mahasiswa bingung


Dalam kesibukan para mahasiswa/wi Malaysia sibuk menghadapi peperiksaan pada mei 2010, macam-macam isu yang berlaku.

Isu yang timbul di ARMA berkaitan perjumpaan antara pegawai JPMK dan penghuni ARMA, yang bersangkut paut tentang undang-undang untuk tinggal di ARMA.

Isu pegawai JPMK memfitnah pengerusi Tanta.

Isu perpindahan pelajar wafidin ke Kaherah.

Isu penangkapan 4 orang pelajar atas tuduhan terlibat dengan ikhwan muslimin.

Selepas ini tak tahu lagi apa isu yang akan timbul...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 26 April 2010


Tahniah kepada abg daud (abng aku sendiri la) dan 2 orang hero dia dapat. hehe lepas ni kene lebih sabo la dengan syamil dan suhail. Takpe masa sekarg ni nk membesarkn anak2 mmng susah, besok dia dh besar kita pun dah tua, mereka pulak akan bantu kita. Macam la sekarg ni ayah aku dah tua, so kami anak2 dia akan berkhidmat pada dia selagi mampu.

papehal Tahniah bro..

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 17 April 2010
0 komen menbina
categories: | edit post

sapa-sapa nak kitab pdf free sebanyak 100 giga boleh cntct saya.....percume dengan pembelian jamik kabir version 2 dngn harga le 950 daripada harga asal le 1500.

promosi selama 3 bulan sahaja (april mei jun)

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post

Pukul 1 pagi, selesai baca kitab pdf

مبحث الاجتهاد والخلاف، تأليف: محمد بن عبد الوهاب، دار النشر: مطابع الرياض - الرياض، الطبعة: الأولى، تحقيق: الشيخ عبد الرحمن بن محمد السّدحان والشيخ عبد الله بن عبد الرحمن الجبرين
saya di sapa oleh rakan untuk makan tengah malam.

Ini aktiviti orang bujang pukul 12 malam ke atas. Baca buku, layan internet, tgok movie, dah lapar telepon restoran yng ada delivery.

Sekarang ni saya tengah bujang, tinggal beberapa hari lagi saya akan jadi suami semula. hehehe Menikmati zaman bujang.

Ulama' bujang terseksa di dunia tetapi tidak di akhirat.

Tacobee sejenis makanan dari sebuah restoran di mesir ni yang menyediakan ayam goreng dan kentang koreng macam KFC. Harga pun berpatutan Le 10.00 sahaja.

Alhamdulillah kenyang saya malam ni lepas baca kitab. Biasanya perut akan lapar lepas kita bagi tumpuan pada pembacaan, karangan dan sebagainya.

Apa yang saya sembangkan dengan rakan saya us muqri? .....
Ini lah kisahnya http://beritautama-infokini.blogspot.com/2010/04/annual-dinner-2010-bil-mansurah-al.html (klik utk baca lebih lanjut)

Macam2 idea yang kami pikirkan untuk selesaikan masalah tersebut.
1- kita belasah je budak2 BODOH tu (saya kata pada kawan saya, mereka tu dah la BODOH, akhlak pun takde, kalo mereka tak pandai tapi akhlak baik, takpe lagi, kita boleh belajar sama2, tapi budak2 tu memang BODOH, saya ulang BUDAK BODOH)...... kawan saya kata "tak boleh", nnti jadi kes polis, dan PMRAM gk kene tuduh.

2- kita hantar surat, gambar dan bukti2 kat mak bapak diorg...... kawan saya kata "tak boleh", tak guna kalo hantar pun, mak bapak diorg pun sama, tak amik kisah, saya terfikir diorg tu anak zina ke? nauzubillah.. saya tak tuduh, tapi kenape mak bapak diaorg benarkan anak2 mereka berzina??? tak de rase malu ke kalo dalam keturunan mereka ada anak hasil zina.

3- kita report polis, kata kawan saya... "polis mesir........." saya faham2 je la

4- saya pikir apa tindakan kedutaan malaysia atas masalah ini... saya tak tahu sebab saya belum jadi duta malaysia di mesir.

Hampir kebanyakan waktu saya berfikir masalah ini. Bagaimana nk selesaikan masalah ini.

Sudah pasti ini tarbiyah dari ALLAH kepada pendakwah seperti saya dan rakan2, mungkin juga teguran dari ALLAH, kerana terlalu sibuk dengan ilmu, kita terlupa buat dakwah dan persatuan.

ALLAH ampunkan aku.

Saya pun terus makan ayam goreng tu, eh2 dah habis,, nak lagi...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 07 April 2010


Kalimah tayyibah menulis dan mengkaji tentang ijtihad. Dari sudut makna ijtihad itu sudah menggambarkan kesungguhan dalam mengeluarkan hukum syarak. Begitu juga jihad yang memerlukan kekuatan tenaga dan sebagainya demi mengalahkan musuh.

Orang yang bersungguh-sungguh pasti mendapat apa yang dicari. insALLAH.

Ijtihad di zaman sekarang, lebih lagi diperlukan disebabkan keadaan dan persekitaran manusia yang berubah sedangkan hukum pada zaman dahulu berbeza.

النصوص محدودة و الوقائع غير محدودة

bermaksud - nas dari alquran dan sunnah terhad,
sedagkan hal ehwal dan masalah semasa tidak terhad dan sentiasa berlaku.

Ijtihad dalam islam perlu menjadi penyelesaian kepada semua masalah yang berlaku pada zaman ini kerana ISLAM itu sesuai untuk setiap masa dan tempat. Jika tidak, hukum dan undang-undang ciptaan manusia akan mengambil alih tempat sebagai penyelesai masalah.

Tetapi bukan mudah untuk mencapai taraf sebagai mujtahid.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on
0 komen menbina
categories: | edit post


Peristiwa kali pertama panggang ayam tepi pantai bersama rakan-rakan dari de cafe. Paling menyeronokkan bila dapat panggang ayam bercampur pasir pantai.

Jalan-jalan kat mesir ni mmng satu pengalaman yang berharga. Nak happy2 pun kene sabar. Sabar dengan driver van yang berlagak macam tahu jalan, tapi hampes, sesat jalan tak nak tanya. Kalo kita bgthu, konfirm kene marah punye.

malas eden nk layan.

Semalam hampir2 berlaku pergaduhan antara org mesir dan rakan2 dari malaysia. Orang mesir ini, orang kampung yang tak pernah terdedah dengan orang luar. So diorang ni pelik bila kita picnic bakar2 ayam dan sebagaimya. Mungkin la diorg nak bagi perisa tambahan pada ayam panggang kami, diorgn tabur2 pasir sikit agar rasenya lebih enak dan rangup.

Sebahagian rakan2 tukang masak yang mendakwa perkara tersebut bertentangan dengan etika pemasakan asia, mereka bangkit menentang arab2 yang ingin mengubah resepi dan citarasa masakan asia.

HAHAHA apa lagi berlaku la tumbuk menumbuk.

jeng jeng, saya menjadi hero untuk meleraikan antara tukang masak asia dan tukang masak mesir. bukan apa, kalo arab belasah kami, konfirm tak balik umah kene rendam dalam laut. so saya ajak la diorg makan tempat lain dan selamatkan ayam panggang tersebut dari di campur dengan resepi baru iaitu pasir.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 April 2010


Alhamdulillah,,,, setiap orang yang baru berkahwin akan merasa satu perubahan dalam jadual harian mereka yang mana mereka perlu lebih berusaha untuk mencari rezeki. Alhamdulillah ALLAH memberi saya satu peluang untuk belajar berniaga dan membuka restoran bersama rakan-rakan lain.

Saya dapat rasakan perbezaan dalam bekerja sebelum dan selepas berkahwin. Saya lebih rasa bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas demi rezki untuk isteri dan anak(coming soon) tercinta.

Setiap kepenatan tersebut akan dikira pahala oleh ALLAH s.w.t. Apa yang saya harapkan agar rezki tersebut halal dan berkat. Walaupun sikit tetapi yang penting keberkatan di sisi ALLAH s.w.t.

Hari ini kami merancang untuk berehat seketika dari kepenatan bekerja. Saya, akmal, afzan dan rakan2 lain dari DE cafe akan ke ain sukhnah. Doakan perjalanan kami selamat pergi dan selamat pulang.

de cafe cuti arini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 05 April 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Kalimah tayyibah berbicara rindu pada isteri tersayang... Hampir 2 bulan berpisah selepas pernikahan tempoh hari, semoga ALLAH memudahkan perjalananmu untuk sampai ke Mesir.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 04 April 2010

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari