama iaitu pegawai dari KMBK (Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah Mesir) yang tidak dapat menghadirkan diri pada malam tersebut walaupun sudah "confirm"kan kehadiran beliau pada petang tersebut kepada pihak pengurusan program.


tgah (aku) spiker yang kecewa, sebelah kanan pengurus sempoi yazid dan kwan aku faliq yang mantop.


Program ini adalah usaha dari pihak PMRAM yang memikirkan kebajikan ahli dan meraikan semua pihak yang mempunyai pelbagai ragam dan cara. Dalam erti kata lain, kita meraikan tetapi masih menjaga batas-batas islam dan adab tatatusila. Masyarakat melayu dan ahli PMRAM khususnya memiliki minat dan kebolehan yang pelbagai seperti yang kita sama-sama tontonkan malam tadi sebuah pertunjukan kompang dari rakan-rakan JOHOR, taekwando dan lain-lain. Oleh demikian program seperti ini disusun supaya dapat menggilap bakat-bakat yang terpendam.

konvoi motosikal berkuasa tinggi. power la abg rider. teringin gak nk ada moto cmni.

Berhibur, berhibur, tapi kami tidak melepaskan peluang untuk menadah ilmu islami, program ini juga diselangi dengan sebuah forum dan pembentangan kertas kerja yang akan berlansung pada malam 9 ogos 2009. Jom ramai-ramai wahai pencinta ilmu kita penuhkan majlis ilmu ni.

Teringat lagi kata-kata Timbalan Presiden PMRAM yang turut hadir dalam mesyuarat terakhir pelaksana program EGP, antara isi ucapan beliau sebagai pembakar semangat para adhoc yang sempat saya rakam dalam minda saya ialah " program seperti ini adalah sebuah alternatif kepada masyarakat Malaysia yang suka berhibur. Islam tidak menghalang berhibur sama sekali, tetapi ada batas dan peraturan yang perlu dipatuhi."

berhibur, enjoy, happy,!!! jom sama-sama kita berhibur.

Saya masih keliru kepada sahabat ISMA yang masih gigih untuk menubuhkan persatuan mahasiswa mereka. Mengapa antum tidak mahu bersama PMRAM untuk menjayakan agenda dakwah dan tarbiyah? Mungkin kata-kata saya ini akan menyinggung perasaan pihak tertentu, tetapi saya masih mencari jawapan tersebut agar kita sama-sama dapat manfaat yang lebih. Saya juga tidak bermaksud PMRAM boleh berbangga diri dengan apa yang ada malah sepatutnya PMRAM harus bersyukur. Mari fikir-fikirkan, jangan membuat kerja yang susah sedangkan ada cara yang mudah untuk mencapai cita-cita menegakkan ISLAM di bumi ini.

sekian saja komentar dan pndangn saya tntg EGP,, kecewa jugak tak dapat amik gmbr mlm tadi sebab sibuk uruskn program dan tkde kamera.. abg daud (abg sulong saya) belanja la satu kamera "DSLR"

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 08 August 2009

saya terkejut pagi ni bila baca shoutbox...

teguran yng sngt manfaat utk saya.

terima kasih sekali lagi buat sahabt "MAMAT GMI, SALIM TONTO, HAMBA ALLAH, WARID ZAQZIQ"

saya tarik semula artikel sebelum ini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 03 August 2009


Kisah 3 orang kawan...

Ada 3 orang kawan karib yang bernama GADUH, GILA dan OTAK, tinggal bersama-sama di sebuah kampung. Mereka tidak pernah berpisah selama ini. Pada suatu hari salah seorang dari mereka telah hilang iaitu GADUH. Maka kawannya GILA dan OTAK pergi membuat aduan di balai polis. GILA masuk ke dalam balai polis dan OTAK menunggu sahaja di luar.

-bermula dialog antara mereka dan polis-

GILA : encik2 saya datang ni nak cari GADUH.
POLIS : eh! betul ke budak ni? (sambil garuk kepala) adik ni tak de OTAK ke?
GILA : OTAK? oh... dia kawan saya, dia tengah tunggu kat luar.
POLIS : ish,,, budak ni GILA kot.
GILA : ye saya,, saya GILA.
POLIS : (terpinga-pinga mendengar)....

*kesimpulan : jangan bagi nama anak anda dengan nama yang "bukan-bukan"

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 30 July 2009

Ramah mesra yang pertama telah berjaya dijalankan pada malam pertama ketibaan para tetamu. Walaupun kehadiran pada malam itu agak kurang memberangsangkan, namun tetap meriah dan dapat dirasai kemesraan dalam majlis itu antara pemimpin dan rakyat. Sebelum-sebelum ini , banyak juga ramah mesra yang diadakan bersama para pemimpin dalam pihak kerajaan BN, tetapi sambutan dan reaksi pelajar amat menyedihkan. Bukan lagi ramah mesra, tetapi marah mesra.

Terdapat beberapa perkara yang ingin saya kongsikan daripada ucapan Dato' Hasan Ali bersama para sahabat sekalian.

Perkara pertama : Isu kelemahan mahasiswa pengajian islam untuk kuasai bahasa arab terutama dalam bidang pertuturan. Pada pengamatan saya, isu ini sudah menjadi lapok untuk diperbincangkan. Sejak saya di bangku sekolah lagi, perkara ini acap kali menjadi perbincangan di kalangan para pemimpin dan pendidik yang mengharapkan supaya akan wujudnya golongan-golongan yang mampu bertutur dalam bahasa arab secara fasih. Kelemahan ini juga akan memberi kesan kepada keputusan peperiksaan bagi pelajar tersebut. Saya juga masih memikirkan jalan keluar dari kemelut kelemahan ini. Tiada cara yang lebih berkesan lagi melainkan dengan bercampur gaul dengan bangsa arab. Cabaran sudah tentu menanti anda dan menguji kesabaran dan kegigihan kita semua. Seterusnya, isu kelemahan bahasa ini bukan tertumpu kepada bahasa arab sahaja, bagaimana pula dengan bahasa inggeris yang menjadi bahasa kedua yang sangat kerap digunakan di merata tempat. Kita juga tidak boleh melupakan bahasa ibunda kita. Adakah kita sudah benar-benar mengusai bahasa melayu dengan baik? Jika kita diminta untuk membuat sebuah petikan dalam kadar yang segera, adakah kita mampu menghasilkan sebuah petikan yang cukup mantap.

Perkara kedua : YB Dato' menyebutkan tentang penguasaan IT di kalangan para pendakwah di Malaysia. Selepas hampir sebulan berlalu satu corak pemilihan baru bagi ahlijawatankuasa masjid di seluruh Selangor, banyak perubahan yang positif berlaku, antaranya nazir-nazir masjid adalah dikalangan orang yang benar-benar layak untuk memegang jawatan tersebut. Bukan seperti dahulu (semasa zaman UMNO) semua ahlijawatankuasa masjid adalah orang UMNO dan berkepentingan. Terdapat beberapa buah masjid yang diselia dan dipantau oleh nazir yang bertaraf profesor yang memiliki PHD dalam akademik beliau. Sudah pasti para pendakwah yang diberikan amanah untuk menyebarkan dakwah di masjid-masjid tersebut, seharusnya memiliki kemahiran yang pelbagai dalam menyebarkan risalah Ilahi. Kemudahan-kemudahan yang sudah tersedia untuk mereka perlu dimanfaatkan sepenuhnya seperti LCD, komputer dan sebagainya.


Perkara ketiga : "public presentation" Gaya persembahan kepada masyarakat umum untuk menyampaikan dakwah islamiyah. Islam yang kita bawa adalah agama yang cukup lengkap dan sempurna, kadang-kadang masyarakat tidak dapat menerima dakwah islam kerana gaya pembentangan dan penyampaian yang kurang berkesan. Beliau berkongsi pengalaman dan ilmu yang beliau perolehi berkaitan "public speaking", walaupun beliau sudah menjadi seorang yang dikenali sebagai pakar motivasi dan mahir untuk bertutur, namun beliau tetap lagi belajar cara-cara "public speaking" yang berkesan.

Perkara keempat : Ketekunan untuk menimba ilmu. Seorang graduan keluaran salah sebuah universiti di Amerika Syarikat hari ini menjadi orang yang sangat penting untuk proses pembinaan semula ISLAM di Selangor. Beliau menceritakan pengalaman belajar beliau ketika waktu di sekolah menengah dan seterusnya di peringkat yang lebih tinggi lagi iaitu PHD. Banyak kali perkataan "THE BEST" diulang-ulang supaya masuk dalam benak kepala setiap pendengar agar mereka semua berusaha menjadi "THE BEST" dalam apa jua bidang yang diceburi. Beliau sudi mendedahkan pengalaman hidup beliau untuk berkongsi semangat dengan semua hadirin yang ada pada malam tersebut, berasal dari sebuah keluarga yang susah, tetapi akhirnya berjaya mencapai tahap pendidikan yang cukup tinggi dan sangat membanggakan. Apa yang beliau harapkan dari seluruh mahasiswa yang ada supaya teruskan belajar hingga ke tahap yang tertinggi. Kerajaan Selangor hari ini akan membantu anak-anak Selangor yang ingin meneruskan pengajian mereka kerana orang yang terpelajar adalah aset negara yang sangat penting dalam proses membangun dan memulihkan negara yang kian lumpuh pada hari ini.

Keseluruhan perkara tersebut adalah catatan ringkas yang sempat saya coretkan semasa majlis ramah mesra tersebut.

Sebelum kalam penutup dari beliau, terdapat 3 amanat @ pesanan khusus untuk anak-anak Selangor yang sedang menuntut ilmu di mesir ini.



Pertama : Sertai Jemaah @ Persatuan yang menaungi para pelajar Selangor di bumi Mesir ini, iaitu PMRAM dan BKASM. Peranan kedua-dua persatuan tersebut sangat besar dalam proses melahirkan lebih ramai lagi kader-kader dakwah.

Kedua : Sertai Usrah. Salah satu jalan dalam proses pentarbiyahan diri dan masyarakat. BKASM telah melancarkan program usrah kepada semua anak-anak Selangor yang berdaftar di bawah BKASM, komitmen dan keprihatinan terhadap tarbiyah ini perlu menjadi perkara yang diutamakan oleh seluruh mahasiswa Selangor.

Ketiga : Patuh kepada wakil kerajaan Selangor yang berada di bumi Mesir ini, iaitu pegawai HEP Selangor, Ustaz Abdul Halim b Saljadi. Ini disebabkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor ada polisi dan agenda yang tersendiri berbanding dengan kerajaan-kerajaan yang masih di bawah jajahan UMNO lagi. Peranan pegawai untuk memastikan polisi kerajaan berjaya dilaksanakan bukan terpengaruh kepada politik-politik dari pihak luar.

Semoga kehadiran beliau pada kali ini dapat memberikan input yang sangat bermakna kepada semua warga Malaysia yang berada di bumi anbiya' ini. Terubat rasanya segala kepenatan dan keletihan seluruh adhoc pelaksana yang bertungkus lumus selama hampir sebulan untuk menjayakan program lawatan Exco Kerajaan Selangor di Mesir ini dengan pengisian dan pengorbanan para pemimpin untuk turun padang bersama masyarakat.

semoga jasa dan pengorbanan kalian menjadi amalan yang soleh di sisi ALLAH s.w.t

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 24 July 2009


ALHAMDULILLAH ROMBONGAN SELAMAT TIBA DI LAPANGAN KAHERAH MESIR PADA JAM 3.00 PETANG.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 22 July 2009

JANGAN SALAHKAN ORANGA LAIN SAHAJA,,, MUHASABAH DIRI KITA, SEGALA KEKURANGAN ADALAH BERPUNCA DARI DIRI SENDIRI.

BERSANGKA BAIK DENGAN KAWAN SEPASUKAN...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on

Hari ini merupakan hari terakhir persiapan bagi semua adhoc pelaksana program sambutan exco kerajaan Selangor, YB Dato Hassan Ali.

Mesyuarat terakhir yang berlansung pada pukul 3 petang telah berjaya ditamatkan pada jam 4.30 petang, bertempat di maktabah darul ehsan, rumah selangor, hayyu asyir.

Setiap ketua unit membnetangkan gerak kerja yang telah dilakukan dan akan memastikan program berjalan licin dan memberi manfaat yang banyak kepada semua mahasiswa al-azhar khususnya pelajar-pelajar dari selangor

sila ikuti selepas ini perjalanan Dato' Hassan Ali di Mesir...

mustafa selaku adhoc dewan dan hakim adhoc pengangkutan,,, kenderaan yang akan digunakan oleh dato' ialah H1 bukan H1N1..
besok saya letak gmbr dalam blog


gambar yg ni sapa tak kenal YDP aziz.. nampk macam khusyuk je.. "bagus-bagus" kata pujian dari timbalan pengarah.. (hahaha dorg cakap aku tk pernah puji kerja dorg.. frst time aku puji kerja dorg.. hahaha)


nampak seronok je.. meetg serious mcm ni pun boleh bantai gelak2.. nak tau sebab apa dorg gelak.. tgok gmbar kat bawah ni.

ini la rupenya,,,sebab bdak2 tergelak... haha sori la kawan,, ana tak niat nk buruk2 kan kesan2 dari tekanan kerja yang terlebih membuatkan anda bertindak diluar kawalan..

:-bukan gelak ketawa yang kita nak cari, bukan kerja suka-suki dan nak berhibur.. tapi kami belajar untuk mengurus dan mentadbir agar menjadi orang yang berketerampilan dan mampu selesaikan masalah.

selepas mesyuarat saya mengajak seorang shabt utk makan tghhari pada pukul 6:30 petang di sebuah restoran indonesia.. kami berbincang dan bertukar-tukar pandangan..
antara point perbualan kami ialah berkenaan berkerja dalam kumpulan. bila kita menjayakan satu-satu program samada peringkat BKASM atau PMRAM atau peringkat Negeri Selangor. konsep bekerja dalam kumpulan amat dititikberatkan...walau sehebat manapun seseorang individu itu, kerja berkumpulan adalah prasyarat kepada kejayaan sesebuah program atau pentadbiran.

perkara kedua dalam perbualan kami adalah berkaitan tekanan dalam kerja. tidak dinafikan bahawa bebanan kerja akan menjadikan kita kurang kawalan emosi dan boleh berlaku pergaduhan dan sebagainya. muamalah dengan manusia yang pelbagai ragam dan kerenah... memang memeningkan kepala.. oleh itu kita cuba ambil masa utk muamalah khusus dengan ALLAH dan mengadu segala masalah dan tekanan tersebut... ALLAH MAHA MENDENGAR setiap masalah dan aduan dari kita..

selamat berusaha kepada diriku sendiri...dan semua yg terlibat.. kita buat yng terbaik..

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


klik pada gambar utk lawat blog beliau http://nurislami.wordpress.com/

TAHNIAH KEPADA SAHABAT AHMAD AZALEE BIN ABU BAKAR KERANA BERJAYA MEMBINA BLOG BARU..
TERUSKAN PERJUANGAN DAKWAH DI ALAM MAYA,
KITA MENULIS KERANA ALLAH,,,
INSALLAH MANFAATNYA UTK PENULIS SENDIRI DAN PEMBACA SEKALIAN

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 21 July 2009



tribute to TUAN GURU ABDUL HADI AWANG

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 20 July 2009


utk teman teristimewa,, (bukan kanak-kanak stimewa)

demiNYA kutinggalkan mu sementara,
walaupun diriku ini sukar untuk melupakanmu,
namun apakan daya,
antara engkau denganNYA,

DIAlah segala-galanya,
biarlah kita berpisah sementara,

bila tiba masanya,
kita pasti bersua,
di saat itu aku sedia menerimamu sebagai teman hidupku.(june 2010)


semoga ALLAH mempermudahkan pertemuaan kita nanti...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 19 July 2009



mari meriah kan EGP 09 layari http://egp-pmram.blogspot.com/

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 17 July 2009

terperasan dalam diri ini, sejak kebelakangan ni selalu bukak video klip lagu dan suka menyingkap kisah-kisah artis samada di malaysia dan luar negara. artis yang saya maksudkan ialah sudirman dan micheal jackson. entah kenapa timbul minat pada bidang seni suara ni. saya tahu suara saya tak lah sehebat artis2 yang ada, cuma rasa seronok pulak dengan dendangan lagu-lagu sudirman dan gaya lincah arwah micheal jackson yang beraksi atas pentas.

baru-baru ni saya menonton majalah tiga yang menceritakan kisah hidup dan kejayaan sudirman. dalam video tersebut ada juga menceritakan tentang seorang peminat setia sudirman yang berbangsa cina. beliau mampu menyanyi dengan suara yang lunak seperti sudirman dan menghafal hampir kesemua lirik yang pernah dinyanyikan oleh sudirman.

itu semua berkaitan dengan seni suara....

seterusnya minat saya sejak kecil lagi untuk menjadi seorang pelukis tidak kesampaian. sekarang ini minat tersebut hanya tinggal kenangan sahaja. saya tetap meminati hasil karya pelukis2 handalan. saya hampir menjadi gila kerana teringin sangat membeli sebuah lukisan yang berharga LE 500.00. kalo ikutkan, memang dah beli, tapi nasib baik pada waktu tersebut duit hanya ada LE 5.00 sahaja. saya hanya mampu tengok je la.

saya lampirkan untuk teman-teman lihat koleksi gambar yang saya kumpulkan dari internet.


emmm ni antara koleksi saya.. bukan saya hasilkan tapi saya kumpulkan saja.

sekali sekala tulisan santai macam ni seronok jugak,,, tak terlalu terikat nak tulis apa,, kalo tulis tentang politik, kajian ilmiyah dsb,, perlukan penulisan yang fokus..

saya ceritakan minat saya pada rakan-rakan semua, mungkin anda minat seperti saya jugak, mungkin tidak... setiap manusia ada persamaan dan ada perbezaan,, hakikatnya semua itu datang dari ALLAH s.w.t yang MAHA HEBAT

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Tahniah buat semua pendokong dan penuokong PAS yang berusaha bermati-matian dalam memperjuangkan ISLAM di Manik Urai. Usaha dan doa kalian akan menjadi saksi iman yang kamu lafazkan. Walaupun pada awal penamaan calon saya berpendapat PAS akan kalah, ini adalah pandangan peribadi saya sendiri.

Ada beberapa faktor mengapa saya ungkapkan perkara tersebut:-
1) Keselesaan orang PAS yang telah memenangi beberapa pilihan raya kecil sebelum ini. Sifat "over-confident" yang ada akan menjadikan mereka tidak bersungguh-sungguh mempertahankan DUN tersebut. Saya pernah tulis di "status YM" saya sebelum ini, -PAS kalah di Manik Urai" ramai yang mempertikaikan saya. Adakah saya telah disogok oleh UMNO untuk melemahkan semangat para pendokong PAS? Saya tidak bermaksud sedemikian, malah memberi cabaran kepada semua pendokong PAS untuk terus berusaha.

2) Faktor kedua adalah "usaha-usaha terakhir UMNO" terbukti bila tvPAS.com memaparkan satu video berkaitan sebuah beg hitam yang misteri yang dibawa bersama TPM dengan menggunakan sebuah helikopter yang diturunkan di padang sebuah sekolah di Manik Urai. Macam-macam spekulasi boleh berlaku, mungkin duit, mungkin kertas undi tambahan dan sebagainya.

3) Orang kampung... ini juga salah satu faktor yang memungkinkan kekalahan bagi pihak PAS. Isu royalti yang cuba dimainkan oleh YB Husam adalah kurang bertepatan dengan pengundi kawasan tersebut. Mereka tidak nampak "duit royalti" tapi nampak duit depan mata yang berjaya dikaburkan oleh Tuan Aziz Tuan Mat.

Secara keseluruhannya, saya masih menganggap PAS masih kalah di Manik Urai khususnya dan secara umumnya kalah untuk memenangi undian orang melayu.

Oleh itu, para pendokong PAS, tambah lagi usaha untuk menangi undi orang melayu pada pilihan raya akan datang.

ALLAHUAKBAR.......

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 15 July 2009

antara sebab mengapa blogger tidak meng"update" blognya :-

1) pemalas
2) terlalu sibuk
3) takde idea nak tulis
4) tidak yakin pada diri sendiri

dan lain lain.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 14 July 2009



tanda larangan parking kereta..tapi kat situ la saya park kereta..

gambar ni saya tangkap di satu tempat di kaherah ni.....

hehe

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 July 2009

i wrote this post while i am listening to alquran from surah ali imram. i don't have enough time to be in front of my computer to write in this blog.

now is 3.56 am, i have 4 minute before the dawn prayer. in egypt the subuh prayer is earlier at 4.oo am in the summer.

yesterday i got sick and hot fever until my brain like a kettle. wah.... very hot... i cannot do my daily routine. i spend my time in the dream for 8 hours....

the weather now very hot and make the people feel uncomfortable.

i thought i going to die yesterday..(may ALLAH forgive me for all my sins) .... and i also forgot to wish for "teman" for her registration day in UIAM. i am sorry..

i change my thought, i must be strong because the challenge are very hard....

even you are sick, difficult condition you must do the dakwah and jihad.. this is related to ayat in al-quran.

---susahnye nk tulis dalam english ni,, saya keep trying and reading the english article everyday.. i really hope that i can improve my language.

bila aku baca english article yng aku tulis... aduhai..

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 30 June 2009

summer vacation in egypt. after finish the final examination, most of the malaysia student decide to come back to malaysia. i also want to go back to my country, i really miss my family.

the last time, i go back to malaysia in february 2006. maybe the are so many things changed. my father also had moved to the new house, but i did not have chance to see and stay in our new house.

i plan to make an umrah this vacation, because i really miss to visit the grave of our prophet Muhammad s.a.w. However, i must stay in egypt untill i get my new passport, so i cannot go another country.

in 2oo6, my friends and i went to makkah and we have the best time there. we spent 3 weeks in makkah and madinah. i really like to stay there.

the place in madinah is very nice even the weather is very hot. (like in oven) but there is our prophet body burried in madinah. that place is better then other places in this world.

i hope ALLAH will give me another chance to go there.

amin.....

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 June 2009

alhamdulillah,, termakbul juga doa dari anak-anak selangor yang menanti kehadiran dato' hassan ali untuk menjenguk keadaan di bumi mesir ini.

kehadiran beliau serta rombongan akan tiba di mesir pada 1 julai 2009 ni sehingga 5 julai 2009.

semoga kehadiran beliau mampu memberikan semangat dan ransangan pada semua mahasiswa al-azhar dan khususnya anak-anak jawe dari selngor ni..

saya di taklifkan sebagai timbalan pengarah bagi program sambutan exco dan rombongan.

doa dan pertolongan dari sahabat2 amat kami harapkan demi kelancaran perjalanan program akan datang..

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 20 June 2009

blog saya terbiar tanpa catatan.

saya cube menulis dalam bahasa inggeris, terasa susahnya, bila baca semula macam tak reti langsung english ni,
terima kasih pada umi yg bgi semngt..

teka teki 4 8 dah terjawab

selama hampir setahun saya berteka teki dengan doktor2 azhar, 4 juzu' ke 8 juzu' ???

akhirnya pada 18 mei 2006 (pekse tahriri @ bertulis) dan 15 jun 2006 (pekse syafawi @ oral)

saya sudah cuba yng terbaik, skrg berserah pada ALLAH s.w.t.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 17 June 2009
0 komen menbina
categories: | edit post

my first post in english language. for a long time, i did not write in english, so there will be wrong about grammatical and others.

so,, for those read my english article, i really hope from you to help me to improve my english languauge. don't laugh at me, because i want to learn.

this blog will be in 3 language, arabic, english and malay. my egyptian friend (umar) told me, that he had open my blog, but he did not understand anything. he just look at my picture only and know who is the blogger.

after that, i ask him "how did you get my blog adress?"
he told, one of our friend in university foward to him my link.

so i think i should write in 3 language, so my frined awab from australia, dr saima from madina, mrs fazley and sister shala ahmad can read my blog.

my brother, mohd daud mohd tharin, also read my blog before. i can share my idea, my knowledge and experience in my life here.

selamat membaca
terima kasih kerana sudi singgah di blog ni,

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 09 June 2009

pengajian kitab iqaz himam syarah hikam ibn ataillah as-sakandari

إيقاظ الهمم في شرح الحكم ابن عطاء الله السكندري

setiap hari rabu selepas solat maghrib

doktor muhanna

*salah satu dari pengajian tasawuf di masjid al-azhar

*kelas ini akan digantikan dengan sambutan majlis memperingati wali ALLAH syeikh zaki ibrahim selama 3 minggu bermula semalam.

majlis pertama di masjid husin pada 27 mei 2009
majlis kedua di masjid fatah ramsis pada 3 jun 2009
majlis ketiga di masjid asyirah muhammadiyah 10 jun 2009


majlis seperti ini adalah usaha dari para ulama' yang ingin menerapkan ilmu dan budaya yang sihat ke dalam masyarakat. saya rasa majlis-majlis seperti ini agak kurang di malaysia. alangkah bagusnya jika dapat disemarakkan di malaysia, seperti majlis memperingati para ulama' dan wali-wali ALLAH yang sangat berjasa kepada kita semua kerana mengajar kita mengenal ALLAH dan rasul. mungkin wujud di malaysia tetapi amat kurang dan seolah-olah tidak pernah wujud. masyarakat malaysia lebih sayangkan artis dari sayangkan ulama'. semasa sama di malaysia, saya tidak berkesempatan untuk pergi ke majlis-majlis seperti ini.
(maklum la tinggal di kawasan yang jauh dari majlis-majlis agama. kalo ada pun sekali sekala ja.)


majlis seperti ini mesti diteruskan dan di perhebatkan lagi, agar generasi akan datang boleh kenal para ulama' dan wali ALLAH. masa zaman kecik2 ayah selalu bawak kami adik-beradik jalan-jalan, pergi muzium dan tempat2 bersejarah. thnk you ayah!
(bile ayah nak mai mesir? nnti saya bawak jalan2 pulak)

ayah cakap " sejarah tokoh2 terdahulu dan warisan2 dalam muzium kene jaga elok2 supaya generasi akan datng boleh kenal" saya kata "oooo, macam tu ke?"
(mklum la bdak kecik, teringat zaman2 dulu)

alangkah bagusnya sejarah para ulama' dan wali2 ALLAH kita kumpulkan dan jaga elok2. kalo galeri merdeka boleh buat, kenapa galeri atau muzium yang cerita khas tentang ulama' dan perkembangan islam di malaysia tidak di bangunkan? sedangkan fungsi dan jasa mereka semua adalah sama penting.

kerajaan kelantan dan kedah yang sekarang ni diperintah oleh parti PAS boleh buat satu pendekatan seperti ini, sebab di 2 negeri ini sangat terkenal dengan pondok dan ulama'2 yang hebat.

(kalo dah ada bagus la, perhebatkn dan war-war kan, msuk dalm web ke, dalam harakhdaily ke,, apa2 lah yg patut... mngkin juga saya dh lama tk blik msia, tak tau perkembngn msia dengn lbh dekat.)

kebanyakan kawan2 di mesir ni yang berasal dpd 2 negeri ni, dah ada pendedahan awal tentang ilmu dan para ulama'.
(maklum la saya belajr kt selngr, melaka, johor, pondok ada tpi tk bnyk mcm di kedah dn kelantan,, pondk panas, pondok durian, pondok tepon. hahaha)

ini idea saya je, sape2 yg terbaca agak2 boleh realisasikan tak kat msia? teringn gak nk tgok wujud galeri sejarah para ulama' di malaysia.



Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 27 May 2009
0 komen menbina
categories: | edit post

hidayah adalah anugerah ALLAH yang paling berharga. tanpa hidayah manusia tidak mampu melakukan kebaikan dan beribadat kepada ALLAH.

bila-bila masa sahaja ALLAH boleh tarik hidayah tersebut.

adakah ALLAH s.w.t bersifat zalim kepada hamba-NYA kerana menarik hidayah yang telah diberikan?

sudah tentu tidak, kerana manusia diberi qudrat untuk memilih samada yng baik atau yang buruk.

hidayah lebih bernilai dari wang ringgit dan segala kekayaan di dunia ini, hidayah tidak akan berada di dalam hati-hati yang kotor dengan maksiat.

perbuatan manusia itu sendiri yang menyebabkan hidayah itu hilang. jika masih kekal dengan maksiat dan tidak berusaha menjahuinya. sedikit demi sedikit hidayah akan hilang dari diri manusia itu.

sekadar perkongsian dengan sahabat-sahabat:-

seorang personaliti artis, ustaz, pendakwah.
lihat latar belakang beliau klik sini
sedih bila baca ..klik sini

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 25 May 2009

syukur....

kembali update

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


ada gangguan internet sejak 20 mei 2009, masih dalam usaha baik pulih.


"time dah hbis pekse la pulak buat masalah... sabor je la.."

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 24 May 2009

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari

Blog Archive