"tvpas09"
melaporkan berkaitan isu ahli parlimen Serdang, Teoh yang dikatakan telah mencemarkan kesucian surau dengan menghadiri satu program tazkirah ramadhan.

Isu yang cukup remeh yang ingin dijadikan buah pukulan kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS.

Saya mendengar ulasan dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berkaitan isu ini. Beliau sangat mudah membidas UMNO dengan menceritakan sirah Nabi s.a.w.

Ketika zaman Nabi s.a.w ada juga orang kafir yang masuk ke dalam masjid bertujuan untuk berjumpa dengan Nabi s.a.w samada untuk menyatakan keislamannya atau lain-lain tujuan. Nabi s.a.w tidak pernah menghalang perkara tersebut.

Satu kisah lagi yang diriwayatkan, ada seorang arab badawi yang jahil telah masuk ke dalam masjid Nabawi kemudian kencing di dalam masjid. Ketika peristiwa itu, Saidina Umar Al-Khattab berasa sangat marah dan bertindak ingin memancung kepala arab tersebut. Sikap Saidina Umar yang terkenal dengan ketegasan dan panas baran jika ada orang yang ingin mempersendakan kesuciaan Islam.

Akan tetapi Nabi s.a.w tidak membenarkan Saidina Umar bertindak sedemikian, dan membiarkan arab badawi itu menghabiskan kencingnya. Lalu Nabi s.a.w meminta semangkuk air bersih untuk membersihkan tempat yang terkena najis dengan tangan Baginda yang mulia.
Masjid Al-Azhar yang terkenal dengan pusat pengajian ilmu Islam menjadi salah satu tempat kunjungan kepada pelancong bukan Islam untuk melihat dan mendekati Islam itu sendiri. Ulama' Azhar membenarkan perkara tersebut dengan menjaga batas-batas yang telah ditetapkan, antaranya menjaga aurat, tidak boleh mengganggu orang Islam beribadat dan menuntut ilmu, tidak dibenarkan masuk ketika waktu solat fardhu sedang ditunaikan dan lain-lain.
Ayat Al-Quran yang menerangkan tentang hal-ehwal orang kafir yang najis bukanlah menjurus kepada peribadi orang itu sendiri (dari sudut pakaian dan tubuh badan mereka). Akan tetapi menjurus kepada anutan yang mereka pegang yang mensyirikkan ALLAH.

ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 03 September 2010
categories: edit post

0 komen menbina


Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari