Baru-baru ini kecoh satu Malaysia, buku koleksi kartun terbitan saudara Zunar diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN). Inilah rupa pemimpin negara kita yang boleh menjai bahan ketawa rakyat, buat malu je

Selaku seorang pemimpin, tampilkan watak yang sewajarnya. Apabila dasar pimpinan tersebut lari dari landasan Islam dan Iman, maka kemuliaan (i'zah) akan hilang dari diri mereka.

Ingat kata-kata saidina Umar Al-Khattab " Kita adalah sebuah kaum yang telah dimuliakan oleh ALLAH dengan Islam, jika kita tidak bawa islam dalam kehidupan, kita akan dihina oleh ALLAH"

Wahai sahabat-sahabat pimpinan, terapkanlah dasar-dasar Islam dalam pembawakan organisasi anda. Walau apa pun aktiviti yang dilakukan, jangan sekali-kali tinggalkan Islam di belakang.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 29 July 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Assalamualikum

Alhamdulillah, setinggi kesyukuran kepada ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan Muhammad bin Abdullah s.a.w.

Bulan Jun dan Julai adalah waktu yang sangat penting bagi pelajar-pelajar yang berada di Mesir. Waktu ini, semua pelajar samada pengajian Islam mahupun perubatan menghadapi musim peperiksaan. Alhamdulillah, syukur!! saya juga berpeluang untuk mengambil peperiksaan Master di Kuliyah Darul Ulum, Cairo University bagi sesi 2009/2010.

Selesai peperiksaan, tiba pula satu masa yang cukup mendebarkan setiap jiwa pelajar iaitu pengumuman natijah peperiksaan. emmm!!! ada yang mengeluh, ada yang melompat gembira....

Buat sahabat-sahabat seperjuanganku di Darul Ulum, saudara Mohd Faizal bin Sabhon (ezo) dan saudara Abdullah bin Hussin, kita sama-sama kuatkan semangat untuk teruskan perjuangan menuntut ilmu. Masih ada peluang untuk berjaya. Saya sentiasa mendoakan kalian agar menjadi ulama' satu masa nanti.

Tulisan saya kali ini tidak fokus pada apa-apa tajuk dan perbincangan. Saya lebih santai untuk menulis dan bercerita. Maklumlah sudah 2 bulan tidak jengah ke laman sendiri. Sudah bersawang agaknya, petang ini saya membersihkan sawang-sawang yang ada agar laman ini bersinar kembali membawa mesej-mesej dakwah dan peringatan untuk kita semua.

Pagi tadi, selesai bersarapan, saya duduk sendirian membelek buku-buku yang tersusun di atas rak. Dari buku catatan peribadi ke buku motivasi kemudian buku gerakan islam dan beberapa lagi buah buku yang saya sudah miliki. Bukan tujuan untuk membuat kajian ilmu, tapi sekadar melihat isi kandungan buku tersebut, manalah tahu terjumpa topik perbincangan yang menarik. Boleh saya ambil manfaat dan kongsikan bersama rakan-rakan.

Saya terpandang ke arah album perkahwinan, saya tersenyum seketika. Saya selak setiap helaian album tersebut, hehehe!!! tertawa kecil. "Aku sudah berkahwin? macam tak percaya".

Alhamdulillah, benarlah janji ALLAH dan Rasul-Nya. Kadang-kadang bila saya renung kembali saat-saat percintaan saya dan zaman bujang, saya dapat lihat bantuan ALLAH itu sangat dekat bagi mereka yang benar-benar yakin.

Saya tidak berhasrat untuk bercerita panjang tentang perkara ini, cukuplah sekadar satu perkongsian buat teman-teman yang masih bujang. Bila kita niat bersungguh-sungguh untuk berkahwin dengan seorang muslimah yang baik, maka ALLAH akan memudahkan jalan ke arah niat tersebut.

Saya ingatkan kepada mereka yang "bercouple" dan bermain-main dengan cinta tanpa tujuan untuk mendirikan rumahtangga, agar bertaqwa kepada ALLAH dan jauhilah larangan ALLAH dan Rasul.

Setiap jiwa yang sihat, pasti ada keinginan untuk bersama dengan pasangannya. Sudah menjadi ketetapan bahawa fitrah kejadian alam ini dijadikan berpasangan. Keinginan tersebut perlulah disalurkan pada jalan yang diredhadi ALLAH.

Ahli-ahli PMRAM telah diajar untuk menggunakan medium Bait Muslim untuk meluahkan hasrat tersebut. Alhamdulillah, inisiatif ini yang sangat berfaedah dan bertepatan dengan syarak.

Pada minggu lepas, isteri saya telah dihubungi oleh seorang ukhti yang berhasrat untuk berbincang dengan pasangannya berkaitan Bait Muslim. Saya mengalu-alukan kehadiran mereka ke rumah kami, walaupun pada hakikatnya agak sibuk dengan kerja-kerja luar.

Kesibukan saya tidak boleh menjadi penghalang untuk membantu pasangan tersebut, kerana mereka memilih jalan yang betul. Kebetulan pada hari tersebut saya hanya sempat tidur selama satu jam sahaja dan terasa sangat letih, tetapi saya kuatkan semangat juga. Sekiranya saya tidak bantu mengadakan liqo' tersebut, mungkin mereka memilih untuk berjumpa di luar tanpa pantauan dari Bait Muslim.

Apa yang saya cuba sampaikan buat sahabat-sahabat khususnya yang masih bujang, gunakanlah medium Bait Muslim untuk meluahkan hasrat. Jangan kita kotori kesucian ilmu dan dakwah yang kita jalankan dengan dosa "couple".

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 28 July 2010
0 komen menbina
categories: | edit post

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari