GAGAL! KALAH! PUTUS ASA!

Jangan biarkan diri anda menjadi mangsa yang gagal dalam hidup anda. Orang yang cepat putus asa adalah orang yang gagal. Anda putus asa sekarang, anda akan gagal dan menangis bersendirian masa akan datang.

Apabila kita gagal untuk memahami sesuatu perkara yang kita pelajari, atau tidak dapat apa yang kita cari, bukan bermakna kita telah gagal. Akan tetapi jika kita berhenti berusaha untuk memahami dan mencari apa yang kita hajati itulah sebenarnya kegagalan yang menimpa diri kita.

Tak faham, susah untuk menulis dan pening untuk menghafaz pelajaran adalah lumrah bagi seorang pelajar. Jika anda baca pelajaran anda dan mudah untuk memahaminya, anda bukan lagi duduk di peringkat pelajar, mungkin sudah menjadi pensyarah atau syeikh atau sebagainya. Anda masih bergelar seorang pelajar, so semua perkara tu adalah perkara biasa yang dihadapi oleh setiap pelajar.

Peringkat pembelajaran dari satu peringkat ke peringkat yang lebih tinggi memerlukan usaha yang lebih gigih dan usaha yang berterusan. Putus asa bukan penyelesaiannya.

Al-Imam As-Syatibi menyenaraikan 4 peringkat pembelajaran dalam semua bidang ilmu:-

1) تلقي العلم التقليدي
- menerima ilmu dari para pengajar

2) القدرة على العبارة عن ذلك العلم
- kemampuan untuk menguasai ilmu dan memahaminya dengan betul

3) المعرفة بما يلزم عن ذلك العلم
- menguasai segenap penjuru dari ilmu tersebut dan faham tujuan ilmu tersebut

4) القدرة على دفع إشكاليات ذلك العلم
- kemampuan untuk mempertahankan sebarang keraguan yang ditimbulkan terhadap ilmu tersebut.


"keep trying"

Jika anda pernah gagal pada suatu masa dahulu, jangan biarkan diri anda terus berada dalam kegagalan. Pelbagai cara dan usaha boleh dilakukan untuk mencapai kejayaan. Sekali sahaja anda membuat keputusan untuk berhenti berusaha, anda sudah gagal walaupun anda belum menduduki peperiksaan.

Sebagai seorang pelajar ilmu agama ALLAH, saya telah diamanahkan untuk mendalami ilmu ini dengan sungguh-sungguh. Amanah untuk disampaikan pada ummat islam yang sangat disayangi, sebagaiman Nabi s.a.w menunjukkan kecintaan terhadap ummat ini ketika hampir wafat menemui ALLAH s.w.t.

Setiap kesusahan untuk memahami ilmu, mengahafal dan mengajarnya...semuanya adalah pahala dan ganjaran dari ALLAH s.w.t.

Ya ALLAH berilah kami kekuatan untuk menuntut ilmu agama dan mempertahankan islam...
amin,,


Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 25 February 2010


Dr Muhammad Al-Dasuki salah seorang doktor di kuliyah saya. Beliau mengajar kami dalam bidang "Manhaj Bahas fi Ulum Islamiyah" , konsep kajian dan penyelidikan dalam ilmu islam.

Setiap bidang ilmu islam ada cara dan skill yang tertentu dalam usaha untuk merungkai sebarang permasalahan yang wujud. Contohnya dalam bidang usul fiqh, cara kajian dalam bidang ini agak berbeza dengan bidang ilmu tauhid.

Beliau seorang yang tenang dalam mengajar dan menyampaikan ilmu. Gaya yang bersahaja tetapi mantap dengan hujah bagi setiap pandangan yang dilontarkan kepada kami. Hari ini adalah hari terakhir beliau bersama kami setelah hampir 3 bulan bersama dalam semester pertama dan kami sempat mengkhatamkan kitab karangan beliau sendiri berkaitan subjek yang diajar.

Sebelum pulang tadi, saya dan seorang sahabat, ustaz Abdullah husin sempat menyapa dan bertanyakan beberapa soalan kepada beliau. Alhamdulillah, sifat yang begitu peramah dan murah hati untuk berkongsi ilmu dengan anak-anak murid kesayangan beliau.

Saya bersalaman bersama beliau dan mengucapkan terima kasih atas semua ilmu yang dicurahkan kepada kami dan mendoakan beliau agar diberi kesihatan dan keberkatan hidup di dunia dan akhirat.

Begitulah adab dan tertib sebagai seorang murid yang telah diterapkan oleh kebanyakan para masyaikh dan tok-tok guru di Malaysia. Adab dan akhlak adalah perkara yang penting dalam pengajian kerana ia merupakan punca kepada keberkatan ilmu tersebut.

Teringat saya kata-kata Syeikh Yusri yang baru sahaja pulang dari Malaysia dalam misi dakwah beliau ke asia. Beliau memuji sifat orang melayu yang sangat menghormati para ulama' dan pelajar-pelajar ilmu agama. Beliau juga menyarankan supaya orang Mesir mempelajari adab dan sopan santun dari orang melayu.

Semoga ALLAH memberkati ilmu kita semua, memberkati para guru yang menyampaikan ilmu dan memberikan manfaat terutama kepada diri sendiri dan manfaat jua kepada ummat ini.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 24 February 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Alhamdulillah satu pertemuan antara pelajar dan wakil JPMK dapat diadakan pada malam semalam di rumah Selangor hayyu asyir.

Semoga pertemuan berbentuk dialog boleh diadakan lagi pada masa2 akan datang.

terima kasih atas kejersama dari semua pihak yang menjayakan.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 22 February 2010
1 komen menbina
categories: | edit post



Saya membaca artikel yang ditulis oleh ustaz zaharuddin abdrahman berkaitan tajuk tersebut di laman web beliau. Anda boleh baca selanjutnya di blog beliau sendiri http://www.zaharuddin.net/content/view/912/72/

Sungguh saya mengagumi beliau yang merupakan ustaz yang sentiasa bersama masyarakt dalam merungkai persoalan-persoalan agama di rangkain internet. Banyak artikel yang saya ambil manfaat dari beliau. Begitu juga dengan blog isteri beliau. terima kasih atas perkongsian ilmu dan pengalaman anda.

Kali ini saya hanya berbeza sedikit pendapat dengan beliau tentang perarakan maulid nabi. Saya tidak nafikan segala hujah dan pandangan beliau secara total, akan tetapi saya masih beranggapan bahawa perarakan maulid nabi masih perlu diteruskan.

Bagaimana saya boleh katakan begitu?

Perarakan maulid nabi s.a.w yang seringa diadakan saban tahun sudah lapuk dan tidak bermaya lagi. Oleh demikian penambahbaikan dan ubah suai yang lebih rasional perlu ditokok tambah. Oleh kerana kerajaan yang ada sekarang kurang berminat dalam isu2 agama dan menganggap enteng dalam hal-hal berikut, jelas kita lihat perarakan tersebut nampak lekeh dan tak bermaya.

Kalo ustaz mengatakan perarakn maulid nabi perlu dibatalkan kerana kos perbelanjaan, saya syorkan supaya ustaz tulis artikel supaya menyarakan kerajaan untuk membatalkan perarakan sambutan kemerdekaan yang lebih banyak menelan kos perbelanjaan. Sambutan hari kemerdekaan kita tukar kepada ceramah yang akan disampaikan oleh Perdana Menteri Dato seri najib tun razak.

Seterusnya saya berpendapat, perarakan yang berkualiti yang telah diubahsuai ke arah yang lebih islamik boleh menunjukkan kemegahan islam dikalangan masyarakat bukan islam. Saya bercakap dalam konteks sebuah kerajaan yang diperintah oleh mereka yang faham tentang islam.

sekian sahaja pandangan dari saya.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 21 February 2010


Di antara sebab-sebab perselisihan fuqaha' dalam menetukan hukum adalah berikut :-

Pertama - Perbezaan cara bacaan al-quran (qiraat sab'ah) yang masyhur dan mutawatir di kalangan imam-imam qiraat

Kedua - Sebahagian hadis yang sampai kepada sebahagian sahabat r.hum dan ada yang tidak sampai kepada mereka

Ketiga - Syak dalam menentukan kesahihan sesebuah hadis.

Keempat - Perbezaan dalam memahami sesuatu nas dari al-quran dan al-hadis

Kelima - Sesetengah perkataan bahasa arab yang terdapat dalam al-quran dan al-hadis yang memberi dua maksud yang berbeza

Keenam - Percanggahan antara dua dalili.( hakikatnya perkara tersebut tidak berlaku, cuma nas yang datang tersebut dalam waktu dan keadaan yang berbeza sahaja)

Ketujuh - Tidak terdapat sebarang nas yang wujud bagi suatu masalah baru yang mendatang.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 20 February 2010
0 komen menbina
categories: | edit post


Sempena hari yang mulia, penghulu segala hari, hari jumaat yang penuh keberkatan. Ummat islam akan berbondong-bondong menuju ke rumah ALLAH untuk mendirikan solat jumaat (khususnya muslimin).

Semalam saya berkesempatan untuk solat jumaat di salah sebuah masjid di Mesir ini. Tidak ku sangka, khutbah semalam cukup menarik sekali berkisar tentang kemenangan pasukan bola sepak Mesir dalam piala liga Afrika.

Isi kandungan khutbah tersebut menyedarkan sifat manusia yang cepat alpa dengan nikamt kurniaan ALLAH. Khatib menegur sikap rakyat mesir yang berbeza ketika sebelum mendapat nikmat dan selepas memperolehinya. Jelas kelihatan sifat mereka akan merayu-rayu kepada ALLAH sebelum mendapat kemenangan dengan perkataan "ya rab, ya rab, unsurna....." (maksudnya : wahai tuhan kami, bantulah kami untuk memenagi piala ini)

Apabila kemenangan berpihak kepada mereka, tiada lagi sepatah perkataan pujian untuk ALLAH, malah mereka lebih gemar mendabik dada dan mengatakan mereka yang berusaha untuk menang. Mereka menganggap mereka adalah cucu cicit firaun dan terhebat dalam dunia ini.

Saya yang mendengar khutbah tersebut terus terfikir akan "bala" yang menimpa pasukan bola Mesir yang sejak dahulu lagi tidak terpilih untuk memasuki kejohanan bola sepak Piala dunia. Baru-baru ni Mesir telah dikalahkan oleh Algeria dengan mata 0-1.

Tak tahu la jika mereka terpilih untuk masuk piala dunia, pasti lebih teruk lagi "penaykit gila" orang mesir ni.

Kesimpulannya, sifat manusia yang ingat ALLAH ketika susah tetapi bila mendapat nikmat lupa akan ALLAH dan mendakwa mereka yang lakukan semua itu.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 06 February 2010

gambar sekadar hiasan

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi yang telah memudahkan urusan hamba-NYA ini. Allah memberi saya peluang kali kedua untuk berada di sini. Mungkin keberadaan sebelum ini masih belum cukup dan banyak kelekaan.

Percutian selama hampir 3 bulan di Malaysia sangat bermakna buatku. Saya mula mengenali istilah keluarga dan menghayati mafhum hidup "berkeluarga". Syukur lagi pada Ilahi yang mengizinkan saya mendirikan sebuah keluarga islam. Banyak ujian yang kami hadapi sebelum berjaya mendirikan rumahtangga ini, tetapi dengan berkat kesabaran dan doa dari semua, alhamdulillah semuanya berlansung dengan baik.

Suatu perkara lagi, saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang keluarga. Ketahuilah bahawa"keluarga" itu adalah nikmat dari ALLAH, yang kita perlu syukuri. Ada orang yang punya keluarga, tetapi tidak merasakan nikmatnya "keluarga".

Sebagai salah seorang ahli keluarga, kita harus bersifat terbuka untuk menerima mereka, tidak kira samada berpendidikan tinggi atau tidak, samada berharta atau miskin dan sebagainya. Jika kita punyai kelebihan, kita bantu ahli keluarga kita yang memerlukan. Begitulah hikmahnya ALLAH menjadikan manusia ini berbeza-beza keadaan hidup mereka.

Apa yang ingin saya tekankan di sini adalah hubungan sesama ahli keluarga. Kepulangan saya ke bumi malaysia baru-baru ini banyak menyedarkan saya tentang "keluarga". Jika kita mampu untuk pulang ke tanahair, pulanglah ke sana untuk bertemu dan beramah mesra bersama mereka. Sentiasa mendoakan kesejahteraan ahli keluarga kita agar sentiasa berada dalam keadaan yang baik.

Ya ALLAH kurniakan aku sebuah keluarga yang bahagia
dan sentiasa mentaati perintahMU...
amin,


Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 04 February 2010
1 komen menbina
categories: | edit post

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari