الجامع لأحكام القرآن للإمام القرطبي
Sebuah kitab karangan ulama' silam, Imam Qurtubi rahimahullah. Kitab ini membincangkan tentang tafsiran ayat-ayat hukum yang terkandung di dalam Al-Quran Al-Karim. Bagi pelajar-pelajar di dalam bidang agama (syariah islamiyah), kitab ini sangat diperlukan kerana ia membantu memahami maksud tersirat dari ayat-ayat Al-Quran.

Ulama' silam telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mengarang kitab demi kebaikan generasi akan datang. Antara contoh mereka seperti Al-imam Al-Qurtubi sangat berjasa dalam bidang penafsiran ayat-ayat berkaitan hukum hakam agama sehingga beliau mampu menghasilkan kitab ini. Semoga ALLAH merahmati Al-imam kerana jasanya kepada kita generasi kini.

Sahabat pembaca yang budiman, saya ingin menimbulkan persoalan supaya kita sama-sama berfikir dan mendapat manfaat. Berapa banyak masa kita luangkan untuk membaca kitab-kitab karangan ulama' ? Mereka (ulama') menulis dengan penuh ikhlas kepada ALLAH s.a.w tanpa mengira upah atas penat lelah untuk menghasilkan karangan-karangan yang cukup bermutu. Malang sekali, generasi kini (termasuklah penulis) tidak menghargai usaha murni mereka. Kitab-kitab hanya dibiarkan berabuk di atas rak buku, tanpa disentuh dan dibaca, apatah lagi untuk jadikan sebagai teman rapat.

kenali ulama' , cintai ulama' , hargai karangan ulama' , moga kita dapat bersama-sama mereka mendapat redha ALLAH s.w.t ameen

ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 22 January 2009
categories: edit post

0 komen menbina


Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari