01. muka hadapan program jamik kabir


02. Tarajim dan nama-nama ulama' terkenal

03. takhrij hadis.


04. tafsir ayat quran dari kitab muktabar



05. kamus dari kitab2 turath, lisan arab dsb



06. program carian (a)


07. program carian (b)


08. program carian (c)

09.program carian (d)



keterangan lanjut sila hubungi abdrahman mohdtharin
011 639 1176
016 124 8169

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 24 February 2009
0 komen menbina
categories: | edit post


Adik kecil yang comel ni sedang berfikir sesuatu? Apa agaknya yang dia fikirkan? Mungkin dia fikir "macam mana cara untuk tarik perhatian dari ibubapanya supaya dia mendapat apa yang dihajati". Apa-apa pun yang dia fikirkan sudah tentu dia cari jalan untuk selesaikan masalahnya.

Begitulah fungsi akal untuk berfikir ketika kita menghadapi masalah. Kita seharusnya berfikir sebelum melakukan sebarang tindakan, agar tindakan kita itu tidak bersalahan dengan ajaran ISLAM.

Akal adalah anugerah yang agung dari ALLAH s.w.t.


Sekarang kita cuba lihat pada masalah-masalah yang timbul dalam usaha kita menjalankan misi dakwah kita. Saya percaya, kebanyakan fasilitator "naqib" menghadapi banyak masalah untuk menjalankan usrah mingguan. Samada masalah itu berpunca dari diri naqib itu sendiri atau masalah dari anak-anak usrah.

Selaku seorang pendakwah masa kini, kita tidak boleh berada dalam suatu keadaan yang statik untuk menyampaikan risalah ISLAM. Zaman sentiasa berubah, dan pemikiran manusia juga sering berubah mengikut peredaran masa. Oleh itu, kita seharusnya cuba untuk memahami situasi tersebut dan cuba untuk menyesuaikan dengan pembawakan kita.

Terlalu banyak cara dan kaedah yang kita boleh fikirkan untuk menjadikan usrah kita lebih menarik dan kreatif. Antara contoh yang kita boleh lakukan adalah riadah bersama, jalan-jalan, jamuan makan, menghadiri kelas-kelas tafaquh dan sebagainya. Kita semestinya berperanan untuk menghidupkan usrah kita agar menjadi lebih menarik dan tidak membosankan.

Saya teringat seorang teman (selaku naqib kepada satu kumpulan pelajar senior), cara yang cukup mudah untuk merapatkan hubungan antara naqib dan anak usrah adalah melalui sukan. Boleh dikatakan hampir setiap minggu mereka akan menghabiskan masa untuk bersukan bersama-sama, sehingga istilah usrah itu dianggap satu benda yang ringan dan tidak membebankan. Kita (naqib) tentu akan rasa gembira dan selesa jika anak-anak usrah seronok "berusrah" bersama-sama kita.





Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 19 February 2009

Sejarah kehidupan manusia di dunia ini berlaku berulang-ulang dari satu zaman ke satu zaman yang lain. Bermula dari kejadian manusia pertama Adam alaihi salam, hingga ke saat ini. Setiap detik yang telah berlalu dari kehidupan manusia itulah sejarah . Samada kita sedar atau tidak, sejarah adalah kayu ukur yang penting dalam membentuk sebuah tamadun gemilang. Malang sekali, kebanyakan manusia sering melupakan sejarah.

Cuba kita sama-sama imbas waktu di bangku persekolahan (sekadar tambahan) hampir kebanyakan dari pelajar tidak meminati mata pelajaran ini. Sejarah dianggap satu subjek yang membosankan. Betul atau tidak, jawapannya ada pada diri anda.

Saya sempat bersama dengan seorang penulis buku berkaitan perjuangan PAS, iaitu Ustaz Ridhuan Mohd Noor, menimba sedikit ilmu dan pengalaman beliau dalam penulisan. Beliau lebih dikenali dengan seorang ustaz yang rajin "menjunjung" laptop ke mana sahaja beliau pergi. Saya amat meminati penulisan beliau dalam menerangkan sejarah perjuangan islam di Malaysia khususnya. Antara buku beliau yang sempat saya khatamkan ialah ulama' dalam sorotan perjuangan kemerdekaan, menggenggam bara, saat cinta bertasbih dan banyak lagi.

"Sejarah ditulis oleh pemenang"

Begitulah kata-kata yang diungkapkan oleh beliau ketika sembang-sembang kami di meja makan. Walaupun ianya satu ungkapan yang ringkas, tetapi begitu besar maksud yang ingin disampaikan. Cukup sahaja dengan sejarah kemerdekaan tanah melayu, begitu bahlolnya pelajar-pelajar sejarah yang telah diperbodohkan oleh pemerintah zaman itu. Sejarah telah diselewengkan dari fakta sebenar. Susah payah ulama' dalam berusaha membebaskan tanahair yang tercinta ini lansung tidak diberi penghormatan. Jasa mereka dilupakan, pengorbanan mereka tidak lagi dipandang. Nama-nama tokoh yang lain pula diketengahkan menjadi hero tanah melayu ketika itu. Kesannya sehingga ke hari ini, masyarakat tidak nampak peranan ulama' dalam urusan pentadbiran negara. Bahkan golongan-golongan akademik lebih terkehadapan untuk memimpin dan mentadbir Malaysia.

Begitulah kaitan yang saya dapat simpulkan dari ungkapan ustaz Ridhuan Mohd Noor tadi.

Saya ingin mengajak pembaca-pembaca sekalian, mengimbas kembali sejarah kehebatan Islam. Seorang tokoh sejarah islam, Doktor Raghib Sarjani, yang banyak menghasilkan buku-buku penulisan tentang sejarah islam bermula zaman gemilang Baginda s.a.w, sehingga Khilafah Islam terkubur di Turki. Saya yakin banyak lagi pengarang-pengarang yang hebat menceritakan sejarah kegemilangan islam. Cuba kita luangkan masa untuk menatap kisah-kisah pewira agama agar mekar dalam hati sanubari kita ini sifat untuk berjuang demi agama tercinta.

Namun kini, apa yang dapat kita perhatikan pada hari ini, kisah-kisah tersebut hanya menjadi rakaman sejarah sahaja. Dimanakah usaha untuk mengembalikan tokoh-tokoh handalan dalam islam? Apakah diri ini layak digelar pembela agama? Adakah kita sudah mencapai tahap yang setanding dengan mereka yang bergelar pewira agama?

Fikir-fikirkan lah, renungilah sedalam-dalam hati kita. Buatlah sesuatu untuk menuju kearah kegemilangan ISLAM.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 08 February 2009
2 komen menbina
categories: | edit post

Sakit itu datang dari ALLAH. Bila kita ditimpa sakit, seharusnya memanjatkan rasa syukur kepada ILAHI kerana memberikan ruang untuk kita mengingati akan kehebatan ALLAH, kematian yang akan kunjung bila tiba waktunya.

Ini hanya catatan untuk diriku dan ingin daku kongsi buat teman-teman pembaca.

Dalam Al-Quran, ALLAH menyebutkan perkataan "المرض" sebanyak 12 kali. Bukan sahaja sakit yang menimpa badan kita tapi lebih dari itu, sakit yang menimpa dalam hati sanubari manusia ini.

Mari kita kaji sedikit berkenaan perkataan "المرض" ini. Menurut kamus "المعجم الأساسي العربي" perkataan "المرض" ini diterjemahkan kepada maksud suatu keadaan yang berbeza dari kehidupan manusia yang normal dan sihat. Terjemahan lain juga menyebutkan tentang sifat manusia yang suka berpura-pura "النفاق".

Sungguh malang bagi mereka yang mengetahui tubuh badannya sakit tetapi tidak tahu akan hatinya yang sedang menderita kesakitan. Hati dan badan ada suatu kaitan yang cukup rapat. Orang yang selalu dijangkiti penyakit berkemungkinan mempunyai hati yang sedikit kotor. Oleh yang demikian, ALLAH yang Maha Penyayang memberikan sedikit peringatan agar manusia itu ingat akan kesalahannya dan bertaubat.

Sakit dalam hati @ "النفاق" adalah penyakit yang terbesar sekali dan cukup payah untuk mengubatinya. Penyakit inilah yang menimpa ummat Islam hari ini dan menyebabkan mereka hidup dalam lembah kehinaan.

Orang Islam tidak boleh menganggap mereka telah benar-benar beriman dan duduk senang lenang untuk masuk ke dalam syurga ALLAH s.w.t. Setiap individu Islam wajib menjadi pejuang agama demi mempertahankan Islam.

Pejuang agama tidak boleh wujud dalam hatinya sifat yang terkeji, iaitu "النفاق". Orang Islam sering melaungkan kalimah yang agung "الله أكبر", adakah benar kita merasakan kehebatan ALLAH? Adakah kita berjuang demi agama dengan bersungguh-sungguh?

Daku tinggalkan persolan-persoalan itu untuk ku benamkan dalam fikiranku dan buat tatapan sahabat-sahabat budiman.

Perang akidah yang sedang berlaku pada hari ini menyaksikan kejahatan binatang-binatang Yahudi merakusi rakyat Palestin yang lemah. Daku berkesempatan menyaksikan sendiri mangsa-mangsa peperangan yang terlantar di hospital. Keadaan mereka lemah tak bermaya, akan tetapi masih mampu mengukir senyuman dan menerima kunjungan tetamu-tetamu yang prihatin terhadap nasib mereka.

Daku takjub dengan ketabahan mereka yang sabar menerima ujian ALLAH. Redho akan ketentuan Ilahi. Doa dan zikir yang tidak pernah putus-putus dari bibir mereka mengingati akan kebesaran ALLAH.

Ya ALLAH jadikan kami hamba-Mu yang sentiasa mengingati kehebatan-MU!!! jadikan kami dari golongan yang sabar. amin ya rabbal alamin.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 03 February 2009
1 komen menbina
categories: | edit post

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari