Sakit itu datang dari ALLAH. Bila kita ditimpa sakit, seharusnya memanjatkan rasa syukur kepada ILAHI kerana memberikan ruang untuk kita mengingati akan kehebatan ALLAH, kematian yang akan kunjung bila tiba waktunya.

Ini hanya catatan untuk diriku dan ingin daku kongsi buat teman-teman pembaca.

Dalam Al-Quran, ALLAH menyebutkan perkataan "المرض" sebanyak 12 kali. Bukan sahaja sakit yang menimpa badan kita tapi lebih dari itu, sakit yang menimpa dalam hati sanubari manusia ini.

Mari kita kaji sedikit berkenaan perkataan "المرض" ini. Menurut kamus "المعجم الأساسي العربي" perkataan "المرض" ini diterjemahkan kepada maksud suatu keadaan yang berbeza dari kehidupan manusia yang normal dan sihat. Terjemahan lain juga menyebutkan tentang sifat manusia yang suka berpura-pura "النفاق".

Sungguh malang bagi mereka yang mengetahui tubuh badannya sakit tetapi tidak tahu akan hatinya yang sedang menderita kesakitan. Hati dan badan ada suatu kaitan yang cukup rapat. Orang yang selalu dijangkiti penyakit berkemungkinan mempunyai hati yang sedikit kotor. Oleh yang demikian, ALLAH yang Maha Penyayang memberikan sedikit peringatan agar manusia itu ingat akan kesalahannya dan bertaubat.

Sakit dalam hati @ "النفاق" adalah penyakit yang terbesar sekali dan cukup payah untuk mengubatinya. Penyakit inilah yang menimpa ummat Islam hari ini dan menyebabkan mereka hidup dalam lembah kehinaan.

Orang Islam tidak boleh menganggap mereka telah benar-benar beriman dan duduk senang lenang untuk masuk ke dalam syurga ALLAH s.w.t. Setiap individu Islam wajib menjadi pejuang agama demi mempertahankan Islam.

Pejuang agama tidak boleh wujud dalam hatinya sifat yang terkeji, iaitu "النفاق". Orang Islam sering melaungkan kalimah yang agung "الله أكبر", adakah benar kita merasakan kehebatan ALLAH? Adakah kita berjuang demi agama dengan bersungguh-sungguh?

Daku tinggalkan persolan-persoalan itu untuk ku benamkan dalam fikiranku dan buat tatapan sahabat-sahabat budiman.

Perang akidah yang sedang berlaku pada hari ini menyaksikan kejahatan binatang-binatang Yahudi merakusi rakyat Palestin yang lemah. Daku berkesempatan menyaksikan sendiri mangsa-mangsa peperangan yang terlantar di hospital. Keadaan mereka lemah tak bermaya, akan tetapi masih mampu mengukir senyuman dan menerima kunjungan tetamu-tetamu yang prihatin terhadap nasib mereka.

Daku takjub dengan ketabahan mereka yang sabar menerima ujian ALLAH. Redho akan ketentuan Ilahi. Doa dan zikir yang tidak pernah putus-putus dari bibir mereka mengingati akan kebesaran ALLAH.

Ya ALLAH jadikan kami hamba-Mu yang sentiasa mengingati kehebatan-MU!!! jadikan kami dari golongan yang sabar. amin ya rabbal alamin.

ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 03 February 2009
categories: edit post

1 Responses to المرض

  1. Anonymous Says:
  2. bravo!

     

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari