Kisah 3 orang kawan...

Ada 3 orang kawan karib yang bernama GADUH, GILA dan OTAK, tinggal bersama-sama di sebuah kampung. Mereka tidak pernah berpisah selama ini. Pada suatu hari salah seorang dari mereka telah hilang iaitu GADUH. Maka kawannya GILA dan OTAK pergi membuat aduan di balai polis. GILA masuk ke dalam balai polis dan OTAK menunggu sahaja di luar.

-bermula dialog antara mereka dan polis-

GILA : encik2 saya datang ni nak cari GADUH.
POLIS : eh! betul ke budak ni? (sambil garuk kepala) adik ni tak de OTAK ke?
GILA : OTAK? oh... dia kawan saya, dia tengah tunggu kat luar.
POLIS : ish,,, budak ni GILA kot.
GILA : ye saya,, saya GILA.
POLIS : (terpinga-pinga mendengar)....

*kesimpulan : jangan bagi nama anak anda dengan nama yang "bukan-bukan"

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 30 July 2009

Ramah mesra yang pertama telah berjaya dijalankan pada malam pertama ketibaan para tetamu. Walaupun kehadiran pada malam itu agak kurang memberangsangkan, namun tetap meriah dan dapat dirasai kemesraan dalam majlis itu antara pemimpin dan rakyat. Sebelum-sebelum ini , banyak juga ramah mesra yang diadakan bersama para pemimpin dalam pihak kerajaan BN, tetapi sambutan dan reaksi pelajar amat menyedihkan. Bukan lagi ramah mesra, tetapi marah mesra.

Terdapat beberapa perkara yang ingin saya kongsikan daripada ucapan Dato' Hasan Ali bersama para sahabat sekalian.

Perkara pertama : Isu kelemahan mahasiswa pengajian islam untuk kuasai bahasa arab terutama dalam bidang pertuturan. Pada pengamatan saya, isu ini sudah menjadi lapok untuk diperbincangkan. Sejak saya di bangku sekolah lagi, perkara ini acap kali menjadi perbincangan di kalangan para pemimpin dan pendidik yang mengharapkan supaya akan wujudnya golongan-golongan yang mampu bertutur dalam bahasa arab secara fasih. Kelemahan ini juga akan memberi kesan kepada keputusan peperiksaan bagi pelajar tersebut. Saya juga masih memikirkan jalan keluar dari kemelut kelemahan ini. Tiada cara yang lebih berkesan lagi melainkan dengan bercampur gaul dengan bangsa arab. Cabaran sudah tentu menanti anda dan menguji kesabaran dan kegigihan kita semua. Seterusnya, isu kelemahan bahasa ini bukan tertumpu kepada bahasa arab sahaja, bagaimana pula dengan bahasa inggeris yang menjadi bahasa kedua yang sangat kerap digunakan di merata tempat. Kita juga tidak boleh melupakan bahasa ibunda kita. Adakah kita sudah benar-benar mengusai bahasa melayu dengan baik? Jika kita diminta untuk membuat sebuah petikan dalam kadar yang segera, adakah kita mampu menghasilkan sebuah petikan yang cukup mantap.

Perkara kedua : YB Dato' menyebutkan tentang penguasaan IT di kalangan para pendakwah di Malaysia. Selepas hampir sebulan berlalu satu corak pemilihan baru bagi ahlijawatankuasa masjid di seluruh Selangor, banyak perubahan yang positif berlaku, antaranya nazir-nazir masjid adalah dikalangan orang yang benar-benar layak untuk memegang jawatan tersebut. Bukan seperti dahulu (semasa zaman UMNO) semua ahlijawatankuasa masjid adalah orang UMNO dan berkepentingan. Terdapat beberapa buah masjid yang diselia dan dipantau oleh nazir yang bertaraf profesor yang memiliki PHD dalam akademik beliau. Sudah pasti para pendakwah yang diberikan amanah untuk menyebarkan dakwah di masjid-masjid tersebut, seharusnya memiliki kemahiran yang pelbagai dalam menyebarkan risalah Ilahi. Kemudahan-kemudahan yang sudah tersedia untuk mereka perlu dimanfaatkan sepenuhnya seperti LCD, komputer dan sebagainya.


Perkara ketiga : "public presentation" Gaya persembahan kepada masyarakat umum untuk menyampaikan dakwah islamiyah. Islam yang kita bawa adalah agama yang cukup lengkap dan sempurna, kadang-kadang masyarakat tidak dapat menerima dakwah islam kerana gaya pembentangan dan penyampaian yang kurang berkesan. Beliau berkongsi pengalaman dan ilmu yang beliau perolehi berkaitan "public speaking", walaupun beliau sudah menjadi seorang yang dikenali sebagai pakar motivasi dan mahir untuk bertutur, namun beliau tetap lagi belajar cara-cara "public speaking" yang berkesan.

Perkara keempat : Ketekunan untuk menimba ilmu. Seorang graduan keluaran salah sebuah universiti di Amerika Syarikat hari ini menjadi orang yang sangat penting untuk proses pembinaan semula ISLAM di Selangor. Beliau menceritakan pengalaman belajar beliau ketika waktu di sekolah menengah dan seterusnya di peringkat yang lebih tinggi lagi iaitu PHD. Banyak kali perkataan "THE BEST" diulang-ulang supaya masuk dalam benak kepala setiap pendengar agar mereka semua berusaha menjadi "THE BEST" dalam apa jua bidang yang diceburi. Beliau sudi mendedahkan pengalaman hidup beliau untuk berkongsi semangat dengan semua hadirin yang ada pada malam tersebut, berasal dari sebuah keluarga yang susah, tetapi akhirnya berjaya mencapai tahap pendidikan yang cukup tinggi dan sangat membanggakan. Apa yang beliau harapkan dari seluruh mahasiswa yang ada supaya teruskan belajar hingga ke tahap yang tertinggi. Kerajaan Selangor hari ini akan membantu anak-anak Selangor yang ingin meneruskan pengajian mereka kerana orang yang terpelajar adalah aset negara yang sangat penting dalam proses membangun dan memulihkan negara yang kian lumpuh pada hari ini.

Keseluruhan perkara tersebut adalah catatan ringkas yang sempat saya coretkan semasa majlis ramah mesra tersebut.

Sebelum kalam penutup dari beliau, terdapat 3 amanat @ pesanan khusus untuk anak-anak Selangor yang sedang menuntut ilmu di mesir ini.



Pertama : Sertai Jemaah @ Persatuan yang menaungi para pelajar Selangor di bumi Mesir ini, iaitu PMRAM dan BKASM. Peranan kedua-dua persatuan tersebut sangat besar dalam proses melahirkan lebih ramai lagi kader-kader dakwah.

Kedua : Sertai Usrah. Salah satu jalan dalam proses pentarbiyahan diri dan masyarakat. BKASM telah melancarkan program usrah kepada semua anak-anak Selangor yang berdaftar di bawah BKASM, komitmen dan keprihatinan terhadap tarbiyah ini perlu menjadi perkara yang diutamakan oleh seluruh mahasiswa Selangor.

Ketiga : Patuh kepada wakil kerajaan Selangor yang berada di bumi Mesir ini, iaitu pegawai HEP Selangor, Ustaz Abdul Halim b Saljadi. Ini disebabkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor ada polisi dan agenda yang tersendiri berbanding dengan kerajaan-kerajaan yang masih di bawah jajahan UMNO lagi. Peranan pegawai untuk memastikan polisi kerajaan berjaya dilaksanakan bukan terpengaruh kepada politik-politik dari pihak luar.

Semoga kehadiran beliau pada kali ini dapat memberikan input yang sangat bermakna kepada semua warga Malaysia yang berada di bumi anbiya' ini. Terubat rasanya segala kepenatan dan keletihan seluruh adhoc pelaksana yang bertungkus lumus selama hampir sebulan untuk menjayakan program lawatan Exco Kerajaan Selangor di Mesir ini dengan pengisian dan pengorbanan para pemimpin untuk turun padang bersama masyarakat.

semoga jasa dan pengorbanan kalian menjadi amalan yang soleh di sisi ALLAH s.w.t

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 24 July 2009


ALHAMDULILLAH ROMBONGAN SELAMAT TIBA DI LAPANGAN KAHERAH MESIR PADA JAM 3.00 PETANG.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 22 July 2009

JANGAN SALAHKAN ORANGA LAIN SAHAJA,,, MUHASABAH DIRI KITA, SEGALA KEKURANGAN ADALAH BERPUNCA DARI DIRI SENDIRI.

BERSANGKA BAIK DENGAN KAWAN SEPASUKAN...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on

Hari ini merupakan hari terakhir persiapan bagi semua adhoc pelaksana program sambutan exco kerajaan Selangor, YB Dato Hassan Ali.

Mesyuarat terakhir yang berlansung pada pukul 3 petang telah berjaya ditamatkan pada jam 4.30 petang, bertempat di maktabah darul ehsan, rumah selangor, hayyu asyir.

Setiap ketua unit membnetangkan gerak kerja yang telah dilakukan dan akan memastikan program berjalan licin dan memberi manfaat yang banyak kepada semua mahasiswa al-azhar khususnya pelajar-pelajar dari selangor

sila ikuti selepas ini perjalanan Dato' Hassan Ali di Mesir...

mustafa selaku adhoc dewan dan hakim adhoc pengangkutan,,, kenderaan yang akan digunakan oleh dato' ialah H1 bukan H1N1..
besok saya letak gmbr dalam blog


gambar yg ni sapa tak kenal YDP aziz.. nampk macam khusyuk je.. "bagus-bagus" kata pujian dari timbalan pengarah.. (hahaha dorg cakap aku tk pernah puji kerja dorg.. frst time aku puji kerja dorg.. hahaha)


nampak seronok je.. meetg serious mcm ni pun boleh bantai gelak2.. nak tau sebab apa dorg gelak.. tgok gmbar kat bawah ni.

ini la rupenya,,,sebab bdak2 tergelak... haha sori la kawan,, ana tak niat nk buruk2 kan kesan2 dari tekanan kerja yang terlebih membuatkan anda bertindak diluar kawalan..

:-bukan gelak ketawa yang kita nak cari, bukan kerja suka-suki dan nak berhibur.. tapi kami belajar untuk mengurus dan mentadbir agar menjadi orang yang berketerampilan dan mampu selesaikan masalah.

selepas mesyuarat saya mengajak seorang shabt utk makan tghhari pada pukul 6:30 petang di sebuah restoran indonesia.. kami berbincang dan bertukar-tukar pandangan..
antara point perbualan kami ialah berkenaan berkerja dalam kumpulan. bila kita menjayakan satu-satu program samada peringkat BKASM atau PMRAM atau peringkat Negeri Selangor. konsep bekerja dalam kumpulan amat dititikberatkan...walau sehebat manapun seseorang individu itu, kerja berkumpulan adalah prasyarat kepada kejayaan sesebuah program atau pentadbiran.

perkara kedua dalam perbualan kami adalah berkaitan tekanan dalam kerja. tidak dinafikan bahawa bebanan kerja akan menjadikan kita kurang kawalan emosi dan boleh berlaku pergaduhan dan sebagainya. muamalah dengan manusia yang pelbagai ragam dan kerenah... memang memeningkan kepala.. oleh itu kita cuba ambil masa utk muamalah khusus dengan ALLAH dan mengadu segala masalah dan tekanan tersebut... ALLAH MAHA MENDENGAR setiap masalah dan aduan dari kita..

selamat berusaha kepada diriku sendiri...dan semua yg terlibat.. kita buat yng terbaik..

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


klik pada gambar utk lawat blog beliau http://nurislami.wordpress.com/

TAHNIAH KEPADA SAHABAT AHMAD AZALEE BIN ABU BAKAR KERANA BERJAYA MEMBINA BLOG BARU..
TERUSKAN PERJUANGAN DAKWAH DI ALAM MAYA,
KITA MENULIS KERANA ALLAH,,,
INSALLAH MANFAATNYA UTK PENULIS SENDIRI DAN PEMBACA SEKALIAN

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 21 July 2009



tribute to TUAN GURU ABDUL HADI AWANG

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 20 July 2009


utk teman teristimewa,, (bukan kanak-kanak stimewa)

demiNYA kutinggalkan mu sementara,
walaupun diriku ini sukar untuk melupakanmu,
namun apakan daya,
antara engkau denganNYA,

DIAlah segala-galanya,
biarlah kita berpisah sementara,

bila tiba masanya,
kita pasti bersua,
di saat itu aku sedia menerimamu sebagai teman hidupku.(june 2010)


semoga ALLAH mempermudahkan pertemuaan kita nanti...

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 19 July 2009



mari meriah kan EGP 09 layari http://egp-pmram.blogspot.com/

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 17 July 2009

terperasan dalam diri ini, sejak kebelakangan ni selalu bukak video klip lagu dan suka menyingkap kisah-kisah artis samada di malaysia dan luar negara. artis yang saya maksudkan ialah sudirman dan micheal jackson. entah kenapa timbul minat pada bidang seni suara ni. saya tahu suara saya tak lah sehebat artis2 yang ada, cuma rasa seronok pulak dengan dendangan lagu-lagu sudirman dan gaya lincah arwah micheal jackson yang beraksi atas pentas.

baru-baru ni saya menonton majalah tiga yang menceritakan kisah hidup dan kejayaan sudirman. dalam video tersebut ada juga menceritakan tentang seorang peminat setia sudirman yang berbangsa cina. beliau mampu menyanyi dengan suara yang lunak seperti sudirman dan menghafal hampir kesemua lirik yang pernah dinyanyikan oleh sudirman.

itu semua berkaitan dengan seni suara....

seterusnya minat saya sejak kecil lagi untuk menjadi seorang pelukis tidak kesampaian. sekarang ini minat tersebut hanya tinggal kenangan sahaja. saya tetap meminati hasil karya pelukis2 handalan. saya hampir menjadi gila kerana teringin sangat membeli sebuah lukisan yang berharga LE 500.00. kalo ikutkan, memang dah beli, tapi nasib baik pada waktu tersebut duit hanya ada LE 5.00 sahaja. saya hanya mampu tengok je la.

saya lampirkan untuk teman-teman lihat koleksi gambar yang saya kumpulkan dari internet.


emmm ni antara koleksi saya.. bukan saya hasilkan tapi saya kumpulkan saja.

sekali sekala tulisan santai macam ni seronok jugak,,, tak terlalu terikat nak tulis apa,, kalo tulis tentang politik, kajian ilmiyah dsb,, perlukan penulisan yang fokus..

saya ceritakan minat saya pada rakan-rakan semua, mungkin anda minat seperti saya jugak, mungkin tidak... setiap manusia ada persamaan dan ada perbezaan,, hakikatnya semua itu datang dari ALLAH s.w.t yang MAHA HEBAT

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on


Tahniah buat semua pendokong dan penuokong PAS yang berusaha bermati-matian dalam memperjuangkan ISLAM di Manik Urai. Usaha dan doa kalian akan menjadi saksi iman yang kamu lafazkan. Walaupun pada awal penamaan calon saya berpendapat PAS akan kalah, ini adalah pandangan peribadi saya sendiri.

Ada beberapa faktor mengapa saya ungkapkan perkara tersebut:-
1) Keselesaan orang PAS yang telah memenangi beberapa pilihan raya kecil sebelum ini. Sifat "over-confident" yang ada akan menjadikan mereka tidak bersungguh-sungguh mempertahankan DUN tersebut. Saya pernah tulis di "status YM" saya sebelum ini, -PAS kalah di Manik Urai" ramai yang mempertikaikan saya. Adakah saya telah disogok oleh UMNO untuk melemahkan semangat para pendokong PAS? Saya tidak bermaksud sedemikian, malah memberi cabaran kepada semua pendokong PAS untuk terus berusaha.

2) Faktor kedua adalah "usaha-usaha terakhir UMNO" terbukti bila tvPAS.com memaparkan satu video berkaitan sebuah beg hitam yang misteri yang dibawa bersama TPM dengan menggunakan sebuah helikopter yang diturunkan di padang sebuah sekolah di Manik Urai. Macam-macam spekulasi boleh berlaku, mungkin duit, mungkin kertas undi tambahan dan sebagainya.

3) Orang kampung... ini juga salah satu faktor yang memungkinkan kekalahan bagi pihak PAS. Isu royalti yang cuba dimainkan oleh YB Husam adalah kurang bertepatan dengan pengundi kawasan tersebut. Mereka tidak nampak "duit royalti" tapi nampak duit depan mata yang berjaya dikaburkan oleh Tuan Aziz Tuan Mat.

Secara keseluruhannya, saya masih menganggap PAS masih kalah di Manik Urai khususnya dan secara umumnya kalah untuk memenangi undian orang melayu.

Oleh itu, para pendokong PAS, tambah lagi usaha untuk menangi undi orang melayu pada pilihan raya akan datang.

ALLAHUAKBAR.......

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 15 July 2009

antara sebab mengapa blogger tidak meng"update" blognya :-

1) pemalas
2) terlalu sibuk
3) takde idea nak tulis
4) tidak yakin pada diri sendiri

dan lain lain.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 14 July 2009



tanda larangan parking kereta..tapi kat situ la saya park kereta..

gambar ni saya tangkap di satu tempat di kaherah ni.....

hehe

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 July 2009

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari