Memori bersama sahabat-sahabat seperjuangan di Mesir. Sudah hampir 6 tahun, kita berada di Mesir, suka duka kita hadapi.

Gambar di airport kaherah, pada tahun 2005. Menyambut sahabat yang kembali dari Malaysia.

Dari kiri, afzan, wan abdullah, najamudin, saya, khairi, dan faliq. Yang last tu bukan ye. tu driver kami. ammu azim.

Buat semua sahabat dari selangor batch 2004, semoga ukhuwah kita berterusan sampai bila-bila. Atas nama islam kita bersatu.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 September 2010


jangan bulan je yang membaca, kita kene baca gak

insALLAH saya akan kongsikan tips membaca berkesan.

Teknik Membaca PQRST

Sistem PQRST adalah suatu teknik membaca yang diperkenalkan oleh Thomas, Ellen Lamar; Robinson dan H. Alan dalam buku mereka yang bertajuk "Improving Reading In Every Class".

Berikut adalah 5 langkah yang menjadi tunjang Teknik Membaca PQRST ini.

(a) Preview (Tinjau)

Preview. TINJAU tajuk-tajuk utama pada keseluruhan buku atau bab tertentu dengan memberi perhatian kepada tajuk-tajuk besar dan kecil padanya. Tujuan utama proses meninjau ini adalah untuk anda mendapatkan gambaran keseluruhan tentang isi-isi penting pada buku atau bab-bab dalam buku itu. Dengan mendapat gambaran segera tentang kandungan buku itu, fikiran anda akan lebih tertumpu kepada isu-isu utama yang dibincang atau diutarakan pada buku tersebut.

(b) Question (Soal)

Question. SOAL diri anda dengan menjadikan tajuk besar dan kecil dalam bab itu sebagai soalannya. Misalnya, tajuk bagi seksyen ini ialah Meningkatkan Mutu Pembacaan. Jadi, bentuk soalan yang boleh anda buat ialah “Bagaimana saya dapat meningkatkan mutu pembacaan saya?” Dengan adanya soalan itu semasa anda membaca, tumpuan fikiran anda akan lebih fokus kepada mencari jawapan atau jawapan-jawapan tentang soalan yang tertumpu pada fikiran anda pada ketika anda membaca.

(c) Read (Baca)

Baca satu seksyen ke satu seksyen untuk mencari jawapan soalan yang anda telah bentuk itu. Sambil MEMBACA bahan bacaan anda, tumpukan perhatian untuk mendapatkan jawapan bagi soalan yang anda telah timbulkan itu. Ini merupakan suatu pembacaan yang aktif. Oleh itu, carilah tempat di mana anda boleh membaca dengan sepenuh tumpuan. Dengan berbuat demikian, anda akan dapat meningkatkan keberkesanan dan impak proses pemahaman serta pengingatan anda terhadap idea-idea utama bahan yang dibaca.

(d) Self-Recitation (Menyebut Kendiri)

MENYEBUT KENDIRI ialah suatu proses di mana anda mencuba ingat fakta-fakta utama bab atau bahan yang anda telah baca. Adalah lebih berkesan jika anda menyebutkan fakta-fakta kepada diri anda secara lisan. Tujuan utamanya ialah untuk mengingat semula apa yang anda telah baca iaitu dengan menggabungkan semua proses (b), (c), dan (d) secara serentak.

(e) Test (Uji)

UJI diri anda setelah anda habis membaca keseluruhan bab. Fikirkan berapa banyakkah idea-idea daripada bab yang baru anda baca itu dapat anda ingati. Pada peringkat inilah anda harus mula menyimpan apa yang telah anda pelajari ke dalam ingatan jangka panjang anda.

Dengan menggunakan Teknik Membaca PQRST, masalah terlalu banyak untuk dibaca akan dapat anda atasi. Teknik Membaca PQRST ini memudah dan mempercepatkan proses pembacaan serta pengingatan anda.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 04 September 2010
0 komen menbina
categories: | edit post




"tvpas09"
melaporkan berkaitan isu ahli parlimen Serdang, Teoh yang dikatakan telah mencemarkan kesucian surau dengan menghadiri satu program tazkirah ramadhan.

Isu yang cukup remeh yang ingin dijadikan buah pukulan kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS.

Saya mendengar ulasan dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berkaitan isu ini. Beliau sangat mudah membidas UMNO dengan menceritakan sirah Nabi s.a.w.

Ketika zaman Nabi s.a.w ada juga orang kafir yang masuk ke dalam masjid bertujuan untuk berjumpa dengan Nabi s.a.w samada untuk menyatakan keislamannya atau lain-lain tujuan. Nabi s.a.w tidak pernah menghalang perkara tersebut.

Satu kisah lagi yang diriwayatkan, ada seorang arab badawi yang jahil telah masuk ke dalam masjid Nabawi kemudian kencing di dalam masjid. Ketika peristiwa itu, Saidina Umar Al-Khattab berasa sangat marah dan bertindak ingin memancung kepala arab tersebut. Sikap Saidina Umar yang terkenal dengan ketegasan dan panas baran jika ada orang yang ingin mempersendakan kesuciaan Islam.

Akan tetapi Nabi s.a.w tidak membenarkan Saidina Umar bertindak sedemikian, dan membiarkan arab badawi itu menghabiskan kencingnya. Lalu Nabi s.a.w meminta semangkuk air bersih untuk membersihkan tempat yang terkena najis dengan tangan Baginda yang mulia.
Masjid Al-Azhar yang terkenal dengan pusat pengajian ilmu Islam menjadi salah satu tempat kunjungan kepada pelancong bukan Islam untuk melihat dan mendekati Islam itu sendiri. Ulama' Azhar membenarkan perkara tersebut dengan menjaga batas-batas yang telah ditetapkan, antaranya menjaga aurat, tidak boleh mengganggu orang Islam beribadat dan menuntut ilmu, tidak dibenarkan masuk ketika waktu solat fardhu sedang ditunaikan dan lain-lain.
Ayat Al-Quran yang menerangkan tentang hal-ehwal orang kafir yang najis bukanlah menjurus kepada peribadi orang itu sendiri (dari sudut pakaian dan tubuh badan mereka). Akan tetapi menjurus kepada anutan yang mereka pegang yang mensyirikkan ALLAH.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 03 September 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Alhamdulillah syukur ke atas nikmat islam dan iman.

Sungguh bertuah ummat nabi s.a.w dapat peluang menikmati bulan ramadhan, bulan penuh kebaikan.
Suasana bulan ramadhan di Mesir sangat berbeza dengan Malaysia. Semua orang islam berlumba-lumba untuk menghabiskan bacaan al-quran 30 juzu’.

Tidak kira sama ada sedang berkenderaan atau duduk-duduk saja. Semuanya memegang al-quran dan membaca dengan penuh khusyuk.

Bukan tujuan saya menulis untuk membanding-bandingkan keadaan dua negara ini ketika Ramadhan.

Apa yang lebih penting, penghayatan bulan Ramadhan sebagai bulan diturunkan Al-Quran Al-Kareem.
Hari ini saya menulis pada 9 Ramadhan 1431, berapa juzu' sudah kita baca sehingga hari ini?

1 juzu', 2 juzu' , 3 juzu' dan seterusnya.

Imam Syafie rahimahullah mampu menghabiskan bacaan Al-Quran lebih dari 30 kali dalam bulan Ramadhan. Subhanallah, Imam mazhab kita, sebagai contoh teladan buat kita semua.

Saya ingin bawa satu ayat al-quran dari surah al-baqarah 138

Ayat ini menceritakan tentang manhaj syariat ALLAH dalam membentuk kehidupan manusia.

ALLAH mencabar kepada sesiapa yang angkuh dan sombong untuk menubuhkan sebuah undang-undang yang lebih hebat dari undang-undang ALLAH.

Hari ini isu yang paling hangat diperkatakan di Malaysia ialah isu pembuangan bayi, zina, rogol dan lain-lain jenayah.

Banyak cadangan dan pindaan undang-undang cuba dilaksanakan, akan tetapi tidak berjaya.

Ada yang mencadangkan buat sekolah hamil, ada yang cadangkan pinda undang-undang, ada yang cadangkan kita jatuhkan hukuman bunuh pada perogol, ada cadangan edar kondom percuma dan lain-lain.

Buat la apa sahaja, semua perkara tersebut tidak mampu selesaikan masalah yang ada. Mungkin hilang satu masalah, timbul pula masalah lain.

Inilah sikap manusia yang degil lagi angkuh. ALLAH dah bagitahu dalam al-quran, cara-cara menyelesaikan masalah ini, tapi masih bodoh sombong. Tak mahu ikut apa yang ALLAH suruh.

Islam agama yang menyeluruh, membawa rahmat pada seluruh alam. Kelemahan ulama' (termasuk saya) untuk menerangkan Islam pada masyarakat Islam dan bukan Islam, menyebabkan Islam dianggap sebagai perkara sampingan sahaja.

Mungkin sebahagian pembaca akan katakan pandangan saya terlalu idealistik untuk laksanakan hukum hudud di Malaysia. Lebih-lebih lagi kerajaan sekarang diperintah oleh pemimpin yang jahil hukum-hakam ALLAH.

Segala kemungkinan itu boleh kita atasi bersama dengan berganding bahu menjatuhkan kerajaan jahiliyah yang ada sekarang.

Malaysia Boleh!

Saya sekadar mampu menulis dan memberikan tazkirah demi menerangkan Islam kepada semua. Tindakan seterusnya adalah bergabung dan bekerjasama dengan gerakan Islam yang jelas untuk laksanakan hukum hudud.

Teringat saya pada kata-kata Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang selaku Presiden Parti Islam Semalaysia (PAS), ""Kami rela kalah kerana melaksanakan Islam. Kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan ALLAH s.w.t. Apalah maknanya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha ALLAH.""

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari