Penduduk di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya dijemput mengiringi Menteri Besar Selangor dan pimpinan Pakatan Rakyat untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi membantah kenaikan tarif air oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) pada 5 Disember ini, lapor TVSelangor.

Exco Selangor, Dr Halimah Ali dalam satu sesi dialog berkenaan isu air bersama guru besar di seluruh Selangor hari ini menyeru rakyat Selangor untuk bangkit berjuang bersama-sama pimpinan kerajaan negeri demi mempertahankan hak mereka. "Maka kerajaan negeri Selangor menjemput rakyat, menyuarakan hak rakyat ini kepada mereka yang tidak faham-faham. "Jadi kita semua dijemput bersama-sama dengan Menteri Besar (Tan Sri Khalid Ibrahim) pada jam 12 tengahari di Masjid Negara, kita jalan ramai-ramai, kita selawat," katanya. Kira-kira 25 ribu penduduk Seksyen 24, Shah Alam dijangka menandatangani memorandum yang bakal diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong bagi membantah kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus oleh SYABAS yang dianggap membebankan rakyat di negeri ini.

Pada sesi dialog semalam, Halimah mengingatkan bahawa kerajaan negeri mempunyai matlamat jelas dalam membantu rakyat Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya untuk mempertahankan hak mereka. Katanya kerajaan negeri sedaya upaya mengadakan rundingan bersama syarikat konsesi air di Selangor dalam memastikan rakyat menikamati keperluan asas itu dengan harga yang sewajarnya. "Kerajaan Selangor tidak berminat untuk berpolitik mengenai isu air, tidak berminat untuk menghabiskan masa untuk perkara asas.

"Kerajaan negeri tidak berminat untuk mendapat untung dari air ini tetapi kerajaan negeri berminat untuk memberikan air percuma supaya rakyat di negeri Selangor ini mendapat air yang bersih supaya rakyatnya sihat dan kuat," katanya. Kerajaan Selangor sebelum ini menegaskan lesen pembekalan air yang diberi kepada SYABAS akan ditarik balik jika didapati mengutip balik kos 20 meter padu air yang disubsidikan kerajaan negeri kepada rakyat menerusi Tabung Budi yang dilancarkannya pada Ogos lalu.

ulasan dari saya: rakyat Selangor bukan seperti rakyat negeri lain dibawah pemerintahan UMNO. Rakyat diberi kesedaran dan boleh bertindak untuk menyatakan hasrat mereka.
tahniah kerajaan negeri kerana mendidik rakyat berfikiran terbuka.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 November 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Alhamdulillah, kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi di atas nikmatNYA yang telah mengizinkan satu perjumpaan anak-anak Selangor di dalam sebuah majlis ucaptama YDP BKASM sesi 2010/2011.


Ini merupakan program mega pertama yang diadakan oleh kepimpinan BKASM yang baru. Tahniah diucapkan kepada ustaz Meor yang merupakan pengarah kepada program tersebut.

Kehadiran ahli seramai 300 orang pada sesi malam menunjukkan satu peningkatan komitmen ahli BKASM terhadap program-program yang dianjurkan.



Ada sebahagian yang datang dari jauh, muhafazah tanta, mansurah,
iskandariah dan lain-lain, semata-mata untuk meriahkan lagi majlis pada malam ini. Semoga ukhuwah islamiyah ini terus berkekalan dan komitmen yang jitu dari ahli amat-amat diharapkan demi menjayakan misi dan visi BKASM.

Antara slot yang diadakan adalah wada' bagi graduan yang telah menamatkan pengajian, saya amat terharu kerana adik-adik meraikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah banyak berjasa kepada mereka. Mungkin hadiah dan sijil yang diberikan tidak lah sehebat mana, akan tetapi penghargaan yang lebih utama adalah ucapan "terima kasih" adik-adik kepada mereka yang banyak membantu dan memberi tunjuk ajar sejak mula sampai ke Mesir hingga hari ini.


Inilah perkara yang BKASM berusaha untuk terapkan dikalangan ahli.


Kalau dahulu, adik-adik disambut semasa kedatangan mereka ke Mesir, kini abang-abang dan kakak-kakak pula dirai sebelum pulang ke Malaysia.

Ucapan sempoi dari bekas exco LPP BKASM (saudara najih irsyad).. "Selamat Tinggal"

Saya boleh tafsirkan,, selamat tinggal untuk meneruskan perjuangan menuntut ilmu yang ada di Mesir ini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 November 2010


Pengisian "Dengar dan Patuh".

Mungkin kesibukan yang melanda adhoc pelaksana KPO menyebabkan terlupa untuk sediakan bahan yang diminta oleh pihak pengisi.

Pengisi print sendiri, photostat sendiri, stapler sendiri.
Sedangkan bahan telah diserah seminggu yang lalu sebelum program.

Sepatutnya pelaksana KPO lebih cekap dalam menjalankan kerja-kerja organisasi.

Kesal dengan apa yang berlaku.

Teguran terbuka, agak lebih baik.

Program yang dilaksanakan bukan sekadar memenuhi taqwim tahunan sahaja, sepatutnya perlu melihat impak dari program tersebut.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Sekalung tahniah saya ucapkan kepada pihak PMRAM kerana berjaya mengadakan program Kutub Sittah baru-baru ini.


Pada pandangan saya program ini mesti diteruskan untuk masa-masa akan datang kerana ia amat bermakna buat penuntut ilmu. Saya akui masih terdapat banyak lagi kelamahan dalam program tersebut, akan tetapi biarlah ia menjadi titik permulaan bagi mereka yang mahu mencintai ilmu dan ulama'.

Majlis penangguhan Kutub Sittah siri ke-2 berjalan lancar dan sangat meriah apabila dihadiri sebahagian besar dari ulama' al-azhar.

Antara tetamu yang hadir:-
1- Habib Ali Al-Jufri
2- Syeikh Ibrahim Al-Kattani
3- Syeikh Umar Abdullah Kamil
4- Syeikh Solah (Imam dan Khatib masjid Al-Azhar)
5- Syeikh Redho (Doktor Kuliah Hadith)
6- Syeikh Jamal Faroq
7- Syeikh Saad Saad Jawish
8- Syeikh Usamah Al-Azhari
9- Syeikh Toha Habasyi (Doktor Aqidah Kuliah Usuluddin, Merupakan jurucakap Al-Azhar dalam bidang Aqidah. diuji ALLAH dengan masalah penglihatan)
dan beberapa lagi para masyaikh Al-Azhar. (saya tidak sempat mencatit kesemua nama mereka)



Saya nukilkan beberapa mutiara kalam dari para masyaikh yang selalu memberi nasihat dan peringatan kepada penuntut ilmu, agar terus menuntut ilmu dan bersungguh-sungguh mendapatkannya.

(maaf sekiranya nukilan ini tidak tepat dengan apa yang ingin disampaikan oleh para masyaikh. Ini sekadar pemahaman saya sahaja. Jika ada kesalahan harap dapat dibetulkan.)

Antara ucapan Syeikh Usamah Al-azhari,
Beliau menceritakan sejarah beberapa majlis pembacaan kitab Sohih Bukhari dari zaman ulama' silam sehingga kini. Beliau amat teruja dan gembira dengan program Kuttub Sittah anjuran PMRAM kerana masih ada lagi generasi yang ingin menyambung warisan ilmu ini.


Antara ucapan Syeikh Ibrahim Al-Kattani,
"majlis membaca dan mendengar hadis adalah sunnah yang hampir dilupakan oleh orang islam sekarang. Langkah inisiatif yang dilakukan oleh pihak PMRAM amat baik demi menghidupkan semula sunnah Nabi s.a.w"

Antara ucapan Syeikh Saad Saad Jawish,
"Beliau terpaksa keluar lebih awal dari majlis tersebut, mungkin kerana kesibukan dalam kerja-kerja dakwah beliau. (Semoga ALLAH memberi kekuatan kepada beliau).
Beliau meluahkan rasa bangga dan bersyukur kepada ALLAH di atas perjumpaan yang gilang gemilang kerana dihadiri oleh para ulama' dan wali-wali ALLAH antaranya ahli bait (Habib Ali Al-Jufri) ke majlis ilmu bersama anak-anak melayu dari Malaysia, Indonesia, Brunie dan Singapura. Rasa syukur dan terima kasih juga diucapkan kepada semua penuntut ilmu (peserta kutub sittah) yang menjadi sebab utama pertemuan yang amat bermakna ini."

*bersambung di post akan datang, masa tidak mengizinkan

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 01 November 2010

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari