الجامع لأحكام القرآن للإمام القرطبي
Sebuah kitab karangan ulama' silam, Imam Qurtubi rahimahullah. Kitab ini membincangkan tentang tafsiran ayat-ayat hukum yang terkandung di dalam Al-Quran Al-Karim. Bagi pelajar-pelajar di dalam bidang agama (syariah islamiyah), kitab ini sangat diperlukan kerana ia membantu memahami maksud tersirat dari ayat-ayat Al-Quran.

Ulama' silam telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mengarang kitab demi kebaikan generasi akan datang. Antara contoh mereka seperti Al-imam Al-Qurtubi sangat berjasa dalam bidang penafsiran ayat-ayat berkaitan hukum hakam agama sehingga beliau mampu menghasilkan kitab ini. Semoga ALLAH merahmati Al-imam kerana jasanya kepada kita generasi kini.

Sahabat pembaca yang budiman, saya ingin menimbulkan persoalan supaya kita sama-sama berfikir dan mendapat manfaat. Berapa banyak masa kita luangkan untuk membaca kitab-kitab karangan ulama' ? Mereka (ulama') menulis dengan penuh ikhlas kepada ALLAH s.a.w tanpa mengira upah atas penat lelah untuk menghasilkan karangan-karangan yang cukup bermutu. Malang sekali, generasi kini (termasuklah penulis) tidak menghargai usaha murni mereka. Kitab-kitab hanya dibiarkan berabuk di atas rak buku, tanpa disentuh dan dibaca, apatah lagi untuk jadikan sebagai teman rapat.

kenali ulama' , cintai ulama' , hargai karangan ulama' , moga kita dapat bersama-sama mereka mendapat redha ALLAH s.w.t ameen

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 22 January 2009
0 komen menbina
categories: | edit post

Setelah meneliti beberapa laman web berita Malaysia, isu yang cukup menarik perhatian saya ialah berkaitan pilihan raya kampus. Mahasiswa adalah golongan yang sangat penting dalam pembetukan dan pembawakan sesebuah negara. Ini kerana, ia dapat membawa arus perubahan yang cukup besar dalam masyarakat dan negara.

Banyak lipatan-lipatan sejarah yang telah dirakamkan mengisahkan kuasa pelajar dalam menentukan keadaan sesebuah negara. Gelombang "student power" yang telah ditonjolkan oleh Anwar Ibrahim pada tahun 1974 telah membuktikan kuasa pelajar memainkan peranan yang besar dalam sesebuah negara. Beliau mengepalai mahasiswa untuk berdemontrasi mempertikaikan kerajaan Malaysia berkaitan kemiskinan rakyat.

Mahasiswa mesti diberi peluang untuk bersuara dan keterbukaan dalam berfikir. Jika sesebuah negara ingin menjadi lebih maju pada masa akan datang, golongan mahasiswa dalam negara tersebut perlulah diberi peluang untuk berfikir dan mengkritik demi kebaikan negara tersebut. Dasar kerajaan yang mengogkong pergerakan mahasiswa akan menyebabkan mahasiswa tidak dapat memanfaatkan kebijaksanaan akal fikiran mereka, akhirnya negara akan jadi kucar kacir.

Pilihan raya kampus merupakan satu wasilah untuk mendidik mahasiswa mematangkan fikiran dan berlatih untuk memimpin negara. Suasana tersebut tidak sempat saya lalui, kerana menyambung pelajaran ke luar negara (mesir). Keadaan "politik pelajar" di Mesir berbeza dengan keadaan di Malaysia dalam beberapa aspek contohnya pilihan raya untuk memilih pimpinan mahasiswa, peraturan-peraturan yang wujud kerana "iklim" yang berbeza.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on

17 januari 2009
Penyerahan wang sumbangan sebanyak LE 150,000.00 dari Yayasan AMAL Malaysia kepada اتحاد الأطباء العربي (ARAB MEDICAL UNION) sebuah organisasi bukan kerajaan terletak di jalan Qasrul aini, Darul Hikmah. Organisasi ini menguruskan pembelian dan penghantaran barang-barang keperluan untuk rakyat Palestin. AMAL Malaysia memberikan amanah sepenuhnya kepada organisasi ini untuk menguruskan wang tersebut. Setelah hampir 5 jam berada di pejabat urusan, segala-galanya berjalan lancar sepertimana yang dirancang dan kesepakatan antara AMAL dan ARAB MEDICAL UNION telah dapat dicapai. Tiga buah kontena yang mampu menampung 20 tan barangan digunakan untuk menghantar 30,000 biji botol air mineral (6 liter setiap satu botol) ke Gaza, Palestin pada keesokan harinya.

"anjing belaan" husni LA mubarak (tidak diberkati dan diredhoi oleh seluruh ummat islam)
Lewat petang jam 4.05 petang waktu tempatan (Mesir), bertolak pulang dari Darul Hikmah. Perjalanan dari medan "Tahrir" ke medan "Abbasiah" memakan masa hampir 1 jam 5 minit, setiap simpang jalan penuh dengan anjing belaan husni mubarak berkulit hitam yang ditambat dan bersedia untuk mengigit manusia yang berakal. Masjid Fatah menjadi tumpuan anjing-anjing tersebut, orang ramai dapat melihat kandang-kandang bergerak disusun disepanjang jalan dan mengakibatkan lalu lintas lebih teruk.

rakyat digigit, pemimpin dijilat.

*mungkin bahasa yang saya gunakan di atas kurang sopan.
tetapi saya ingin terangkan kepada pembaca budiman, bahawa kesesuaian bahasa itu terletak pada keadaan sesuatu perkara yang ingin diterangkan. jika cantik dan elok, maka bahasa yang indah dan sopan yang digunakan, begitu juga sebalinya.
contoh: orang yang memeras ugut dan merogol perempuan, dia akan digelar orang jahat dan hina di atas perbuatan kejinya. samalah keadaannya dengan golongan di atas.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 20 January 2009

20 januari 2009 (Bab 58)

يقول رسول الله صلى الله عليه و سلم (خصلتان من كانتا فيه كتبه الله شاكرا صابرا ، ومن لم تكونا فيه لم يكتبه الله شاكرا ولا صابرا : من نظر في دينه إلى من فوقه فاقتدى به ,ومن نظر دنياه إلى من هو دونه فحمد الله على ما فضله به عليه ، كتبه الله شاكرا صابرا ، ومن نظر في دينه إلى من هو دونه ونظر في دنياه إلى من فوقه فأسف على ما فاته منه لم يكتبه الله شاكرا ولا صابرا) حديث حسن غريب
maksud hadis:
berkata Rasulullah
s.a.w (terdapat dua jenis kumpulan. kumpulan pertama adalah mereka yang bersyukur dan sabar. Adapun kumpulan yang lain adalah sebaliknya. (kumpulan pertama) Mereka yang melihat kepada satu golongan yang lebih banyak ilmu dan amal ibadat, maka mereka mengikut jejak langkah golongan tersebut. Mereka juga membandingkan hal-ehwal dunia mereka kepada golongan yang lebih rendah dan bersyukur kepada ALLAH di atas kurniaan-NYA. (kumpulan kedua) Mereka yang tidak mengambil berat tentang agama mereka, bahkan membandingkan keadaan mereka dengan golongan yang kurang beramal. Mereka juga memandang kepada golongan yang lebih tinggi kedudukan mereka dalam urusan keduniaan dan merasa cemburu kepada orang yang melebihinya. ALLAH tidak akan menjadikan mereka dari golongan yang syukur dan sabar)

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on

15 januari 2009
Seramai 6 orang tetamu daripada Yayasan AMAL Malaysia tiba di Kaherah dengan misi bantuan kemanusian ke Gaza, Palestin.

16 januari 2009
Kami bercadang untuk mendirikan solat jumaat di masjid Al-Azhar dengan harapan untuk melihat demontrasi yang akan diadakan oleh kumpulan Ikhwan Muslimin selepas solat jumaat. Seawal ketibaan kami di muka pintu masjid telah disambut dengan barisan polis khas Mesir yang berbaju hitam dan "sport check" yang dikenakan kepada setiap individu yang ingin masuk ke masjid. Sementara menunggu beberapa rakan-rakan lain mengambil wudhuk, saya sempat menyaksikan polis menahan seorang lelaki yang disyaki dari kumpulan ikhwan muslimin tidak dibenarkan masuk ke dalam masjid. Lelaki tersebut mengatakan bahawa beliau ingin mendirikan solat jumaat sahaja dan beliau menafikan terlibat dengan demontrasi Ikhwan Muslimin. Akhirnya lelaki tersebut hanya dibenarkan bersolat di luar perkarangan masjid sahaja.

institut perubatan Naser, kournish Nil, Kaherah.
Sebuah hospital terletak berhadapan dengan sungai Nil, menempatkan seramai 37 orang pesakit Palestin yang tercedera akibat serangan udara tentera Israel. Kumpulan kami adalah kumpulan Malaysia pertama yang hadir untuk melawat mereka dan memberikan sumbangan untuk mengurangkan sedikit penderitaan yang ditanggung.

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 07 January 2009
0 komen menbina
categories: | edit post

Bismillah....... Ana mulakan penulisan ini dengan lafaz "dengan nama ALLAH" moga ada keberkatan dalam tujuan pembikinan blog baru ini. Ada sahabat-sahabat yang bertanya kepada ana berkenaan blog yang lama. "kenape ustaz delete blog lama?". Ana tidak berikan banyak komen dan hanya katakan "hidup segan mati tak mahu".

Blog ahmedabduh01.wordpress.com (mungkin tidak semua yang tahu) telah selamat disemadikan pada bulan ogos 2008 yang lepas. Kehadirannya tidak disedari, pemergiannya tidak diketahui. Selamat tinggal !!!

Ana akan mulakan langkah baru untuk menulis dan berkongsi maklumat, pandangan dan ilmu bersama-sama sahabat di alam siber ini. Kita sama-sama membaca, memerhati, memahami segala isu yang berlaku disekeliling kita dan kita mampu mengulas mengikut kefahaman dan ilmu yang kita ada.

Pada pandangan ana yang dhaif ini, orang yang menuntut ilmu perlu menjadi orang yang produktif atau istilah yang lebih mudah dipakai "tidak mandom" untuk menghasilkan satu penulisan yang berkualiti.

Maka bertitik tolak dari idea ini, ana mengambil langkah untuk belajar menghasilkan penulisan-penulisan ilmiyah agar dapat dikongsi bersama.

Semoga kewujudan blog ini akan menjadi salah satu sumber rujukan dan perbincangan ilmiyah dan sebarang perkara-perkara yang berlaku di sekeliling kita. insyALLAH....

Read More
ditulis oleh Abd Rahman Mohd Tharin on 02 January 2009

Cinta Abadi

Daisypath Anniversary tickers

pengunjung dari semua tempat

pengunjung dari...

Islamic Calendar

Islamic Clock

jumlah pelawat

islamic software

.:ila klik untuk tempahan::.


Sila Copy dan Paste coding di atas ke laman anda untuk membuat pautan blog ini. Terima Kasih.

دار الإفتاء المصرية

blogger azhari

Komuniti Blogger Azhari