pengajian kitab iqaz himam syarah hikam ibn ataillah as-sakandari

إيقاظ الهمم في شرح الحكم ابن عطاء الله السكندري

setiap hari rabu selepas solat maghrib

doktor muhanna

*salah satu dari pengajian tasawuf di masjid al-azhar

*kelas ini akan digantikan dengan sambutan majlis memperingati wali ALLAH syeikh zaki ibrahim selama 3 minggu bermula semalam.

majlis pertama di masjid husin pada 27 mei 2009
majlis kedua di masjid fatah ramsis pada 3 jun 2009
majlis ketiga di masjid asyirah muhammadiyah 10 jun 2009


majlis seperti ini adalah usaha dari para ulama' yang ingin menerapkan ilmu dan budaya yang sihat ke dalam masyarakat. saya rasa majlis-majlis seperti ini agak kurang di malaysia. alangkah bagusnya jika dapat disemarakkan di malaysia, seperti majlis memperingati para ulama' dan wali-wali ALLAH yang sangat berjasa kepada kita semua kerana mengajar kita mengenal ALLAH dan rasul. mungkin wujud di malaysia tetapi amat kurang dan seolah-olah tidak pernah wujud. masyarakat malaysia lebih sayangkan artis dari sayangkan ulama'. semasa sama di malaysia, saya tidak berkesempatan untuk pergi ke majlis-majlis seperti ini.
(maklum la tinggal di kawasan yang jauh dari majlis-majlis agama. kalo ada pun sekali sekala ja.)


majlis seperti ini mesti diteruskan dan di perhebatkan lagi, agar generasi akan datang boleh kenal para ulama' dan wali ALLAH. masa zaman kecik2 ayah selalu bawak kami adik-beradik jalan-jalan, pergi muzium dan tempat2 bersejarah. thnk you ayah!
(bile ayah nak mai mesir? nnti saya bawak jalan2 pulak)

ayah cakap " sejarah tokoh2 terdahulu dan warisan2 dalam muzium kene jaga elok2 supaya generasi akan datng boleh kenal" saya kata "oooo, macam tu ke?"
(mklum la bdak kecik, teringat zaman2 dulu)

alangkah bagusnya sejarah para ulama' dan wali2 ALLAH kita kumpulkan dan jaga elok2. kalo galeri merdeka boleh buat, kenapa galeri atau muzium yang cerita khas tentang ulama' dan perkembangan islam di malaysia tidak di bangunkan? sedangkan fungsi dan jasa mereka semua adalah sama penting.

kerajaan kelantan dan kedah yang sekarang ni diperintah oleh parti PAS boleh buat satu pendekatan seperti ini, sebab di 2 negeri ini sangat terkenal dengan pondok dan ulama'2 yang hebat.

(kalo dah ada bagus la, perhebatkn dan war-war kan, msuk dalm web ke, dalam harakhdaily ke,, apa2 lah yg patut... mngkin juga saya dh lama tk blik msia, tak tau perkembngn msia dengn lbh dekat.)

kebanyakan kawan2 di mesir ni yang berasal dpd 2 negeri ni, dah ada pendedahan awal tentang ilmu dan para ulama'.
(maklum la saya belajr kt selngr, melaka, johor, pondok ada tpi tk bnyk mcm di kedah dn kelantan,, pondk panas, pondok durian, pondok tepon. hahaha)

ini idea saya je, sape2 yg terbaca agak2 boleh realisasikan tak kat msia? teringn gak nk tgok wujud galeri sejarah para ulama' di malaysia.



ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 27 May 2009
categories: edit post

0 komen menbina


Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari