الإقبال من العبد و القبول من الله

Perkataan الإقبال : bermaksud - datang @ bersungguh-sungguh dalam mengerjakan satu amalan.

Keterangan lanjut الإقبال من العبد
Seorang hamba datang untuk menyembahkan amalannya kepada ALLAH s.w.t dengan bersungguh-sungguh dengan harapan ALLAH s.w.t menerima amalan tersebut.

Perkataan القبول : menerima dan menyambut.

Keterangan lanjut القبول من الله
Penerimaan amalan adalah dari ALLAH. Adab dan tatatertib dalam ibadat harus diteliti dan dilaksanakan agar amalan tersebut diterima ALLAH.
Antara adab dalam ibadat ialah tidak menggunakan harta yang haram untuk menunaikan fardhu haji. Seterusnya, seorang muslim harus menjaga hubungan silaturrahim di antara kaum muslimin..

إن الله الطيب ولا يقبل إلا طيبا -الحديث
"sesungguhnya ALLAH itu Maha Baik, tidak menerima melainkan perkara yang baik sahaja."

Kita berada di bulan yang mulia, bulan ramadhan. Ummat islam berlumba-lumba untuk menambah amalan dengan solat tarawih, bacaan al-quran, sedekah dan lain-lain. Seharusnya mereka menitikberatkan adab dalam ibadat.

Di dalam kitab "نظرات في رالة التعليم" terdapat 2 syarat utama dalam penerimaan amalan:
  • Melakukan ibadah itu dengan penuh keikhlasan.
  • Ibadah yang dilakukan mesti bertepatan dengan sunnah Nabi s.a.w.

Jangan pula kita mengecilkan skop ibadah dalam islam. Ibadah yang khusus seperti solat, puasa, berzikir dan menunaikan haji adalah tuntutan yang mesti dilaksanakan oleh seluruh ummat islam. Adapun ibadah yang umum merangkumi kerja untuk mencari rezki, kerja-kerja berpesatuan dan membantu meringankan beban saudara seakidah.

Terdapat sebuah hadith yang menceritakan perihal sahabat nabi yang telah membatalkan niat iktikaf dan keluar dari masjid kerana ingin membantu sahabatnya yang lain. Maka telah bersabda Baginda (mafhumnya) orang yang keluar dari masjid untuk menunaikan hajat sahabatnya lebih baik dari beriktikaf selama setahun di masjid.
Hadith tersebut cukup menitikberatkan unsur-unsur kerjasama sesama ummat islam, malah ganjaran yang disediakan untuk mereka yang membantu saudaranya lebih berlipat kali ganda dari ibadah sendirian.


Semoga bulan ramadhan yang mulia ini mendidik kita untuk menjadi orang yang terbaik. Bertepatan dengan sebuah hadith baginda خير الناس أنفعهم للناس yang bermaksud, sebaik-baik manusia ada mereka yang memberi manfaat untuk saudaranya. Samada ada manfaat yang berbentuk kewangan atau ilmu atau pertolongan dan sebagainya.

Selamat beramal.

ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 11 August 2011
categories: edit post

0 komen menbina


Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari